شستن فرش ترک

فرش ترک یکی از انواع فرش ماشینی است که جلوه ای خاص به دکوراسیون و طراحی منزل می بخشد. در زمان خرید فرش ترک باید به این نکته توجه داشته باشید که ویژگی‎هایی نظیر ابعاد، تراکم، شانه، رنگ و جنس نخ به کار رفته برای ساخت فرش بر قیمت نهایی فرش ترک تأثیر گذار است.

این فرش‎ها پس از مدتی آلوده می شوند و نیاز به شست و شو دارند. شستن فرش ترک را می توان به دو صورت هم در منزل و هم قالیشویی تهران انجام داد. این امر بستگی به خود شما دارد که فضا یا وقت انجام این کار را دارید یا خیر.

ما در این مقاله سعی کردیم تا نکاتی در خصوص روش‎های شستن فرش ترک در منزل و قالیشویی  و نگه داری فرش ترک در اختیار شما قرار دهیم تا شما با مطالعه مطالب آن بتوانید مراقبت بهتری از فرش ترک خود به عمل آورید و عمر فرش ترک خود را افزایش دهید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تمیز کردن فرش ترک

روش‎ شستشوی فرش ترک در منزل

  • برای شستن فرش ترک در منزل ابتدا باید فرش را آماده کنید. به طوری که در مرحله اول و قبل از شستن فرش ترک روی سطح آن را جارو برقی بکشید و تمیز کنید. اگر فرش شما دارای ابعاد کوچکی است، آن را بتکانید. برچسب نصب شده بر پشت فرش ترک را به دقت مطالعه کنید. زیرا این برچسب حاوی اطلاعاتی در خصوص جنس فرش و شست و شوی آن است.  
  • در مرحله بعد پس از جاروکشی وسایل مورد نیاز برای شستن فرش ترک را تهیه و آماده کنید. وسایلی نظیر سرکه، آب ولرم، جوش شیرین و برس لوازمی هستند که برای شستن فرش به آن‎ها احتیاج دارید. با این وسایل می توانید لکه های روی فرش را از بین ببرید. برای از بین بردن لکه می توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. سرکه و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و روی قسمت ‎های دارای لکه بریزید. 
  • سپس برای شستن فرش ترک خود از آب ولرم استفاده نموده و فرش را با آن آبکشی کنید. 
  • در مرحله آخر به وسیله یک پارچه یا حوله تمیز و نرم روی فرش کشیده تا آب فرش گرفته شود و سرکه و جوش شیرین نیز از روی فرش پاک شوند. و بوی سرکه از بین رود. سپس می توانید فرش ترک خود را در فضای آزاد و در مجاورت هوا قرار دهید تا به خوبی خشک شود.

شستن فرش ترک با شامپو فرش

  • برای شستن فرش ترک با شامپو فرش نیز باید قبل از انجام هر کاری فرش خود را به وسیله جارو برقی تمیز کنید تا گرد و غبار روی آن از بین برود.
  • سپس برای شستن فرش ترک با استفاده از شامپو فرش ابتدا از دستورالعمل ذکر شده بر روی قوطی شامپو فرش تبعیت می کنیم. به طوری که مقداری از محلول را درون ظرف بزرگی ریخته و آن را تکان می دهیم تا زمانی که محلول کف کند. 
  • سپس از این محلول برای شستن فرش استفاده می کنیم. برای شستن فرش ترک با شامپو فرش یک پارچه تمیز و نرم و یا یک اسفنج را به محلول کف آغشته می کنیم. سپس با حرکات ملایم و آرام در جهت خلاف پرزهای فرش می کشیم. 
  • پس از آن که تمام لکه ها و کثیفی روی فرش از بین رفت، باید اجازه دهید کف به مدت 30 تا 40 دقیقه روی فرش باقی بماند. 
  • در نهایت در مرحله پایانی شستن فرش ترک با شامپو فرش، به وسیله جارو برقی کل سطح فرش ترک را جاروکشی می کنیم. این کار را دو بار و به فاصله 30 دقیقه انجام می دهیم. تا فرش به طور کامل تمیز شود.
  • باید به این نکته توجه کنید که حتماً کف ساخته شده را بر رویی فرش بکشید زیرا اگر آب موجود در ظرف را  بر روی فرش بکشید نه تنها فرش شما تمیز نمی شود بلکه چسبنده شده و دیر خشک می شود. برای انجام این کار بهتر است از قسمت بالایی فرش خود شروع به تمیز کردن کنید تا مجبور نباشید بر روی قسمت‎های شسته شده قدم بزنید. زیرا راه رفتن بر روی فرشی که هنوز خشک نشده ممکن است باعث ایجاد لک شود.

شست و شوی فرش ترک

شستن فرش ترک در قالیشویی

در مواقعی که وقت و حوصله شستن فرش ترک (مانند شستشوی فرش شگی) در منزل را ندارید، بهتر است آن را به قالیشویی های معتبر بسپارید. انتخاب یک قالیشویی معتبر و خوب یکی از گزینه هایی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. از نکاتی که باید به آن توجه کنید این مورد است که در قالیشویی تهران از چه مواد شوینده ای برای شستن فرش ترک استفاده می شود.

انتخاب نوع شوینده نقش بسیار مهمی در میزان چربی زدایی و درخشندگی فرش شما می گذارد. قالیشویی نوین یکی از انواع قالیشویی تهران است که با به کارگیری مواد شوینده ای مخصوص و مناسب با فرش شما اقدام به تمیزی و پاکیزگی فرش می کند تا هنگام شستن فرش ترک شما به بافت آن آسیب نرسد. 

لازم است این نکته را هم بدانید که قیمت شستن فرش ترک در قالیشویی از طریق اتحادیه مشخص می شود. به طوری که نرخ اصلی برای قالیشویی توسط اصناف تعیین می شود و به اتحادیه قالیشویی اعلام می گردد، اتحادیه نیز نرخ را به نرخ قالیشویی تهران اطلاع می دهد.

نگهداری فرش ترک بعد از قالیشویی

مهم ترین موضوع مراقبت و نگه داری فرش ترک بعد از قالیشویی است که دوام و ماندگاری فرش ترک شما را افزایش می دهد. بهتر است پس از تحویل فرش ترک خود از قالیشویی آن را سریعاً از کاوری که قالیشویی در آن قرار داده خارج کنید.

هم با این کار فرش ترک خود را چک کرده و از صحت و سلامت آن مطلع می شوید. هم به این جهت بهتر است که ماندگاری طولانی مدت فرش در داخل کاور به دلیل عدم وجود جریان هوا در داخل آن سبب عرق کردن فرش و همچنین نم زدگی آن می شود. همچنین در دراز مدت موجب پوسیدگی فرش می شود. بهتر آن است که فرش را باز کرده و در فضای آزاد بگذارید تا کمی هوا بخورد.

شستن فرش ترک

ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی کاربردی در زمینه مراقبت و نگهداری فرش ترک بعد از قالیشویی و شست و شوی آن در منزل را در اختیار شما قرار دهیم تا شما عزیزان با مطالعه مطالب آن در صورت نیاز اطلاعات مفید و کاربردی در دست داشته باشید. شما با رعایت این نکات بتوانید از فرش ترک خود مراقبت بهتری به عمل آورید و عمر فرش ترک خود را افزایش دهید.

همچنین جهت کست اطلاعات بیشتر و استعلام از قیمت‎ها می توانید با همکاران ما در قالیشویی نوین تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442