چگونگی و ترفندهای مرتب کردن ریشه قالی و فرش

مرتب سازی ریشه فرش یکی از موارد مهمی بوده که در خانه‌داری باید به آن دقت شود. دلیل آن هم این بوده که ریشه‌ها تاثیر بسیار زیادی در تمیز و مرتب یا شلخته بودن فرش دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا اگر به تمیزی خانه و دکوراسیون خود اهمیت می‌دهید؛ یک روش را برای مرتب کردن ریشه قالی و فرش انتخاب کنید. ما در این مقاله شما به شما ترفندهای مختلفی را آموزش می‌دهیم. 

روش های مراقبت از ریشه های فرش و قالی 

یکی از قسمت‌های مهم فرش ریشه آن بوده که به شکل نخ‌های سفید یا کرم‌ رنگ از انتهای فرش بیرون آمده است. مراقبت از این ریشه‌ها هم از جهت زیبایی و هم از جنبه سالم ماندن فرش اهمیت دارد. بنابراین بهتر است به جای اینکه اجازه دهید ریشه‌ها کثیف و نامرتب شده و بعد به دنبال راه‌حل باشید، از ابتدا از آن‌ها مراقبت کنید. 

در ادامه روش‌‌های مرتب سازی ریشه فرش را به شما معرفی می‌کنیم. 

گره زدن ریشه‌ها 

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های مرتب سازی ریشه فرش این است که آن‌ها را گره بزنید. این کار هم جلوی خراب شدن ریشه‌ها را می‌گیرد، هم اینکه ظاهری وینتج به فرش و قالی شما می‌دهد. البته روش گره زدن بیشتر برای فرش‌های دستباف و لاکی استفاده می‌شود، اما با توجه به مدل فرش می‌توانید گره مناسب را هم انتخاب کنید. 

بافتن ریشه‌ها 

بافتن ریشه‌ها روشی هنری و جالب برای مرتب کردن ریشه فرش است. از این روش اغلب افراد هنرمند و با حوصله استفاده می‌کنند زیرا به طور کلی زمان زیادی باید صرف آن شود. یک روش ریشه بافی هم این است که به یک فرشبافی مراجعه کنید تا با دستگاه این کار را برای شما انجام دهند. در این صورت هم عمر ریشه فرش بیشتر شده و هم مرتب و تمیز باقی می‌ماند. 

استفاده از کاور ریشه

یک راهکار ساده و کاربردی دیگر استفاده از کاور ریشه است. این کاورها به صورت آماده در فرش فروشی‌ها و خرازی‌ها به فروش می‌رسند. البته در نظر داشته باشید که برای کاور کردن ریشه به سراغ چسب زدن آن نروید زیرا به کلی ریشه را از بین می‌برد. 

به جای آن بهتر است یک کاور توری خریداری کنید تا هوا از آن رد شود. ریشه‌ها را به صورت مرتب داخل کاور کرده و انتهای کاور یک چسب برای نگهداری از آن وجود دارد. تنها مشکل این روش آن است که باید هر چند ماه یک بار کاور را تعویض کنید. با این حال از دیگر روش‌ها ساده‌تر است. 

چگونه ریشه فرش را ببافم؟

همانطور که مشاهده کردیم، مراقب از ریشه‌های فرش می‌تواند عمر آن را افزایش داده و ظاهر آن را بسیار بهتر کند. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها که در فرهنگ ایرانی نیز بسیار رواج دارد، بافت ریشه‌ها است. با انجام اینکار هم ظاهری تازه به فرش و قالی خود می‌دهید و هم سلامت آن‌ها حفظ می‌شود. مرتب سازی ریشه فرش از جمله اولین کارهایی است که بعد از شستشوی فرش و قالیچه باید انجام دهید. برای اطلاع از قیمت ریشه باقی در قالیشویی بهتر است با شماره قالیشویی 1442 تماس حاصل فرمایید.

بافت ریشه فرش در خانه

بافت ریشه‌های فرش کار سختی نیست و هر فردی می‌تواند به سادگی آن را انجام دهد. روش‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد و می‌توانید با توجه به درجه سختی و سلیقه خود، یک طرح مناسب را انتخاب کنید. آموزش‌های تصویری زیادی وجود دارد که با مشاهده آن‌ها می‌توانید در خانه ریشه‌های فرش خود را ببافید.

آموزش بافت ریشه فرش در خانه

در صورتی که فرصت کافی برای مرتب کردن ریشه‌های فرش خود نداشته باشید، می‌توانید از محافظ‌های مخصوص این قسمت استفاده کنید. در شرایطی که فرصت کافی برای شما مهیا باشد، با استفاده از میل بافتنی و یا حتی بدون آن، می‌توان بافت ریشه در خانه را انجام داد. 

اینکار باعث مرتب سازی ریشه فرش شده و ظاهر آن را بهتر می‌کند. کافیست فرش خود را شسته، آن را روی سطحی با فضای کافی پهن کنید و بعد از یک طرف شروع به بافت کنید. توجه داشته باشید که این ریشه‌ها حکم سلامت فرش را دارند و باید با دقت با آن‌ها رفتار کنید. 

تزیین ریشه فرش در خانه

در کنار بافت ریشه‌های فرش، می‌توانید از موارد دیگری نیز استفاده کنید که جلوه آن را بهتر کند. استفاده همزمان از تکنیک‌های بافت ریشه و انواع پترن‌های آماده و حتی قطعات بافته شده مکمل ریشه فرش، ظاهر آن را چندین برابر بهتر می‌کند. در برخی فرهنگ‌ها استفاده از منگوله‌های نخی و کاموایی نیز برای تزیین ریشه فرش مرسوم است.

بافتن ریشه فرش

 

گره های مختلف برای بافتن ریشه فرش و قالی 

هدف از گره زدن، مرتب کردن فرش و جلوگیری از وا رفتن بافت قالی است. گره زدن به طور کلی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن پرز فرش در کنار هم پیچیده می‌شود. این روش به خصوص در فرش‌های دستباف باعث استحکام و دوام آن می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین روش‌های گره زدن ریشه آشنا می‌شویم. 

دو گره 

روش دو گره یکی از زیباترین روش‌های گره زدن ریشه فرش است. برای این کار باید ریشه فرش را به دو دسته 3 تایی تقسیم کنید. یک دسته را با دست راست و دیگری را با دست چپ بگیرید. حالا ریشه‌هایی که در دست راستتان بوده را دو بار دو انگشت شست پیچیده و سپس آن را دور پود‌های الیاف بچرخانید. این کار باعث می‌شود تا گره‌ها هم زیباتر به نظر برسند و هم در انواع فرش و گلیم و قالی، ریشه استحکام بالایی داشته باشد. 

گره نخودی 

گره نخودی هم نوع گره زیبایی بوده که بیشتر در فرش‌های دستباف مشاهده می‌کنید. البته فراموش نکنید که در این روش باید ریشه‌ها بلند باشند. ابتدا ریشه‌ها را به دسته‌های 5 تایی تقسیم کرده و انتهای هر کدام را گره بزنید. حالا کمی پایین‌تر از این گره، هر پنج دسته را به هم گره بزنید تا متصل شوند. 

گره زنجیره‌ای 

گره زنجیره‌ای از گره نخودی الهام گرفته شده و برای مرتب سازی ریشه فرش به کار می‌رود. در گره زنجیره‌ای ابتدا هر ریشه را به خودش گره بزنید، سپس چند سانتی‌متر پایین‌تر یک دسته 5 تایی را به هم گره بزنید. حالا دوباره کمی پایین‌تر، هر ریشه را به ریشه کناری به همین شکل گره بزنید. این کار را تا انتهای قد ریشه باید ادامه دهید. 

سخن پایانی

بهترین روش مرتب سازی ریشه کاملا به نظر، سلیقه و زمان شما بستگی دارد. در صورتی که زمان کافی دارید، می‌توانید ریشه‌های فرش را با انواع گره‌ها ببافید. در این صورت هم زیباتر به نظر می‌رسند و هم ظاهر مرتبی دارند. با این حال اگر زمان و وقت کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید ریشه بافی را بهترین قالیشویی تهران بسپارید. 

5 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442