از بین بردن کپک فرش

کپک‌های داخل فرش که ناشی از قارچ‌های مضر هستند، می‌توانند عمر قالی شما را کاهش داده و بافت آن را به طور کامل از بین ببرند. در صورتی هم که فرش شما قارچ سیاه بگذارد، سلامت فیزیکی خود و خانواده شما را نیز تهدید خواهد کرد. از بین بردن این کپک‌ها ممکن است کمی سخت باشد اما کاری است که باید انجام شود و نمی‌توان انجام آن را به تاخیر انداخت.

علت کپک زدن فرش ها

یکی از مشکلات مربوط به فرش‌های خانگی، موضوع کپک زدن فرش است. هر کجا که رطوبت وجود داشته باشد، کپک نیز، که یک نوع قارچ ریز و ذره بینی است، رشد می‌کند. فرش‌ها به دلیل جنس و بافت خود خانه بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها و کپک هستند. متاسفانه هر فرشی می‌تواند دارای قارچ باشد و مراحل اولیه کپک زدن فرش نشانه واضحی ندارد. با رشد قارچ‌ها، بافت فرش پوسیده شده و الیاف آن آسیب خواهند دید. 

اگر این قارچ‌ها از نوع خطرناک‌تر خود باشند، جدا از آسیب وارده به فرش، می‌توانند باعث ایجاد انواع بیماری‌ها در فرد شود. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد کپک در فرش شود، شستن غیر اصولی آن و خشک نشدن کامل فرش در خانه است. در صورتی که امکانات لازم را برای شستشوی فرش ندارید، بهتر است شستشوی فرش‌ها را به یک قالیشویی بسپارید.

روش‌های از بین بردن کپک فرش

بهترین کار برای از بین بردن کپک فرش این است که در ابتدا آن قطعه را در معرض هوای آزاد قرار دهید. می‌توانید با باز گذاشتن درب و پنجره‌ها کاری کنید که هم بوی نامطبوع فرش از فضا خارج شده و هم اینکه رطوبت فرش تا حدی از بین برود. بعد از آن اگر امکان این را داشته باشید که یک یا دو روز فرش را در مقابل آفتاب پهن کنید، به بهبود وضعیت آن کمک زیادی می‌کند. البته این شرایط بسته به مقدار رطوبت موجود در فرش دارد و اگر عمق رطوبت فرش شما بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را برای خشک شدن آن صبر کنید. 

پس از آن یا می‌توانید از مواد طبیعی و در دسترس برای رفع کپک‌ها اقدام کرده و یا اینکه از شوینده‌های ضد قارچ و کپک فرش استفاده کنید. روش استفاده از این شوینده‌ها روی بسته بندی هر کدام ذکر شده است. اگر قصد دارید از یک شوینده خانگی استفاده کنید، اسپری کردن سرکه سفید روی قسمت کپک زده شده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. می‌توانید جوش شیرین را نیز روی محل مورد نظر ریخته و پس از چند لحظه آن را به طور کامل پاک کنید.

کپک فرش

چطور از کپک زدن فرش جلوگیری کنیم

از آنجا که فرش‌ها روی سطوح مختلفی در سراسر خانه قرار دارند، احتمال خیس شدن آن‌ها بیشتر از هر وسیله دیگری است. در برخی مکان‌ها مانند آشپزخانه تعداد دفعاتی که ممکن است فرش و موکت شما خیس شود بیشتر بوده و بهتر است بعد از هربار که فرش رطوبت دید، آن را در معرض هوای آزاد خشک کنید. در صورتی که عادت دارید فرش و قالی آشپزخانه را به دفعات بیشتری با دستمال یا فرچه تمیز کنید، مطمئن شوید که پس از اتمام کار شما آن قطعه کاملا خشک شده تا از ایجاد کپک‌ها درون آن جلوگیری شود.

چطور به صورت کامل کپک فرش را از بین ببریم؟

از بین بردن کامل کپک‌ها کار آسانی نخواهد بود و متاسفانه در همه خانه‌ها امکان شستشوی کامل و اصولی فرش وجود نداشته و جایی مناسب برای خشک شدن فرش وجود ندارد. برای رهایی از مشکل قارچ‌های قالی خود می‌توانید این فرش‌ها را به دست یک قالیشویی معتبر بسپارید تا به طور کامل این مشکل را برای شما برطرف کند. قالیشویی نوین در اکثر نقاط تهران شعبه داشته و آماده است در حل مشکل قارچ فرش‌ها به شما کمک کند. 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442