بهترین موکت مناسب برای اتاق کودک چه ویژگی هایی دارد؟ {بررسی رنگ، طرح و قیمت}

یکی از بهترین پوشش‌های کف منازل موکت است. انتخاب موکت به جای فرش برای اتاق کودک بسیار مناسب‌تر بوده و حق انتخاب شما در این زمینه نیز بیشتر می‌‎کند. در این زمینه باید به موارد و نکات بسیاری دقت کنید تا بتوانید بهترین موکت را برای فرزند عزیز خود خریداری کنید، از آنجایی که کودکان پر انرژی و پر شور و شوق هستند و کنجکاوانه با محیط اطراف خود ارتباط برقرا می کنند و خود را سرگرم می کنند و نمی شود از کودکان درخواست کرد که از مداد رنگی آبرنگ و .. که باعث کثیف شدن کفپوش اتاق خواب استفاده نکنند در این صورت والدین باید از کفپوش مناسبی مثل موکت که درصورت لک شدن امکان پاک کردن به راحتی وجود داشته باشد. اما می‌توان گفت در میان تمامی این نکات،‌ توجه به شیوه شستشوی موکت و آماده سازی دوباره آن برای استفاده، از سایر موارد اهمیت بالاتری داشته باشد.

چرا باید موکت متفاوت‌تری را برای اتاق کودک انتخاب کنیم؟

وقتی به خرید موکت مناسب اتاق کودک فکر می کنیم الویت اول به امنیت کودک می باشد که مبادا زمان هایی که فرزندمان شیطنت می کند آسیب نبیند و به راحتی در اتاق خود بازی کنند. اما فارغ از این بحث، طول عمر موکت ها نیز مسائله ای مهم می باشد. چون به هر حال جدای از هزینه ای که برای خرید می کنید احتمالا نمی خواهید که پس از چند ماه قصد تعویض اتاق خواب کودک را نخواهید داشت. پس اگر به دنبال خرید موکت مناسب اتاق کودکان هستید، توصیه می کنیم که به ویژگی هایی که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره می کنیم، توجه داشته باشید.

شستشوی موکت اتاق کودک

ویژگی های بهترین موکت برای اتاق کودک

اصل اول طراحی اتاق کودک در نظر گرفتن محدودیت های حرکتی و روانی همچنین امنیت می باشد تحقیقات نشان می دهد کودکان زیر 3 الی 4 سال در اثر افتادن روی سطوح سخت سنگی و سرامیکی دچار مشکلات جدی می شوند مخصوصا قسمت سر کودک که در سال های نخستین در حال شکل گرفتن و رشد کردن می باشد.

برای جلوگیری از آسیب های احتمالی مثل شکستگی و ضربه باید از کفپوش های نرم، لطیف و انعطاف پذیر استفاده کنیم که این روز ها در طراح ها و رنگ های جالبی در بازار یافت می شوند که در ادامه به برخی از این ویژگی ها می پردازیم.

  • موکت مناسب اتاق کودک باید دارای الیاف نرم و انعطاف پذیر باشد.
  • متریال استفاده شده در موکت باید نسبت به لکه پذیری مقاومت بالایی داشته باشد.
  • رنگ های به کار رفته در موکت باید استاندارد بوده و باعث آلرژی نشود.
  • این محصول می بایست قابلیت نگهداری و تمیزکاری را داشته باشد.
  • در صورت لزوم امکان شستشو آسان وجود داشته باشد بدون اینکه آسیبی به الیاف یا رنگ ها وارد شود.
  • تنوع طرح، نقش و رنگ در این محصولات الزامیست.
  • موکت هایی که برای اتاق کودکان خریداری می شود باید دارای الیاف متوسط و بلند باشد
  • جهت حفظ ماندگاری موکت، محصولات متراکم تر برای اتاق کودک مناسب تر است

جنس موکت اتاق کودک

جنس موکت اتاق کودک

مهم‌ترین پارامتری که باید به آن دقت کنید جنس موکت است. حتی اگر سایر موارد گفته شده در این مقاله را در نظر نگیرید، جنس موکت را باید حتما مدنظر داشته باشید. جنس موکت پارامترهای بسیاری را تعیین کرده و تاثیر مستقیمی روی شرایط کودک شما خواهد داشت. معمولا موکت‌ها را از مواد پلی آمید، پلی استر و یا پلی پروپیلن می‌سازند. هر کدام از این مواد مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای شرایط مختلفی استفاده می‌شوند.

موکت‌های پلی آمید مقاومت بالایی داشته، دیرتر کثیف می‌شوند و حداقل پرز ممکن را ایجاد می‌کنند. شستشوی موکت پلی آمید ساده بوده و می‌توانید با فواصل زمانی طولانی‌تری اقدام به تمیز کردن آن بکنید. در مقابل موکت‌های پلی استر بیشتر در فروشگاه‌ها موجود است و رنگ‌ها و طرح‌های بیشتری را می‌توانید در این مدل پیدا کنید. این نوع موکت بیشتر در بین مردم به جنس نایلونی معروف شده و شاید از نظر کیفیت قابل مقایسه با پلی آمیدها نباشد. شستشوی موکت پلی استر کمی سخت‌تر بوده و در برابر روغن‌ها آسیب پذیر است.

در نهایت موکت‌های پلی پروپیلن ارزان‌تر از سایر موارد بوده و تقریبا ضد آب است. با این حال برخی افراد این جنس را برای اتاق کودک پیشنهاد نمی‌دهند. زمانی که می‌خواهید یک موکت انتخاب کنید، معمولا با ترکیبی از تمام این موارد مواجه خواهید شد. میزان مواد به کار رفته در هر کدام از این موکت‌ها به صورت درصدی بوده و با مشاهده برچسب روی آن می‌توانید موکتی با کیفیت‌ بالاتر برای اتاق فرزند خود انتخاب کنید. البته الیاف پشمی نیز طرفداران خاص خودش را دارد اما قیمت آن‌ها بسیار گران‌تر است.

راحتی شستشوی موکت 

راحتی شستشوی موکت 

بچه‌ها در یک کار مهارت بسیار بالایی دارند و آن نیز کثیف کردن محیط اطرافشان است. فرزند شما اسباب بازی‌های مختلفی خواهد داشت که می‌تواند موکت و فرش زیرش را به سرعت کثیف کند. مواردی مثل لوازم رنگ آمیزی، ماژیک‌های رنگی، خمیر بازی و… بهترین کاندیدا برای کثیفی موکت اتاق کودک هستند. از طرفی کودکان هنگام غذا خوردن نیز همه چیز را به اطراف پخش کرده و در مجموع محیط اتاق مستعد کثیف شدن است.

هنگام انتخاب یک موکت مناسب برای اتاق کودک باید به این موضوع نیز دقت داشته باشید و موردی را برگزینید که تمیز کردن آن کار ساده‌ای باشد. شستشوی موکت ممکن است در خانه امکان پذیر نباشد و در صورتی که لکه‌ها به سختی پاک شوند، هزینه ارسال آن به قالیشویی نیز افزایش می‌یابد. از طرفی موکت‌هایی که به سختی تمیز می‌شوند، آثار لکه‌ها بعد از چند ماه استفاده روی آن‌ها تثبیت شده و برای همیشه باقی می‌ماند.

باید در نظر داشته باشید که نمی‌توان جلوی این رفتار کودک را گرفت اما می‌توان موکتی را انتخاب کرد که تمیز کردن آن ساده‌تر باشد. لازم است که هر چند روز یکبار آن را جارو کشیده و یا با دستمال لکه‌ها را تمیز کنید. موکت‌هایی که آلودگی و کثیفی را در خود نگه می‌دارند، برای استفاده در اتاق کودکان خطرناک بوده و می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌ها برای کودک شود. همینطور بسیاری از موکت‌ها شرایط رشد قارچ و کپک‌های مختلف را بیشتر سایر موارد ایجاد کرده و این موضوعی است که از ابتدا باید به آن توجه کنید.

طرح و رنگ موکت کودکان

طرح و رنگ موکت کودکان

بعد از موضوع شستشوی موکت باید به مدل، طرح، شکل، ابعاد و رنگ موکت انتخابی نیز توجه کنید. اگر کودک شما رنگی را بسیار دوست دارد بهتر است که همان را برایش انتخاب کنید. البته رنگ‌های روشن کار تمیز نگه داشتن آن را سخت‌تر کرده و لازم است شستشوی موکت را در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام دهید. از طرفی موکت‌هایی با رنگ روشن باعث می‌شوند که کثیفی‌ها را سریع‌تر تشخیص داده و این موضوع سلامت محیطی کودکان را بهتر تضمین می‌کند.

از طرفی طرح روی موکت‌ها می‌تواند باعث سرگرمی بیشتر فرزند شما نیز بشود. برخی موکت‌ها روی خود طرح خیابان و جاده داشته و کودکان می‌توانند روی آن ماشین بازی کنند. برخی دیگر شبیه یک شهر طراحی شده و ساختمان سازی را برای کودکان جذاب‌تر می‌کند. حتی می‌توانید موکتی را انتخاب کنید که طرح شخصیت کارتونی محبوب فرزندتان روی آن نقش بسته باشد. سلامت روان و ایجاد روحیه در بچه‌ها نیز به همان اندازه بهداشت اهمیت دارد.

نکات انتخاب موکت اتاق کودک

ابعاد موکت اتاق کودک

مسلما اولین فکری که به نظرتان می‌رسد این است که مشابه سایر اتاق‌های خانه، موکتی تهیه کنید که تمام فضای اتاق را بپوشاند. این ایده تا حدی می‌تواند خوب و کاربردی باشد اما باید در تک تک تصمیم‌گیری‌ها به یک نکته مهم توجه کنید و آن‌ هم شستشوی موکت کودک است. شما مجبور خواهید شد که در طول سال چندین بار این موکت را بشورید، پس بهتر است ابعاد آن را به نحوی انتخاب کنید که سایر لوازم و اثاثیه اتاق روی آن قرار نگیرد و بتوانید هر زمان که لازم شد آن را سریعا جمع کنید.

نرمی و لطافت موکت اتاق کودک

فرزند شما قرار است بخش زیادی از ساعات شبانه روز را روی این موکت بنشیند، دراز بکشد یا بازی کند. حتی دویدن او روی این موکت نشان از تماس مستقیم پوست با سطح موکت دارد. باید موکتی را انتخاب کنید که سطح آن بسیار نرم بوده و در اثر تماس طولانی مدت نیز باعث اذیت شدن پوست نشود. همینطور کودکان به دفعات زیادی روی زمین می‌افتند و نرم بودن موکت باعث می‌شود تا حد زیادی از ایجاد آسیب‌های جدی به فرزند شما جلوگیری شود.

پوست کودکان بسیار ظریف‌تر از انسان‌های بالغ است و ممکن است که موکت انتخابی شما از نظر خودتان بسیار مناسب باشد اما در نظر کودکان حس بسیار سفت و زبری بدهد. می‌توانید هنگام خرید از کارشناسان فروش نظر بخواهید و آن‌ها را در این زمینه مطلع کنید که به دنبال خرید یک موکت برای اتاق کودک هستید تا آن‌ها با توجه به تجربه و اطلاعاتی که در مورد جنس موکت‌ها دارند، گزینه مناسبی را به شما پیشنهاد دهند.

موکت‌های طرح برجسته ممنوع

به تازگی موکت‌های با طرح‌های کودکانه ساخته شده که دارای طرح‌هایی برجسته با الیاف بلند است. این موکت‌ها بسیار زیبا هستند اما باید به این نکته دقت کنید که امنیت کودک شما ارزش بالاتری دارد. کودکان، مخصوصا آن‌هایی که سن کمتری دارند، مدام در حال راه رفتن یا دویدن بوده و این طرح‌های برجسته احتمال گیر کردن و افتادن بچه‌ها را افزایش می‌دهد. از طرفی این طرح‌ها ممکن است از نظر کودکان خردسال بسیار جذاب و واقعی به نظر آمده و شروع به خوردن الیاف بلند موکت کنند. 

بهتر است از گزینه‌هایی با سطح صاف و یکدست استفاده کنید. این موضوع هزینه خرید شما را کاهش داده و همینطور تمیز کردن، جارو زدن و شستشوی موکت آسان‌تر خواهد بود. ممکن است آشغال‌ها و وسایل بسیار ریز در بین طرح‌های برجسته موکت گیر کرده و کودک با پیدا کردن آن‌ها و خوردن آن‌ها، سلامتی خود را به خطر بیاندازد. بیشتر قالیشویی‌ها نیز موکت‌های ساده‌تر را سریع‌تر شسته و دقت تمیز شدن آن‌ها از سایر موارد طرح برجسته بیشتر است.

ضد آلرژی بودن موکت

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، فرزندان شما ساعات طولانی را روی موکت اتاق خود سپری می‌کنند. برای اینکه کودکان دچار مشکلات پوستی نشوند باید به جنس و نوع الیاف موکت دقت کنید. همچنین موکت‌هایی ساخته شده‌اند که ضد حساسیت هستند و احتمال بروز هرگونه آلرژی را در کودکان را حذف کرده‌اند. با این حال بهتر است قبل از خرید موکت از بابت آلرژی داشتن کودک خود به موکت اتاق مطمئن شده و کالای باکیفیتی را خریداری کنید.

صداگیر بودن موکت اتاق کودک

زندگی در آپارتمان سختی‌های خودش را داشته و یکی از این موارد حضور بچه‌ها و سر و صدایی است که ممکن است باعث اذیت همسایگان شوند. برخی موکت‌ها دارای بافتی بوده که حجم صدای اتاق را به شدت کم کرده و طبقات پایین‌تر کمتر متوجه ضربه‌ها و صدای بازی کودکان شما می‌شوند. این موکت‌ها ایمنی بیشتری نیز داشته و در صورت سقوط کودک روی آن، شدت ضربه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. می‌توانید هنگام خرید به خصوصیت عایق مانند بودن موکت نیز دقت کنید.

متناسب با دکوراسیون خانه

اتاق فرزند شما نیز بخشی از آن خانه است و تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی خواهد داشت. در عین توجه به سلیقه کودک می‌توانید رنگ یا مدلی را انتخاب کنید که با دیگر اتاق‌ها و فضاهای خانه نیز هماهنگی داشته و زیبایی کلی را از بین نمی‌برد. کافی است جنس موکت و فرش خانه خود را مدنظر داشته و هنگام خرید موکت اتاق کودک آن را بر اساس رنگ یا الیاف مشابه دیگر موارد خانه انتخاب کنید. دقت داشته باشید که کف خانه از بسیاری از دیوارها بیشتر به چشم می‌آید و تاثیر مستقیمی روی دیدگاه بینندگان خواهد داشت.

قیمت موکت کودکان

بسیاری از اجناس مربوط به کودکان گران‌تر از محصولات مربوط به بزرگسالان بوده و موکت اتاق نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال پیشنهاد می‌شود که در عین حفظ کیفیت و در نظر گرفتن تمام موراد بالا، هزینه بسیار گزافی را برای تهیه یک موکت پرداخت نکنید. کودک شما ممکن است آن موکت را به شکلی خراب کند که دیگر قابل تمیز شدن یا ترمیم نبوده و مجبور شوید که دوباره یک محصول جدید خریداری کنید. 

طول عمر موکت کودک

در نهایت طول عمر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. موکت‌های زیبای بسیاری وجود دارند که هنگام خرید نظر شما را به خود جلب مي‌کنند اما پس از مدت کوتاهی الیاف آن کوبیده شده و دیگر کارایی سابق را ندارد. بهتر است به کیفیت موکت انتخابی خود بیشتر دقت کنید، مخصوصا که کودکان شما قرار است بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید روی آن بازی کرده و اصطکاک این وسیله بسیار بالا خواهد بود. با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید لازم است که کیفیت مطلوبی را نیز دریافت کنید.

قالیشویی مطمئن برای شستشوی موکت اتاق کودک

موکت‌های مخصوص کودکان بافت نرم‌تری داشته و ظریف‌تر است، به همین منظور باید با دقت بیشتری شسته شده و از مواد شوینده ملایم‌تر و ضدحساسیت برای شستشوی آن استفاده شود. انتخاب یک قالیشویی معتبر و قابل اعتماد برای این کار سخت بوده اما با کمی جست‌وجو می‌توانید در نزدیکی محل سکونت خود یک مرکز مناسب پیدا کنید. کارخانه قالیشویی نوین با داشتن سابقه طولانی در زمینه شستشوی انواع فرش و موکت در تمامی نقاط تهران شعبه داشته و اماده ارائه خدمات خود به صورت هر روزه است. شما می‌توانید با تلفن 1442 تماس گرفته و در زمان مناسب موکت را برای شستشو ارسال کنید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442