نگاهی به تاریخچه و ویژگی‌های فرش اراک

جای‌جای کشور ایران در زمینه هنر قالی‌بافی از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. یکی از این نقاط که در گذشته‌ای نه‌چندان دور از معتبرترین مراکز قالی‌بافی ایران بود، شهر اراک و شهرهای کوچک‌تر اطراف آن است. فرش اراک به لحاظ هویتی از ویژگی‌های اختصاصی مختص به خود بهره می‌برد؛ و به همین دلیل به عنوان یک اثر هنری در حوزه صنایع دستی که دارای کاربرد در زندگی مدرن است، شناخته می‌شود. شستشوی این فرش‌ها را باید در بهترین قالیشویی انجام دهید؛ چراکه علاوه بر ارزش معنوی، از نظر مادی نیز دارای ارزش بسیاری هستند. در این مقاله قالیشویی نوین می‌خواهیم شما را با تاریخچه، ویژگی‌ها و انواع این فرش‌ها آشنا کنیم.

فرش اراک از دیروز تا امروز

قالی‌بافی در اراک در دوران مختلف دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. به‌نظر می‌رسد وجود جنگ‌های متعدد در مناطق مرکزی ایران، تاریخچه قالی‌بافی در این مناطق در مقاطعی از زمان به‌طور کلی از بین رفته است. اما شواهد اندکی که موجود است نشان می‌دهد که حداقل از دوره ساسانیان قالی‌بافی در منطقه اراک وجود داشته است.
اما دوره معاصر و در واقع دوره شکوفایی فرش در شهر اراک را می‌توان به دوران ناصر‌الدین شاه نسبت داد. در واقع فرش اراک از این دوران به بعد و با تاسیس کارگاه‌های بزرگ و تولیدات متنوع، بیش از پیش مشهور شد؛ و آثار این تولیدات حتی در کشورهای دوردست نیز مورد توجه قرار گرفت.

انواع طرح و نقش در این فرش‌ها

مهم‌ترین نقش‌های بافته شده در اراک شامل فرش ساروق، فرش محال، فرش ابراهیم آباد و فرش فراهان است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این نقش‌های زیبا پرداخته‌ایم.

فرش ساروق

فرش ساروق را باید معتبرترین فرش در این منطقه دانست. فرشی که نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان نیز از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار است.
جالب است بدانید که این فرش از نظر تاریخی عمر درازی ندارد و سابقه شهرت آن به دو قرن اخیر باز می‌گردد. اما شاید همین نوگرایی و مدرن بودن موجب محبوبیت جهانی آن شده است. البته نباید از نظر دور داشت که قالی‌بافی در منطقه ساروق (دهستانی در 40 کیلومتری شمال شهر اراک)، از سابقه‌ای هزاران ساله برخوردار است.
فرش اراک ساروق خود به چندین دسته تقسیم می‌شود؛ اما به‌طور کلی دو طرح فرش ساروق سنتی و آمریکایی از جمله آنها هستند. وجود طرح‌های هندسی و منهنی شکل، در هر دوی این سبک‌ها به چشم می‌خورد. در طرح سنتی بوته یا گل هراتی، به صورت افشان و ترنج وجود داشته و در ساروق آمریکایی وجود گره‌های نامتقارن، زمینه سرخ و نقش گل‌های پراکنده، دیده می‌شود.

فرش فراهان

این فرش را باید از نسل جدید فرش اراک دانست. طرح این فرش در کمتر از یک قرن پیش شکل گرفته است و وجود زمینه قرمز روناسی، گره‌های نامتقارن، تک پود بودن، حاشیه‌ای با رنگ مغزپسته‌ای و در نهایت گل‌های هراتی، از ویژگی‌های فرش فراهان اراک است.

فرش محال

فرش محال را می‌توان از فرش‌های درشت بافت اراک دانست. البته این فرش در مقایسه با فرش مشک‌آباد ریزبافت‌تر است. نام فرش محال برگرفته از منطقه بافت آن یعنی محلات است. رنگ‌بندی دقیق‌تر، رنگ‌های شفاف‌تر و به‌طور کلی ظرافت بیشتر در بافت، در مقایسه با فرشش مشک‌آباد، از ویژگی‌های فرش محال است. طرح این فرش بسیار متنوع است؛ اما ترنج بیضی شکل و گل‌های هراتی در آن بسیار دیده می‌شود.

فرش ابراهیم آباد

فرش ابراهیم آباد (همان مشک‌آباد) درشت بافت‌ترین فرش اراک است. این فرش پرز بلندی داشته و از گره‌های نامتقارن، پود آبی رنگ و دار عمودی برای تولید آن استفاده می‌کنند. اما فراتر از موارد گفته شده، ویژگی اصلی فرش ابراهیم آباد رنگ‌بندی بسیار جذاب آن است. استفاده از رنگ‌های خاص و همچنین رنگرزی طبیعی پشم‌های مورد استفاده در این فرش‌ها، آنها را دارای شهرت داخلی و بین‌المللی بسیاری نموده است.

برای تماس با قالیشویی نوین و گرفتن مشاوره از کارشناسان می توانید با شماره قالیشویی ۱۴۴۲-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442