تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه – کدام بهتر است؟

فرش‌ها از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین زیراندازها به شمار می‌روند و محبوبیت ویژه‌ای خصوصاً در میان ایرانیان دارند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت فنّاوری و علوم مختلف می‌توان به انواع فرش‌ها از نظر نحوه بافت، رنگ، طرح، ابعاد، کیفیت و … دسترسی داشت و هر فردی می‌تواند متناسب با سلیقه و دکوراسیون مورد نظر خود از آنها استفاده کند. یکی از مهم‌ترین تقسیم‌بندی‌های فرش‌ها تعداد شانه است و انواع فرش‌ها با تعداد شانه‌های مختلف و ویژگی‌های منحصربه‌فرد وجود دارند. فرش 1200 شانه و فرش‌ 700 شانه از جمله پراستفاده‌ترین انواع فرش‌ها هستند که می‌توانند با توجه به ویژگی‌های خود استفاده‌های متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب از قالیشویی نوین به بررسی تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه پرداخته خواهد شد.

منظور از شانه فرش چیست؟

همان‌طور که گفته شد فاکتورهای مختلفی برای معرفی فرش‌ها وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آنها شانه فرش است. در حقیقت و در ساده‌ترین تعریف ممکن شانه به تعداد گره‌هایی گفته می‌شود که در عرض یک متر از فرش وجود دارد. زمانی که گفته می‌شود یک فرش 1200 شانه است به این معنی خواهد بود که در هر متر از عرض آن 1200 گره بافته شده‌اند. همچنین تعداد گره‌های موجود در یک متر از طول فرش‌ها تراکم نامیده می‌شوند و می‌توانند نقش ویژه‌ای در کیفیت و زیبایی فرش داشته باشند.

شانه فرش چیست؟

مهم‌ترین تفاوت‌های فرش 1200 شانه با 700 شانه

برای انتخاب و خرید فرش و موکت راه پله و سایر بخش‌های ساختمان لازم است که فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت و شانه از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب فرش است. فرش‌های 700 و 1200 شانه در کنار فرش‌های 1000 شانه از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین فرش‌ها به شمار می‌روند که می‌توانند تفاوت‌های عمده‌ای باهم داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

میزان تراکم فرش

میزان تراکم را می‌توان مهم‌ترین تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه دانست چرا که میزان تراکم فرش‌های 700 شانه بسیار کمتر از فرش‌های 1200 شانه است. البته امروزه فرش‌ها در تراکم‌های مختلفی تولید می‌شوند اما در کل تراکم فرش‌های 1200 شانه بیشتر از فرش‌های 700 شانه خواهد بود. در اصل تراکم فرش باید 3 برابر تعداد شانه باشد پس فرش‌های 1200 شانه می‌توانند 3600 تراکم داشته باشند.

 

کدام یک از فرش‌های 700 شانه و 1200 شانه بهتر است

تفاوت در میزان خاب فرش

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم فرش‌های 700 و 1200 شانه خاب آنها است. فرش‌های 700 شانه اگرچه تعداد تراکم کمتری دارند اما از خاب بیشتری برخوردارند و در مقایسه با فرش‌های 1200 شانه نرم‌تر بوده و می‌توانند برای نشستن و خوابیدن گزینه مناسب‌تری باشند. همچنین ارتفاع خاب فرش در فرش‌های 700 شانه 11 میلی‌متر است که در مقایسه با فرش‌های 1200 شانه (8 میلی‌متر) بیشتر است.

تفاوت در زیبایی و ظرافت

به صورت کلی هرچه تعداد شانه و تراکم فرش افزایش پیدا کند میزان زیبایی، ظرافت و جزئیات آن بیشتر نمایان می‌شود پس فرش‌های 1200 شانه بسیار زیباتر از فرش‌های 700 شانه هستند. طرح و نقش فرش‌هایی که دارای شانه و تراکم بیشتری هستند بسیار واضح‌تر و دقیق‌تر دیده می‌شود و تمامی جزئیات فرش قابل مشاهده خواهد بود چرا که بافت ریز فرش آن را شبیه به فرش‌های دستباف خواهد کرد.

تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه از نظر ضخامت

ضخامت فرش می‌تواند با تعداد شانه‌های آن رابطه معکوسی داشته باشد و به این صورت هرچه تعداد شانه‌های فرش بیشتر باشد ضخامت کمتری خواهد داشت. فرش‌های 700 شانه در مقایسه با تمامی فرش‌های 100، 1200 و 1500 شانه ضخامت بیشتری دارد و همین امر باعث می‌شود که از نرمی بیشتری برخوردار باشد و برای نشستن و خوابیدن بهتر باشد. در مقاله دیگری از سایت قالیشویی نوین تحت عنوان شیرازه دوزی فرش می‌توان اطلاعات دقیق و کاملی از نحوه شیرازه دوزی فرش‌ها به دست آورد و مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه از نظر دوام و ماندگاری

از دیگر تفاوت‌های فرش‌های 700 و 1200 شانه می‌توان به میزان طول عمر، ماندگاری و دوام آنها اشاره کرد. حتی اگر از مواد و الیاف یکسانی در بافت این دو فرش استفاده شود، فرش‌های 700 شانه باتوجه به خاب بیشتر و ضخامت بالاتر از ماندگاری بیشتری برخوردار خواهند بود. البته فرش‌هایی که تعداد شانه‌های بیشتری دارند می‌توانند از نظر لطافت برتری محسوسی نسبت به فرش‌های 700 شانه داشته باشند.

 

تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه از نظر دوام و ماندگاری

تفاوت فرش 1200 شانه با 700 شانه از نظر قیمت

می‌توان گفت قیمت فرش اولین و مهم‌ترین فاکتوری است که افراد در زمان انتخاب و خرید فرش در نظر می‌گیرند. عوامل مختلفی می‌تواند در قیمت فرش‌ها مؤثر باشند. نحوه بافت، برند و سازنده فرش، جنس الیاف به کار رفته در فرش، ابعاد فرش و … از مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت فرش هستند. در صورتی که فرش‌ها از مواد مشابهی و توسط یک شرکت خاص تولید شده باشد قیمت فرش‌های 1200 شانه بیشتر از فرش‌های 700 شانه است. هرچه تعداد شانه و تراکم فرش بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

نحوه نگهداری و شستشو

در کنار تمامی نکات و عوامل گفته شده فرش‌های 700 و 1200 شانه می‌توانند از نظر نحوه نگهداری و مراقبت و همچنین شیوه شستشو باهم متفاوت باشند. از آنجایی که فرش‌های 700 شانه تراکم کمتری دارند گردوغبار و آلودگی‌ها راحت‌تر می‌توانند به بافت آنها نفوذ کنند و در مقایسه با فرش‌های 1200 شانه در شرایط یکسان راحت‌تر کثیف می‌شوند اما شستن آنها نیز راحت‌تر از فرش‌های 1200 شانه است. البته باید توجه داشت که بهترین و مطمئن‌ترین روش شستشوی این فرش‌ها استفاده از سفارش آنلاین قالیشویی و خدمات این شرکت‌ها است.

تعداد گره و نمره نخ به کار رفته در فرش

همانگونه که در بحث شانه و تراکم توضیح داده شد هر کدام از فرش‌ها با هر تعداد شانه می‌توانند تعداد گره‌های متفاوتی داشته باشند. تعداد گره‌ها در فرش‌هایی که تعداد شانه بالاتری دارند قطعاً بیشتر است. به عنوان مثال در فرش‌های 700 شانه 12 متری با تراکم 2550، تعداد گره‌ها برابر است با 7140000 و در فرش‌های 1200 شانه با تراکم 3000 حدود 12 میلیون گره وجود دارد.

  •       نمره نخ به کار رفته در فرش‌ها نیز باهم متفاوت هستند به همین دلیل است که از نظر زیبایی و ظرافت تفاوت دارند. در حقیقت نمره نخ مصرفی در فرش 1200 شانه از نمره نخ بکار رفته در فرش 700 شانه بیشتر است و همین باعث زیبایی بیشتر آن می‌شود.

کدام یک از فرش‌های 700 شانه و 1200 شانه بهتر هستند؟

با توجه به تمامی فاکتورهایی که در تعیین تفاوت‌های این فرش‌ها بررسی شدند می‌توان گفت که کیفیت این فرش‌ها می‌توانند یکسان باشند چرا که جنس الیاف تعیین‌کننده کیفیت است و در نهایت فاکتورهایی همچون سلیقه افراد، نوع دکوراسیون و … می‌توانند در انتخاب افراد مؤثر باشند.

افرادی که به دنبال راحتی و نرمی بیشتری باشند و بیشتر از سطح فرش برای نشستن و خوابیدن استفاده می‌کنند بهتر است که از فرش‌های 700 شانه استفاده کنند. کسانی که به جزئیات اهمیت بیشتری می‌دهند و به دنبال زیبایی، جذابیت و ظرافت بیشتری هستند می‌توانند از فرش‌های 1200 شانه استفاده کنند. همچنین برای انتخاب و خرید دقیق‌تر افراد می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای قالیشویی معتبر استفاده کنند و بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های 700 شانه و 1200 شانه از جمله رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین فرش‌ها به شمار می‌روند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. این فرش‌ها می‌توانند در فاکتورهای مختلفی همچون تعداد تراکم و گره، میزان ضخامت و خاب، دوام و ماندگاری، نمره نخ به کار رفته در آنها، قیمت، نحوه شستشو و نگهداری، زیبایی و … باهم تفاوت داشته باشند هر کدام در تعدادی از این فاکتورها بر دیگری برتری داشته باشد.

3.6 15 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442