7 اشتباه رایج شستشوی مبلمان که باید از آنها دوری کنید

یکی از بخش های دکوراسیون خانه که خیلی در معرض آلودگی قرار دارد و زود به زود کثیف می شود، مبلمان است. وقتی در خانه هستیم، زمان زیادی از وقت خود را روی مبلمان می گذرانیم، هنگام استراحت، تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب یا روزنامه و حتی مصرف خوراکی و غذا. از این رو چرک شدن سریع مبل ها موضوع عجیبی نیست.
خیلی از افراد ترجیح می دهند همانطور که شستشوی فرش خود را به قالیشویی میسپارند کار شستشوی مبلمان خود را نیز به خدمات مبل شویی بسپارند. گاهی هم به هر دلیلی ممکن است فردی تصمیم بگیرد که خودش این کار را انجام دهد. اما نکته ای که باید بدانید این است که تمیز کردن مبلمان قواعد و اصولی دارد و به عوامل مختلفی وابسته است که اگر آگاهی کافی از آنها نداشته باشید ممکن است به دارایی خود صدمه بزنید.
در هر صورت، اگر تصمیم گرفتید که خودتان دست به کار شوید و به تمیز کردن مبل ها بپردازید بهتر است حداقل قبل از اقدام، مطالعه و سرچ کافی کنید. در این نوشته قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم و 7 اشتباه رایج در شستشو و تمیزکاری مبلمان را به شما معرفی و گوشزد کنیم. اگر این موضوع جزو دغدغه های شما هم هست، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اشتباه اول: عدم جاروبرقی کشیدن مبل

برای تمیز کردن مبلمان پیش از هر کاری باید سطح مبل ها را جارو کشیده و تمیز کنید. اگر مبلمان شما دارای اجزای جداشونده هستند، حتما آنها را زیر و رو کنید، آشغال ها و خرده ریزها و موها و سایر اضافات را از روی مبل و لای درزهایش کاملا جمع کنید. بعد تمامی سطوح مبلمان را خوب جاروبرقی بکشید تا پاک و یکدست شود. 

اگر بدون جمع کردن اضافات و جاروبرقی کشیدن شروع به شستن مبل کنید، خیلی راحت همه چیز را بدتر می کنید! آشغال ها، خرده های غذا، یا دیگر آلودگی ها به سطح مبل مالیده شده، روی آن پخش می شوند و در نهایت بیشتر از قبل آن را کثیف می کنند.

روش شستن مبل

اشتباه دوم: استفاده از آب بدون توجه به جنس مبل

بدون اینکه از میزان مقاومت یا حساسیت مبل خود اطلاع حاصل کرده باشید، اقدام به استفاده از آب نکنید! مثلا برای شستشوی مبلمان چرم نباید از آب استفاده کرد. چرم و برخی الیاف دیگر نسبت به آب حساس هستند و شکل و قوام خود را از دست می دهند. آب می تواند پیوندهای ضروری میان روغن های چرم را از بین ببرد و باعث خرابی آن شود. یکی از لازمه های انجام کار شستشو، شناخت جنس است. از این رو متخصصان مبل شویی در مراکز قالی شویی ارزان می توانند در این زمینه با دانش و قابلیت بیشتری عمل کنند.

اشتباه سوم: خیساندن بیش از حد مبل

اگر جنس مبلمان شما برای استفاده از آب مناسب بود می توانید این کار را بکنید، اما خیساندن بیش از حد مبل قطعا به آن آسیب می زند. رطوبت زیاد می تواند رنگ مبلمان شما را تحت تاثیر قرار دهد و خراب کند. رنگ و جلای مبل ها بر اثر خیسی زیاد کمرنگ می شوند و دیگر آن درخشش سابق را نخواهند داشت.
هر چقدر رطوبت مبل بیشتر باشد زمان بیشتری هم طول می کشد تا خشک شود، بنابراین زمینه برای رشد قارچ و کپک فراهم می شود. این قارچ ها می توانند حالت و قوام و رنگ پارچه مبل را از بین ببرند و همچنین با پخش گرده ها و مواد مضر در فضای خانه، سلامت شما را به خطر بیندازند.
مراکز خدمات قالیشویی مجهز به دستگاه هایی هستند که می توانند رطوبت مبل را بعد از شستشو تا حد زیادی جذب کنند و مانع از این مشکلات شوند. جذب آب اضافه مبل باعث می شود که زودتر خشک شود و رنگ و قوام خود را حفظ کند.

اشتباه چهارم: استفاده از شوینده بدون توجه به جنس مبل

انواع و اقسام شوینده های همه کاره برای تمیز کردن سطوح مختلف در بازار موجود هستند. اما آیا صرفا خرید یک شوینده و استفاده از آن می تواند مشکل را حل کند؟ باید بگوییم خیر! چه بسا حتی مشکل را بزرگ تر کند! 

قبل از استفاده از هر شوینده ای برای شستشوی مبلمان، شما باید از جنس و نوع مبل آگاه باشید. خیلی از شوینده ها می توانند به الیاف مبل آسیب بزنند یا رنگ آن را از بین ببرند. بسته به اینکه پارچه مبل شما طبیعی، چرم، کتان، مصنوعی و غیره باشد، باید از شوینده مخصوص و درجه یک برای آن استفاده کنید. 

 

اشتباه پنجم: استفاده از دستگاه نامناسب

دستگاه های مختلفی برای تمیزکاری مبلمان در بازار موجود هستند اما مشکل اینجاست که این دستگاه ها اغلب کارایی لازم را ندارند. این دستگاه ها معمولا کوچک هستند و موتور و پمپ آنها از قدرت کمی برخودار است. از این رو توانایی لازم برای استخراج آلودگی ها را ندارند. 

 

اشتباه ششم: تمیز کردن لکه بدون توجه به نوع آن

لکه ها تقریبا چالش برانگیزترین بخش شستشوی مبلمان هستند. پیش از اقدام به تمیز کردن لکه باید از نوع لکه، جنس پارچه مبل و ماده حلال لکه آگاهی داشته باشید. هر لکه با ماده مخصوص و روش خاص خود قابل پاک کردن است. چنانچه بدون اطلاعات کافی از شوینده ای استفاده کنید و اقدام به تمیز کردن لکه کنید، ممکن است لکه پخش تر شود و ظاهر مبل را خراب تر کند. 

شستشوی مبل با توجه به جنس آن

 

اشتباه هفتم: استفاده از برس یا فرچه بدون توجه به جنس مبل

جنس برخی از مبل ها خیلی حساس تر و ظریف تر از آن است که بخواهید رویش را برس بکشید. قبل از اینکه با فرچه یا برسی زبر به جان لکه های روی مبلمان بیفتید بهتر است از جنس مبلمان خود اطلاع حاصل کنید تا به الیاف آن آسیب نزنید.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم اشتباهات رایجی را که در شستشوی مبلمان وجود دارند بررسی کنیم. همانطور که اشاره کردیم آلوده شدن مبلمان امری اجتناب ناپذیر است، اما اگر از نحوه شستن مبل ها اطلاع کافی نداشتید بهتر است این کار را به فردی که متخصص است بسپارید. 

مراکز قالیشویی و مبل شویی با بهره گیری از نیروی حرفه ای و تجهیزات لازم و همچنین با ارائه خدمات در محل، می توانند با سهولت و با کیفیت مطلوب از پس شستن مبلمان شما برآیند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442