معرفی بزرگ ترین فرش دستباف جهان

هر چیزی که از صفت برتری برخوردار باشد می‌تواند جذابیت بالایی برای افراد داشته باشد و اگر این موضوع در مورد هنری همچون قالیبافی به کار برود نیز جذابیت آن دوچندان می‌شود. چرا که این هنر از تاریخچه و قدمت بالایی در کشور ایران برخوردار است. در حقیقت ایرانیان از اولین بافنده‌های تمدن‌های باستانی به شمار می‌روند و فرش ایرانی از محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای در سراسر جهان برخوردار است. امروزه فرش‌های متعددی وجود دارند که در ابعاد و اندازه‌های بزرگی بافته شده‌اند. بزرگ‌ترین آنها توسط ایرانیان بافته شده هرچند که در کشور ایران نیست. در ادامه مطلب به بررسی بزرگ ترین فرش دستباف جهان ویژگی‌های آن پرداخته خواهد شد.

بزرگ ترین فرش ماشینی در دنیا

بزرگ ترین فرش جهان کجاست ؟

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر فرش‌های خاص و منحصربه‌فردی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که از ابعاد و اندازه‌های بزرگ و منحصربه‌فرد برخوردارند. بزرگ ترین فرش دستباف جهان در حال حاضر در کشور امارت و در شهر ابوظبی قرار دارد که در مسجد جامع شیخ زاید پهن شده است. این فرش از زیبایی، شکوه و جذابیت بالایی برخوردار است. همچنین در کنار آثار عتیقه و گران‌بهای دیگری در این مسجد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان قرار دارد.

اگرچه بافنده‌های متعددی در کشورهای پاکستان، هند، چین و … اقدام به بافت فرش‌هایی با ابعاد بزرگ کرده‌اند اما قطعاً این فرش‌ها از نظر کیفیت، بافت، الیاف و … نمی‌توانند با فرش‌های ایرانی مقایسه شوند. نشانه‌های متعددی نیز وجود دارند که نشان می‌دهد فرش پازیریک به‌عنوان قدیمی‌ترین فرش جهان توسط ایرانیان بافته شده است. تاکنون فرش‌های متعددی توسط بافنده‌های کشور ایران بافته شده‌اند که از شهرتی جهانی برخوردارند. از جمله فرش‌های بزرگ جهان که دارای ابعاد 600 در 400 متر است در مدت 7 سال و در دو شیفت کاری بافته شده است. همچنین فرش‌های دیگری در ایران بافته شده‌اند که برای بافت آنها از بیش از 400 بافنده استفاده شده. سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان که در نمایشگاهی در تهران رونمایی شد دارای ارزشی معادل 3.2 میلیون دلار است طرح و نقش آن ریشه در تاریخ 2500 ساله کشور دارد.

بافت بزرگ ترین فرش جهان

بافنده‌های ایرانی امروزه می‌توانند به راحتی انواع فرش دستباف را با طرح و نقش‌های مختلف ببافند به همین دلیل بافت بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان نیز به‌عنوان یک افتخار ملی برای آنها محسوب می‌شود. این فرش ابتدا در سال 2007 در تهران به نمایش درآمد. این فرش با استفاده از الیاف و موادی همچون پنبه و پشم و … توسط بیش از 1200 بافنده بافته شده است. ازآنجایی‌که در مسجد جامع شیخ زاید با مساحت بیش از 30 هکتار استفاده شده است پس دارای ابعاد معمولی نیست. در این فرش حدود 40 تن پنبه و پشم استفاده شده است و بافت آن حدود 20 ماه به طول انجامید. طراح این فرش علی خلیقی است و از نقشه‌ای زیبا و خلاقانه برخوردار است.

در کل مساحت این فرش معادل 60546 فوت است (18 هزار و 466 متر) و از 2.2 میلیارد گره منفرد ساخته شده است. هرچند که مراقبت از مراقبت از فرش دستباف با این عظمت می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد اما می‌توان گفت عمده شهرت مسجد جامع شیخ زاید به دلیل وجود این فرش و آثار عتیقه مختلف موجود در آن است.

ویژگی‌های اصلی بزرگ ترین فرش دستباف جهان

هرچند که اولین و مهم‌ترین ویژگی این فرش اندازه بزرگ و عجیب آن است و به دلیل همین ویژگی خاص در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است اما این فرش می‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فردی دیگری نیز داشته باشد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • تمامی جزئیات نقش و نگار این فرش به زیبایی و دقت هرچه‌تمام‌تر اجرا شده و هیچ‌گونه ایراد و مشکلی در بافت آن مشاهده نمی‌شود که می‌تواند برای فرشی با این مساحت یک نکته هیجان‌انگیز باشد.
  • مهم‌ترین رنگی که در بافت این فرش به کار رفته است رنگ سبز است که به دلایل مختلفی انتخاب شده است. دلیل اول علاقه بسیار زیاد پادشاه امارات به رنگ سبز است. دلیل دوم این است که رنگ سبز اولین رنگ پرچم اسلامی است و در نهایت دلیل سوم انتخاب این رنگ این است که سبز نماد زندگی، نعمت و فراوانی است و ازآنجایی‌که در دل کویر امارات کمتر مشاهده می‌شود می‌تواند جذابیت بی‌نظیری داشته باشد.
  • در حاشیه این فرش از رنگ‌های بژ و زرد استفاده شده که نمادی از شن و ماسه و محیط‌های بیابانی کشور امارات است.
  • بافت این فرش به‌گونه‌ای است که در آن جای نمازگزاران مشخص شده است و افراد می‌توانند با استفاده از خطوط برجسته موجود در فرش در صف‌های منظم و دقیق به اقامه نماز بپردازند. در حقیقت در بافت این فرش علاوه بر هنر بافندگی و قالیبافی از هنر و علم معماری نیز استفاده شده است.
  • این فرش در نیشابور بافته شده و 72 درصد آن از پشم و 28 درصد آن را پنبه تشکیل می‌دهد.
  • علاوه بر رنگ اصلی سبز در این فرش از 25 رنگ مختلف استفاده شده است که طرح و نقش آن را به زیباترین شکل ممکن به معرض دید می‌گذارد.
  • طول این فرش 133 متر و عرض آن 48 متر است و در 3 کارگاه بافت فرش در نیشابور بافته شده است.
  • البته باید توجه داشت که این فرش در کنار تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که دارد می‌تواند چالش‌هایی نیز داشته باشد و به‌عنوان مثال شستشوی فرش دستباف در این مقیاس می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

محل بزرگترین فرش جهان

بزرگ‌ترین فرش ماشینی جهان

امروزه شرکت‌های قالیبافی متعددی در سراسر جهان حضور دارند که با برخورداری از تجهیزات پیشرفته و مدرن انواع فرش‌های ماشینی را در ابعاد و اندازه‌های مختلف با طرح و نقش‌های منحصربه‌فرد تولید می‌کنند. علاوه بر فرش‌های دستباف امروزه فرش‌های ماشینی بزرگی نیز تولید می‌شوند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاصی داشته باشند. بزرگ ترین فرش ماشینی جهان نیز در کشور ایران تولید شده است که در یکی از مساجد کشور عمان (مسجد صلاله) استفاده می‌شود. این فرش دارای 700 متر مربع مساحت بوده و از تراکم 3600 برخوردار است. طراحی این فرش 50 روز و بافت و تکمیل آن یک ماه زمان برده است. در بافت آن از یک میلیارد و 10 میلیون گره استفاده شده است.

البته باید توجه داشت که فرش‌های ماشینی بزرگ دیگری نیز در ایران تولید شده‌اند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها فرش مسجد امام علی در کپنهاگ دانمارک است. برای آنکه بتوان اطلاعات دقیق و کاملی در مورد انواع رکوردها در هنر قالیبافی کسب کرد می‌توان از کارشناسان بهترین قالیشویی مشاوره دریافت کرد. به صورت کلی هنر قالیبافی ایران در میان تمامی کشورهای جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل معمولاً در تمامی مزایده‌ها شرکت‌های ایرانی برنده خواهند بود و در حال حاضر فرش در کنار نفت و گاز و … از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور است.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از فرش‌های دستباف در مکان‌هایی همچون مساجد امروزه رواج بالایی پیدا کرده است. تقریباً در تمامی مساجد از فرش‌هایی با طرح و نقش‌های ویژه و منحصربه‌فرد با ویژگی‌های خاص استفاده می‌شود. بزرگ ترین فرش دستباف جهان که در کشور ایران و نیشابور بافته شده در مسجد شیخ زاید ابوظبی قرار داشته و در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است.

4.2 5 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442