انبار کردن فرش و نگهداری از آن به روش صحیح

فرش‌ها یکی از لوازمی هستند که در خانه‌های ایرانی بسیار پرکاربرد بوده و تقریباً می‌توان گفت در هر منزلی یافت شود. فرش یکی از لوازمی است که با توجه به این‌که در محل و مکانی قرار دارد که رفت و آمد در آن بالا است و به بیانی می‌توان گفت در رأس خانه قرار دارد، به همین دلیل به شدت در معرض آلودگی و آسیب است. در برخی از مواقع برخی از افراد با تغییر مکان و محل زندگی خود به محیط کوچک‌تر و یا به دلایل مختلفی مجبور می‌شوند تا یکسری از فرش‌ها و قالی‌های خود را در مکانی دیگر نگهداری کرده و به اصطلاح انبار کنند. انبار کردن فرش یکی از مواردی است که باید به خوبی از آن آگاهی داشته باشید.

در صورت آشنایی با روش درست انبار کردن، در مواقع نیاز به خوبی این کار را انجام داده و از خرابی فرش خود جلوگیری نمایید. بسته به مدت زمان نگهداری و انبار فرش، روش‌های آن نیز متفاوت و گوناگون می‌باشد. ما در ادامه و در این مقاله از وبلاگ قالیشویی نوین، به عنوان بهترین قالیشویی تهران تلاش کردیم تا نکاتی در خصوص انبار کردن فرش و نگهداری درست و صحیح از آن در اختیار شما قرار دهیم تا شما عزیزان با مطالعه مطالب آن در مواقع نیاز بتوانید عملکرد بهتر و موفق‌تری را تجربه نمایید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انبار کردن فرش

انبار کردن فرش‌ به روش درست

در برخی از موارد به دلیل جابه جایی و یا جا نبودن مجبور به نگانبهداری و انبار کردن فرش در محیطی دیگر می‌شویم. برای انبار کردن و نگهداری صحیح بهتر است اصول و اطلاعات اولیه آن را به خوبی بشناسید و سپس اقدام به انجام این کار نمایید. نکته اولیه و مهمی که در هنگام انبار کردن باید به آن توجه کنید آن است که مدت زمان ماندن فرش در آنجا را در نظر بگیرید. زیرا بسته به زمان نگهداری آن، روش انبار کردن فرش نیز متفاوت است. اگر فرش خود را به خوبی نگهداری نکنید، ممکن است به تارو پود آن آسیب وارد شود.

یکی از آسیب‌هایی که به دلیل قرار نگرفتن در مکان و محیط مناسب به فرش وارد می‌شود، بید خوردگی فرش است. روش‌هایی موقتی و روش‌هایی طولانی برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال برای نگهداری موقت و جابه جایی فرش خود می‌توانید آن را به شکلی صحیح و اصولی به کمترین حجم تا کنید. این تا زدن موقتی است و به منظور حمل راحت‌تر فرش می‌باشد. علاوه بر این روش انبار کردن انواع فرش‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. برای مثال انبار کردن فرش دستباف با توجه به ارزشمندی و خاص بودن تار و پود آن نیاز به مراقبت بهتر و بیشتری دارد. به طور کلی راه‌کارهایی که به منظور انبار کردن فرش باید انجام دهید، لول کردن فرش و پیچیدن پارچه‌ای به دور آن است. لول شدن فرش از چروک و تاخوردگی فرش جلوگیری می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

انبار کردن فرش دستباف

برای نگهداری و مراقبت بهتر از فرش‌های دستباف محیط قرارگیری آن بسیار مهم است. دستگاه تهویه و هواکش در محیط نگهداری و انبار کردن فرش دستباف باید وجود داشته باشد. همچنین انبار باید از مصالح مستحکمی ساخته شده باشد و پنجره‎ای جهت عبور نور به داخل در آن تعبیه شده باشد. سم‌پاشی انبار نیز یکی از مسائلی است که باید به خوبی رعایت شود تا از ورود حشرات و بید به داخل آن جلوگیری شود.

انبار کردن فرش دستباف

انبار کردن فرش به روش لول کردن آن

لول کردن فرش روشی است که برای انبار کردن و نگهداری انواع مختلف فرش به کار می‌رود. این روش باعث جلوگیری از چروک خوردگی آن می‌گردد. در این روش پس از لول کردن فرش پارچه‌ای نخی که به رنگ سفید است را دور آن می‌پیچند. در مرحله بعد دو سر پارچه نخی را توسط نخ به خوبی گره می‌زنند تا از ورود گرد و غبار به داخل فرش جلوگیری شود. انتخاب پارچه نخی به آن جهت است که هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد و این امر مانع از آسیب به بافت و تار و پود فرش می‌گردد.

انبار قالی برای مدت طولانی

تا جای ممکن سعی کنید از انبار کردن فرش برای مدت طولانی بپرهیزید. زیرا انجام این کار سبب آسیب رسیدن به بافت فرش و بیدزدگی آن می‌شود. اما در مواقع که مجبور به نگهداری و انبار کردن فرش برای مدت زمان طولانی هستید، بهتر است از نفتالین به منظور جلوگیری از بیدزدگی فرش خود استفاده کنید و فرش را هر سه ماه یک‌بار باز کرده و یک روز بگذارید. سپس مجدداً آن را لول کرده و در انبار قرار دهید.

محل قرارگیری فرش برای مدت طولانی باید عاری از هرگونه رطوبت باشد و هوا در آن جریان داشته باشد. این فرش لول شده را باید به صورت افقی در انبار قرار دهید و از قرار دادن هر گونه جسم سنگین بر روی آن اجتناب کنید. همچنین یکی از مواردی که در نگهداری و انبار کردن فرش برای مدت طولانی بسیار مهم است، وجود نور کافی در محیط نگهداری آن است. این امر از ورود حشرات و کپک و رطوبت و در نتیجه آسیب رسیدن به بافت فرش جلوگیری می‌کند.

مورد بعدی که در نگهداری و انبار فرش باید به آن توجه کرد، نبود گرمای زیاد است. زیرا گرمای بیش از اندازه محیط نیز به بافت فرش آسیب می‌رساند. به طور کلی گرما، رطوبت و نم گزینه‌هایی هستند که وجود آن‌ها در انبار نگهداری فرش سبب وارد شدن صدمه و آسیب به بافت فرش می‌گردد. زیرا این عوامل محیط را مناسب برای ورود حشراتی از قبیل موریانه و بید و کپک و … می‌سازد. این عوامل خود موجب آسیب رسیدن به فرش و در نتیجه افت کیفیت فرش می‌شوند. به همین منظور پیش از انبار کردن فرش خود بهتر است به این نکات و موارد خوب دقت کنید و با آگاهی و اطلاعات کافی اقدام به انجام این کار نمایید.

روش صحیح انبار کردن فرش

جمع بندی نهایی

انبار کردن فرش روشی برای نگهداری فرش است که بسته به زمان آن نحوه و روش آن نیز تغییر کرده و متفاوت است. انبار فرش نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد، زیرا در صورتی که انبار کردن فرش با روشی صحیح و درست صورت بپذیرد، مانع از آسیب به تار و پود فرش می‌شود و دیگر به شکل اصلی و اولیه خود باز نمی‌گردد.

برای این که به فرش شما آسیبی وارد نشود بهتر است از فردی متخصص و مجرب در این زمینه کمک بگیرید و تا جای ممکن سعی کنید قبل از انبار کردن فرش خود اقدام به تمیز کردن فرش در منزل نمایید. برای انجام این کار نیز از قالیشویی‌های معتبر کمک بگیرید. قالیشویی نوین یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین قالیشویی‌ها به شمار می‌رود که با به کارگیری افراد ماهر و مجرب و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته به ارائه خدمات قالیشویی به مشتریان خود نموده است. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام از قیمت‌ها با همکاران ما در قالیشویی نوین تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442