روش پاک کردن چوب مبل

مبلمان اصلی‌ترین المان‌های تاثیرگذار در دکوراسیون هر خانه‌ای هستند، بنابراین باید همیشه تمیز و مرتب باشند. شستن مبل‌ها همیشه یک چالش سخت و اساسی است. مبل‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که شیوه تمیزکردن هر بخش آن با اجزای دیگر فرق می‌کند. امروزه بیشتر تولیدی‌ها مبل‌ها را از جنس چوب می‌سازند، بنابراین باید شیوه تمیز‌کردن چوب مبل را بدانید.

چوب زیبایی بیشتری نسبت به فلز دارد، برای همین بیشتر مبل‌ها از جنس چوب ساخته می‌شوند. در صورتی که چوب مبل‌ها را به‌خوبی تمیز کنید، ظاهر مبلمان همیشه آراسته باقی می‌ماند. اما سوال اساسی و مهم این است که روش پاک‌کردن چوب چگونه است؟

بهترین روش برای پاک کردن چوب چیست؟

طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم پیش بروید تا چوب مبلمان‌تان را کاملا تمیز و آراسته کنید:

گردگیری

بعد از مدتی استفاده از مبل‌ها، روی آنها گرد و غبار می‌گیرد. بنابراین قبل از تمیزکاری چوب مبل باید ابتدا گرد و غبار روی آن را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از پارچه‌های نرم‌و‌لطیف یا ماهوت پاک‌کن استفاده کنید. برای این کار اسفنج‌های نرم هم گزینه خوبی هستند.

برای گردگیری به‌هیچ‌عنوان از پارچه‌ها و اسفنج‌های زبر استفاده نکنید. این پارچه‌ها باعث ایجاد خراش روی چوب می‌شوند و زیبای مبلمان را از بین می‌برند.

تمیزی لکه مبل

لکه گیری

گاهی اوقات لکه‌های روی چوب مبل به‌قدری عمیق هستند که با یک دستمال‌کشیدن ساده از بین نمی‌روند. در این زمان برای از بین‌بردن لکه‌هایی مقل آدامس، چسب و … نباید از قیچی یا اشیا تیز استفاده کنید. این اشیا باعث آسیب‌زدن به بدنه مبلمان می‌شوند و زیبایی‌شان را از بین می‌برند.

در مرحله دوم از شستن مبل که لکه‌گیری نام دارد، باید با استفاده از روغن یا سرکه ابتدا لکه‌ها را نرم کنید و سپس روی آنها را دستمال بکشید تا به‌طور کامل از بین بروند.

شستن چوب با مواد مختلف

مواد مخصوص شستن مبل شیمیایی یا طبیعی هستند. شما می‌توانید مواد شوینده طبیعی را در خانه بسازید یا به فروشگاه‌های مواد شوینده بروید و یک شوینده شیمیایی و مناسب بخرید.

در ادامه ما چند نوع شوینده مناسب برای شستن مبل و تمیز‌کردن چوب آن پیشنهاد می‌کنیم:

روغن زیتون و آب پرتقال

یکی از بهترین محلول‌ها برای پاک‌کردن چوب مبل، محلول روغن زیتون و آب پرتقال است. به‌منظور تهیه این محلول یک فنجان روغن زیتون را با عصاره یک پرتقال ترکیب کنید. سپس یک پارچه نرم و لطیف بردارید و کمی از محلول را روی آن بریزید. حالا می‌توانید با کشیدن دستمال روی چوب تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌های آن را از بین ببرید.

قبل از استفاده از این محلول به این نکته دقت کنید که باید از زمان درست‌کردن محلول 2 یا 3 روز گذشته باشد تا به‌خوبی باعث تمیزی چوب مبلمان شود.

روغن نارگیل و آبلیمو

برای تهیه ترکیب روغن نارگیل و آبلیمو، ابتدا نصف فنجان روغن نارگیل را با آب یک لیمو مخلوط کنید. حالا یک دستمال نرم بردارید و آن را به هر جای مبل که نیاز به تمیزکاری دارد، بکشید.

روغن نارگیل و آبلیمو باعث ضدعفونی‌شدن چوب و تمیزی کامل آن می‌شود، بنابراین هر چند وقت یک‌بار از محلول برای تمیز‌کردن چوب‌ها استفاده کنید.

سرکه سفید و روغن جوجوبا

سرکه سفید نه تنها باعث تمیزی کامل سطح چوب می‌شود، بلکه یک مایع ضد‌عفونی‌کننده هم است. روغن جوجوبا نیز به براق‌شدن چوب کمک می‌کند.

برای تهیه این محلول ابتدا یک چهارم فنجان سرکه سفید را با 1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا ترکیب و محلول را روی سطح چوب اسپری کنید. حالا با یک دستمال نرم روی سطح چوب بکشید.

لکه بری دسته مبل

موم زنبور عسل و روغن زیتون

ترکیب موم زنبور عسل و روغن زیتون می‌تواند زیبایی، درخشش و براقیت خاصی به چوب مبلمان بدهد. بنابراین یک‌دوم فنجان موم زنبور عسل را به‌همراه یک فنجان روغن زیتون و یک قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس آماده کنید.

برای تهیه این محلول ابتدا موم را داخل یک کاسه ضد حرارت بریزید و سپس با استفاده از دیگ بخار دوگانه اجازه دهید کاملا ذوب شود. حالا موم ذوب‌شده را با روغن‌ها ترکیب کنید و اجازه دهید برای مدتی در دمای اتاق باقی بماند. اکنون مواد را داخل یک شیشه بریزید.

برای هر بار استفاده از محصول، آن را داخل مایکروویو نرم کنید، سپس یک دستمال نرم و مرطوب را به آن آغشته کرده و روی سطح مورد نظر بکشید تا چوب مبلمان به‌طور کامل تمیز شود.

مواد تمیزکننده شیمیایی

کافیست به فروشگاه‌های مواد شوینده بروید و از آنها بخواهید محلولی برای شستن مبل و چوب به شما بدهند. محلول‌ها، اسپری‌ها و مواد مختلفی وجود دارند که باعث تمیزی کامل مبلمان و چوب آنها می‌شوند.

برخی ژل‌های لکه‌بر در فروشگاه‌های مواد شوینده وجود دارد که به صورت جامد یا نیمه جامد هستند. این ژل‌ها باعث تمیزی کامل چوب‌ها می‌شوند و لکه‌ها را به‌طور کامل از بین می‌برند.

فرمولاسیون خاص مواد شیمیایی باعث می‌شود چوب مبل‌ها تمیز و براق شود. بنابراین اگر از هیچ‌کدام از راهکارهای گفته شده نتیجه نگرفتید، پیشنهاد می‌کنیم از مواد شیمیایی مخصوص تمیز‌کردن چوب مبل‌ها استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب به‌طور کامل در مورد شستن مبل و تمیز‌کردن چوب آن صحبت کردیم. راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن چوب و از بین‌بردن آلودگی‌های سطح آن وجود دارد. شما می توانید از هر کدام از راهکارها که خواستید استفاده و مبلمان‌تان را تمیز کنید.

برای شستن مبل و لکه‌بری چوب‌ها حتما از دستمال‌های نرم استفاده کنید. این دستمال‌ها هیچ آسیبی به رویه چوب نمی‌زنند و زیبایی آن را حفظ می‌کنند. اگر لکه‌ها با وجود استفاده از محلول‌های خانگی و دستمال باز هم باقی ماندند، باید مواد شیمیایی مخصوص پاک‌کردن چوب بخرید. این پاک‌کننده‌ها قدرت بیشتری دارند و با فرمولاسیون خاص‌شان، تمیزی و آراستگی را به مبل‌هایتان هدیه می‌دهند.

2 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442