5 نکته طلایی برای مراقبت از فرش دستبافت

مراقبت از فرش دستبافت حساسیت‌های خاص خود را دارد. فرش‌های دستبافت اثری هنری هستند و معمولا از ارزش مادی بالایی برخوردارند که قابل مقایسه با انواع نمونه‌های ماشینی نیست. با این وجود به دلیل آنکه به عنوان کفپوش خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ معمولا همیشه در معرض آلودگی و آسیب دیدن هستند. اگر شما هم کف خانه خود را با فرش‌های دستبافت زینت بخشیده‌اید؛ احتمالا نگران سلامت و زیبایی آنها هستید. در این نوشته ۵ نکته مهم و کاربردی را با شما در میان می‌گذاریم؛ تا به کمک آنها بهتر و ساده‌تر مراقب فرش‌های خود باشید.

لکه بری همیشگی

فارغ از اینکه همیشه باید مراقب باشید تا فرش‌های شما به وسیله مواد مختلف لکه دار نشود؛ اما در صورت رخ دادن این اتفاق، بهترین کار تمیز کردن فوری لکه ایجاد شده است.
هر لکه‌ای به وسیله ماده‌ای مشخص قابل پاک کردن است؛ و با کمی جستجو در اینترنت راه حل پاکسازی آن را خواهید یافت. اما اگر لکه‌ها روی فرش باقی بماند و مدت زمانی از وجود آن بگذرد؛ در جای خود تثبیت شده و پاک کردن آن بسیار مشکل و گاهی غیرممکن می‌شود. پس مراقب لکه‌ها و آلودگی‌های سطحی باشید.

شستشوی منظم و اصولی

برای شستشوی فرش‌های دستبافت بهترین مکان شرکت‌های قالیشویی معتبر هستند. این شرکت‌ها با بهره‌گیری از تجارب بالا و تخصص خود در این زمینه، فرش شما را با کیفیت مناسب و بدون آسیب دیدن آن شستشو می‌دهند.
همچنین بهتر است برای شستشوی فرش‌های دستبافت خود زمان‌بندی مناسبی داشته و به‌طور منظم برای این کار اقدام کنید. این فاصله زمانی بر اساس میزان استفاده و به اصطلاح پا خوردن فرش شما می‌تواند متفاوت باشد.
در نهایت یکی از اشتباهات بزرگ در زمینه مراقبت از فرش، شستن آنها در خانه است. فارغ از مصرف فراوان آب و سختی انجام کار، سنگینی فرش دستبافت باعث می‌شود نتوانید به‌طور کامل آن را شستشو دهید. همچنین ممکن است در فرآیند جابجایی و… آن، به فرش خود آسیب بزنید.

جابجایی فرش در خانه

معمولا از دو قالیچه مکمل همدیگر، یکی از آنها در محلی پهن شده است که پاخور بیشتری دارد. این موضوع در مورد یک طرف یک قالی بزرگ‌تر نیز اتفاق میوفتد. به جز پاخور بودن یا نبودن، مسئله تابش مستقیم نور خورشید از پنجره‌ها و یا فشار پایه‌های مبلمان و میز و… نیز می‌تواند باعث خرابی یا رنگ‌پریدگی بخشی از فرش شما شود.
راه حل ساده برای رفع این مشکلات، جابجایی فرش‌ها با یک‌دیگر و همچنین چرخاندن آنها است. این کار اگرچه جلوی اینگونه استهلاکات را نمی‌گیرد؛ اما کمک می‌کندد تا همه بخش‌های فرش در یک حد در معرض آن باشند و در مدت طولانی‌تر و البته به صورت هماهنگ مستهلک شوند.

برداشتن فشار از روی فرش

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از فرش دستباف ، برداشتن فشارهای مختلف از روی آن است. مهم‌ترین این فشارها هم پایه‌های مبلمان، کمدها و میزها هستند. این پایه‌ها معمولا دارای سطح مقطع کوچکی بوده و به همین دلیل فشار زیادی را به نقطه‌ای فرش وارد می‌کنند. با گذاشتن یک سطح صاف زیر این پایه‌ها و افزایش سطح مقطع آنها، می‌توانید میزان این فشار را تا حدود زیادی کاهش دهید.

چسب کردن ریشه‌ها در زیر فرش

بعضی از فرش‌های دستبافت دارای ریشه‌های بلندی هستند. این ریشه‌ها خیلی راحت کثیف شده و همچنین در صورت کش آمدن ممکن است به تار و پود فرش آسیب بزنند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید به کمک چسب پهن نواری (چسب شیشه‌ای) ریشه‌های فرش را در زیر آن کنترل کنید. برای تماس با قالیشویی نوین می توانید با شماره قالیشویی نوین تماس حاصل نمایید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442