تمیز کردن مبل مخمل با ۸ آسان و خانگی {از بین بردن آنی لکه ها}

مخمل نوعی پارچه بافت‌دار و بسیار سنتی و زیبا‌ست که سال‌هاست از آن برای ساخت لوازم خانگی مانند مبل و حتی اکسسوری‌هایی که در دکوراسیون کاربرد دارند استفاده می‌شود. بافت و شکل این پارچه به صورتی است که هرگز از مد نمی‌افتد و معمولا به کسانی که به دنبال مبلمانی هستند که همیشه مد روز باشد استفاده از آن توصیه می‌شود.

اما این جنس پارچه به همان اندازه که جذاب و خاص است؛ نیاز به نگهداری هم دارد. تميز كردن مبل مخمل و حتی پرده‌هایی که با این پارچه دوخته می‌شوند روش و فوت و فن خاص خودش را دارد. مخمل از آن دسته پارچه‌هایی است که اگر تحت فشار زیاد قرار بگیرد بافتش له شده و شکل و ساختار اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین اگر جنس پارچه مبلمان منزل‌تان این پارچه است؛ برای اطلاع از نکات مهمی که باید در مورد تميز كردن مبل مخمل بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تمیز کردن مبل یکی از کارهایی است که باید هر چند وقت یکبار انجام شده و معمولا در تعطیلات نوروز به عنوان یکی از مهم‌ترین کارهای نظافتی خانه به حساب می‌آید. به نظر افراد زیادی، شستن مبل کار سختی به نظر می‌آید، اما در واقعیت می‌توانید با انجام تکنیک‌هایی ساده خودتان مشغول به تمیز کردن مبل‌ها شوید. البته همیشه می‌توانید از یک قالیشویی معتبر برای انجام این کار کمک گرفته و با کمترین زحمت و بدون هیچ ریسکی مبلمان خود را همانند روز اول تمیز کنید.

چرا باید مبلمان مخمل را به روش خاصی تمیز کنیم؟

همانطور که اشاره شد؛ مخمل پارچه‌ای است که بافت پرز مانندی داشته و در برابر فشار بسیار حساس است. این پرزها در صورت تماس با برخی از مواد شیمیایی و حتی بر اثر فشار زیاد دست هنگام تمیز کردن ممکن است له شوند و ظرافت و زیبایی اولیه خود را از دست بدهند.

بنابراین برای تمیز کردن این پارچه حساس که حتی گاهی در اثر تماس با آبی که درجه حرارت آن نامناسب است ممکن است آسیب ببیند؛ باید به نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم مشرف باشید و از روش خاصی برای از بین بردن لکه روی مبل مخمل استفاده کنید.

نکات مهم شستشوی مبل مخمل

مهم‌ ترین نکاتی که باید قبل از تميز كردن مبل مخمل بدانید

روی اکثر مبلمان مخملی که در کارخانه‌ های معتبر تولید می‌شوند برچسبی وجود دارد که اطلاعات مفیدی را در مورد شیوه صحیح شستشوی این پارچه در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین در قدم اول باید قبل از تميز كردن مبل مخمل به سراغ این برچسب بروید و نگاهی به اطلاعات درج شده روی آن بیاندازید. معمولا این دستورالعمل حاوی 4 حرف انگلیسی X، WS، S و W است که معنی هر کدام از آنها به شرح زیر می‌باشد:

  • W : این حرف مخفف کلمه Water است و وجود آن روی برچسب مبل مخمل نشان می‌دهد که می‌توان آن را با استفاده از آب شست.
  • S : این حرف به معنای ممنوعیت استفاده از آب برای شستشوی لکه‌ها و تمیز کردن مبلی است که روکش آن از پارچه مخمل تولید شده است. استفاده از آب روی هر منسوجاتی که برچسبش حاوی حرف S است می‌تواند لکه‌های بدی از خود به جای بگذارد. برای تمیز کردن این پارچه‌ها بهترین روش استفاده از شوینده‌های تخصصی است که در مواد اولیه آنها آب وجود ندارد.
  • WS : این علامت برآیند دو علامت قبلی است. یعنی اگر روی برچسب مبل شما این حرف وجود دارد؛ می‌توانید برای تمیز کردنش هم از آب و هم از محلول‌هایی که بر پایه آب نیستند استفاده کنید.
  • X : هر جا این برچسب را مشاهده کردید یعنی برای تمیز کردن مبل فقط مجاز به استفاده از جاروبرقی و برس‌های نرم هستید و اصلا نباید از آب استفاده کنید.

اهمیت تمیز کردن مبل مخمل

پارچه مخمل یکی از محبوب‌ترین الیاف برای دوخت مبلمان منازل بوده و این جنس پارچه همیشه در صنعت مد ارزش بالایی داشته است. به دلیل ماهیت اصلی آن، ظاهر مبل‌های مخملی بسیار نرم و دلپذیر بوده و فضای اتاق را گرم و صمیمی می‌کند. بسیاری از خانه‌داران تنها این نوع پارچه را قبول داشته و ادعا دارند که می‌توان بدون اذیت شدن ساعت‌ها روی همچین مبل‌هایی نشست.

باید در نظر داشته باشید که همچون لباس‌های خود که باید بعد از چند بار استفاده شسته شود، پارچه مبل‌های مخملی را نیز باید تمیز کرده و سعی کنید حالت نو بودن آن را در طول زمان حفظ کنید. بعد از استفاده مکرر از این مبل‌ها، پرز‌های پارچه کوبیده شده و لازم است که با تمیز کردن و جارو زدن آن، مبل را به شکل اولیه خود بازگردانید. می‌توانید این وظیفه را به عهده قالیشویی معتبر گذاشته و یا خودتان دست به کار شوید. در ادامه 5 روش برای تمیز کردن مبل‌ مخمل آورده شده است.

تميز كردن مبل مخمل با ترکیب آب و صابون

تميز كردن مبل مخمل با ترکیب آب و صابون

آب و صابون هم درست مثل آبلیمو و جوش شیرین، ترکیب بسیار خوبی برای از بین بردن لکه روی مبل مخمل است. برای تهیه این شوینده خانگی مقدار صابون معمولی را رنده کرده و با آب ترکیب کنید تا کف کند. سپس این کف را با یک تکه پارچه تمیز یا اسکاچ ابری نو روی لکه بمالید.

سپس باید صبر کنید تا ترکیبات موجود در کف اثر خود را بگذارد و لکه را از بین ببرد. سپس می‌توانید بعد از خشک شدن پارچه مبلمان، روی آن را برس بکشید تا خواب مخمل به حالت اولیه برگردد. در صورتی که بعد از این روش شستن مبل لکه هنوز پابرجاست؛ چند ساعت بعد مجددا آن را تکرار کنید.

البته این روش معمولا بیشترین تاثیر را زمانی دارد که لکه مرطوب است و هنوز خشک و ماندگار نشده است. بنابراین به محض اینکه لکه‌ای روی مبل ایجاد شد؛ به جای اینکه به سراغ محلول‌های شوینده قوی و صنعتی بروید به سرعت ترکیب صابون و آب را امتحان کنید.

تميز كردن مبل مخمل با ترکیب جوش شیرین و آبلیمو

تميز كردن مبل مخمل با ترکیب جوش شیرین و آبلیمو

ترکیب آبلیمو و جوش شیرین یک شوینده خانگی عالی برای تميز كردن مبل مخمل و از بین بردن هرگونه لکه از روی بافت این جنس پارچه است. برای تهیه این شوینده کافیست که نصف لیوان آب لیمو تازه را با کمی آب رقیق کنید. سپس دو قاشق پودر جوش شیرین به آن اضافه کرده و اجازه دهید اصطلاحا کف کند یا بجوشد.

این کف به هیچ عنوان سمی و خطرناک نیست و نه برای ریه و نه برای بافت پارچه ضرر ندارد. بعد از ترکیب کامل این مواد، با یک پارچه نرم و تمیز آن را روی لکه بمالید و بدون اینکه فشار زیادی به بافت پارچه وارد کنید سعی کنید لکه را از بین ببرید. برای اینکه این ترکیب اثر کند باید چند ساعت زمان بدهید.

اگر بعد از گذشت این چند ساعت لکه از بین نرفت؛ مجددا همین مراحل را تکرار کنید. البته ترکیب جوش شیرین و آبلیمو به حدی قوی است که حتی می‌توانید با آن لکه‌های به جا مانده از ریختن قهوه و چای را هم از بین ببرید.

اما اگر به هر دلیلی مثل قدیمی شدن لکه، این روش اثر نکرد به سراغ روش‌های دیگری که در بخش‌های بعدی توضیح داده‌ایم بروید. اما اگر نتیجه گرفتید در مرحله آخر باید کف اضافی را با یک پارچه تمیز و خشک برداریم و روی محل لک شده را برس بکشیم تا خواب مخمل به حالت اولیه باز گردد.

تميز كردن مبل مخمل با شوینده‌ های مخصوص پارچه مخمل

تميز كردن مبل مخمل با شوینده‌ های مخصوص پارچه مخمل

از آنجایی که مواد شوینده‌ای که ادعا می‌شود به صورت تخصصی برای شستن مبل و فرش طراحی شده‌اند حاوی مواد شیمیایی هستند؛ قبل از استفاده گسترده از آنها، مرحله تست را روی قسمتی که در معرض دید نیست انجام دهید.

اگر بعد از چند دقیقه پارچه مبل تغییر رنگ نداد؛ می‌توانید این ترکیب را روی لکه بمالید و به عنوان روش لکه‌بری بی‌خطر از آن استفاده کنید. روش استفاده از این محلول‌ها هم این است که باید مقداری از آنها را روی یک تکه پارچه نرم اسپری کرده و پارچه را روی لکه بمالید. هرگز این دسته از شوینده‌ها را به صورت مستقیم روی پارچه مبل اسپری نکنید.

تميز كردن مبل مخمل با بخارشوی

تميز كردن مبل مخمل با بخارشوی

پارچه مخمل از پرزهایی که به صورت رشته‌های بلند نخ هستند تشکیل شده است. این بافت ممکن است به مرور زمان و در اثر فشاری که هنگام تکیه دادن به مبل ایجاد می‌شود چین خورده یا دچار له‌شدگی شود. در این حالت بهترین روش برای بازگرداندن بافت مخمل به حالت اولیه و تمیز کردن آن به صورت همزمان، استفاده از دستگاه بخارشوی است.

کافیست دستگاه را روشن کرده و روی حالت اتو و حرارت کم قرار دهید. سپس وقتی داغ شد ابتدا قسمت کوچکی از مبل را با این دستگاه تمیز کرده و در صورتی که مطمئن شدید پارچه را خراب نمی‌کند؛ کل مبل را با آن تمیز کنید. دقت داشته باشیم که باید از کم‎ترین درجه گرمای دستگاه استفاده کنیم و بعد از اتمام کار هم با استفاده از یک برس محل را شانه کنید تا خواب پارچه به حالت درست درآید.

تميز كردن مبل مخمل با محلول شرکتی مخصوص

اگر جنس مخمل مبلمان خاص باشد؛ قطعا هنگام خرید فروشنده به شما شوینده مخصوصی را می‌دهد که فقط باید از آن برای شستن مبل استفاده کنید. این محلول‌ها معمولا به صورت فرموله می‌شوند که برای استفاده بر روی هر نوع پارچه‌ای، حتی پارچه‌های حساسی مانند مخمل مناسب هستند.

شستن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل با شامپو مخصوص مبل

شامپوها و مواد تمیز کننده مختلفی وجود دارد که مخصوص پارچه مبل یا حتی الیاف مخملی ساخت شده‌اند. به کمک این مواد و در مخلوط با آب، می‌توانید بهترین نوع شستشو را داشته باشید. البته می‌توانید از مواد شامپو فرش نیز استفاده کرده تا الیاف مخملی را تمیز کنید.

از آنجا که مواد شیمیایی ممکن است به پارچه آسیب برساند، بهتر است قبل از شروع به پاکسازی، قسمتی از آن ماده را در یک ناحیه دور از چشم تست کنید تا از آن اطمینان پیدا کنید. حتما شما باید این مسئله را در نظر داشته باشید که باید با بهترین مایع برای شستشوی مبل، مبلمان خود را تمیز کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

تميز كردن مبل مخمل با جاروبرقی و برس

تميز كردن مبل مخمل با جاروبرقی و برس

یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از کثیف شدن مبلمان، استفاده مکرر از جاروبرقی برای کشیدن گرد و خاکی است که لابه‌لای تار و پود پارچه‌اش گیر کرده است. استفاده روتین از جاروبرقی باعث می‌شود غباری که به صورت سطحی روی مبل وجود دارد با نشستن یا دراز کشیدن روی آن نفوذ عمقی نداشته باشد.

بنابراین در صورت امکان هر زمان که خانه را جارو می‌زنید؛ روی مبلمان را نیز با استفاده از سری مخصوص دستگاه تمیز کنید. اگر این کار برای‌تان امکان‌پذیر نیست بهتر است حداقل ماهی یک بار روی مبل را جاروبرقی بکشید.

اگر کوسن یا پشتی روی مبل وجود دارد؛ ابتدا باید آنها را جدا کرده و با استفاده از برس نرم مخصوص پارچه، تمیزشان کنید. این کار را ۲ الی ۳ بار تکرار کنیم تا پارچه کوسن‌ها کاملا تمیز شود. سپس برای تمیز کردن تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه مبل از جاروبرقی و سری کوچکی که اکثر دستگاه‌ها دارند استفاده کنید.

روش صحیح خشک کردن مبل مخمل بعد از شستشو

همانطور که مشاهده کردید؛ روش‌های بسیاری برای تمیز کردن مبلمانی که پارچه آن از جنس مخمل است وجود دارد. در اکثر این روش‌ها، از آب به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. بنابراین طبیعی است که پارچه بعد از اتمام کار مرطوب شود و نیاز به خشک شدن داشته باشد.

بهترین روش برای گرفتن رطوبت اضافه پارچه مخمل، استفاده از پنکه یا باد سشوار است. اگر نه پنکه دارید و نه حوصله اینکه قسمت‌های خیس شده را با باد سشوار خشک کنید؛ قرار دادن مبل در معرض هوای آزاد می‌تواند راهی بی‌خطر و ساده باشد. بنابراین پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه در گردش باشد و باعث شود زودتر پارچه مبل خشک شود. ضمن اینکه تا زمان خشک شدن مبل، اجازه استفاده از آن را ندارید.

اگر این روش‌ ها جواب نداد باید چه کار کنیم؟

گاهی اوقات لکه آنقدر قدیمی و کهنه شده که به هیچ یک از این روش‌های ساده و خانگی جواب نمی‌دهد. در این حالت بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستن مبل استفاده از خدمات یک قالیشویی آنلاین است. در این مراکز هر جنس پارچه‌ای با استفاده از یک نوع شوینده تخصصی تمیز می‌شود و به همین خاطر نتیجه کار بسیار متفاوت‌ تر از زمانی است که در خانه مبل‌ها را می‌شویید.

اما اگر آنقدر پارچه مبل چرک مرده شده که بعد از چند بار شستشو هیچ یک از روش‌های خانگی و صنعتی برای بازگرداندن آن به شرایط اولیه کار ساز نیست؛ بهتر است اقدام به تعویض پارچه آن کنید.

تمیز کردن مبل مخمل توسط قالیشویی

با استفاده از تمام روش‌های گفته شده در بالا می‌توانید به آسانی مبل مخمل خود را در خانه تمیز کنید. با این حال اگر فرصت کامل برای تمیز کردن تمام مبل‌ها را نداشته و یا اینکه نگران خراب شدن آن‌ها هستید، می‌توانید به یک قالیشویی معتبر مراجعه کنید و بگذارید آن‌ها به صورت تخصصی و با دستگاه‌های مخصوص مبلمان شما را شستشو دهند. بسیاری از مراکز خدمات شستشوی مبل، مانند قالیشویی نوین، خدمات تمیز کردن مبل مخمل را در محل ارائه می‌دهند. برای هماهنگی‌های بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 1442 تماس بگیرید.

خلاصه

پارچه مخمل از آن دسته پارچه‌های بسیار حساس است که شرایط نگهداری خاصی دارد. اما با وجود این سطح از حساسیت، همانطور که اشاره شد؛ چند روش بی‌خطری برای تمیز کردن این جنس پارچه وجود دارد که تقریبا همه آنها را می‌توانید در خانه انجام دهید.

محلول آب و صابون از متداول‌ترین روش‌ها‌ برای پاک کردن لکه‌ از روی مبل پارچه مخمل است؛ اما اگر این روش جواب نداد می‌توانید از ترکیب‌های دیگر مانند جوش شیرین و شامپو مبل نیز استفاده کنید. در هر حال اگر نسبت به ظاهر مبلمان‌تان حساس هستید و می‌خواهید بعد از شستن، دچار تغییرات نشود؛ توصیه ما این است که هرگز در خانه و از این روش‌ها برای تمیز کردنش استفاده نکنید.

مواد طبیعی هر چقدر هم که بی‌ضرر باشند ممکن است به دلیل استفاده غلط موجب ایجاد تغییرات ظاهری در پارچه مبلمان شوند. بنابراین مطمئن‌ترین روش در این شرایط، استفاده از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌هایی است که سرویس مبل‌شویی را در لیست خدمات خود دارند و آن را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه می‌کنند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442