علت سفت شدن فرش بعد از شستن

یکی از بدترین اتفاقات این است که در نزدیکی یک روز مهم، مانند عید نوروز، فرش خود را برای شستشو به قالیشویی سپرده باشید و پس از تحویل، متوجه شوید که بدنه فرش کاملا سفت شده و حالت بدی به خود گرفته است. این مشکل ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. در ادامه به بیان دلایل و چگونگی جلوگیری از وقوع آن، می‌پردازیم.

مشکلات رایج بعد از شستشوی فرش 

اینطور به نظر می‌رسد که همیشه باید بعد از شستشوی فرش‌ها، آن‌ها تمیزتر شده و نو به نظر برسند. این در حالی است که گاهی همه چیز کاملا متفاوت می‌شود. دلیل آن هم این بوده که در هنگام شستشو، دقت و مهارت کافی وجود ندارد. مشکلات مختلفی مانند زرد شدن، سفت شدن یا حتی پارگی در بخشی از الیاف از مشکلات رایج هستند. 

در بین این موارد، سفت شدن یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که اغلب با آن مواجه می‌شویم. فرش‌ها را از قالیشویی تحویل می‌گیرید، پهن می‌کنید و متوجه می‌شوید بخش‌ها یا تمام الیاف فرش سفت شده است. اول از همه این نگرانی به وجود می‌آید که شاید عمر این فرش به پایان رسیده است، اما این موضوع فقط به دلیل شستشوی اشتباه فرش رخ داده است. 

اگر به قالیشویی غیر معتبری مراجعه کنید، از آن‌جایی که شستشوی فرش‌ها توسط تکنیسین‌های تازه‌کار انجام می‌شود؛ اغلب مدت زمان آبکشی کافی نیست. بنابراین مقداری از مواد شوینده داخل الیاف باقی می‌ماند. این مسئله یکی از دلایلی بوده که منجر به سفت شدن فرش می‌شود. باید در انتخاب بهترین قالیشویی ممکن تلاش کنید.

اگر در خانه هم اقدام به شستشوی فرش‌ها کنید، به این دلیل که تجهیزات کافی ندارید ممکن است باز با این مشکل روبرو شوید. از طرفی شستشوی بیش از حد هم منجر به اشباع شدن فرش می شود. رطوبت و خیسی به پد زیری فرش نفوذ کرده و چند روز خشک شدن آن طول می‌کشد. در نهایت چون زمان خشک شدن طولانی می‌شود، احتمالا رشد کپک و سفت شدن الیاف هم وجود دارد.

سفت شدن فرش

چرا فرش ‌ها بعد از شستن سفت می ‌شوند؟

در بسیاری از روش‌های سنتی قالیشویی از نوعی شوینده شیمیایی استفاده می‌شود که با استفاده از فشار آب داغ، به داخل فرش نفوذ می‌کند. این ماده شوینده با نفوذ به الیاف فرش، با گرد و خاک داخل آن و لکه‌ها ترکیب می‌شود. سپس مخلوط ماده شوینده و گرد و خاک داخل فرش با استفاده از دستگاه مکنده از قالی بیرون کشیده می‌شوند. 

در طول فرآیند تمیز کردن، بیشتر خاک و محلول تمیزکننده از الیاف فرش خارج می‌شوند. با این حال بخش قابل توجهی از آن داخل تار و پود فرش باقی می‌ماند. همانطور که در اثر گذر زمان، آب داخل فرش تبخیر می‌شود؛ صابون و مواد شوینده باقیمانده داخل قالی هم در الیاف آن خشک می‌شوند. این مواد باقی‌مانده، بافت سفت، چسبنده و سختی به فرش می‌دهند. 

اگر هنگام حمام رفتن شما هم شامپو را به موهایتان بزنید اما آن را به درستی آبکشی نکنید، احساسی کاملا مشابه در موهایتان به وجود می‌آید. وقتی موهای شما خشک می‌شود، احساس نرمی و تمیزی نمی‌کنید، بلکه حالت سفت و چسبناکی خواهند داشت. 

در واقع این مواد شوینده‌ای که داخل الیاف فرش باقی می‌مانند، نه تنها باعث سفتی آن می‌شوند که همانند یک آهنربای قوی برای جذب کثیفی‌ها عمل می‌کنند. به همین دلیل است که اگر شستشوی فرش خود را به جای غیر معتبری بسپارید، مجددا نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد. 

چطور از سفت شدن فرش جلوگیری کنیم؟

همانطور که مطلع شدیم، سفت شدن فرش هم ظاهر آن را بسیار بد کرده و هم از نظر فیزیکی به فرش آسیب‌های جبران ناپذیری می‌زند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم، باید با عوامل پدید آورنده آن آشنا بوده و از طرفی مانع ایجاد شرایطی شویم که احتمال سفت شدن فرش را به همراه دارد. 

از آنجا که این اتفاق معمولا پس از مراجعه به قالیشویی رخ می‌دهد، باید در مورد این موضوع با دقت بیشتری عمل کنید. نقش قالیشویی در سفت شدن فرش بسیار زیاد است و از این رو انتخاب یک مجموعه مناسب می‌تواند مانع از ایجاد مشکلات ظاهری و فیزیکی در فرش شما شود. همانطور که گفته شد، مواد مصرفی، نحوه شستشو و دیگر موارد می‌تواند باعث سفت شدن فرش شود.

2 2 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442