چگونه از موکت بهتر مراقبت کنیم؟

در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که مراقبت از موکت نه تنها کار سختی نیست که ضرورتی هم ندارد. بیشتر به این دلیل که اکثر موکت‌ها الیاف کوتاهی دارند، در نتیجه به راحتی تمیز می‌شوند. با این حال، برخلاف تصور عمومی مراقبت از موکت به مراتب از فرش هم مهم‌تر است. پس باید هربار برای شستشو به بهترین قالیشویی مراجعه کنید تا تمام مراحل آن را به صورت مکانیزه انجام دهد. در این صورت هیچ آسیبی به موکت وارد نشده و باکتری‌ها هم داخل آن رشد نمی‌کنند.

ضرورت مراقبت از موکت

ضرورت مراقبت از موکت نه تنها به دلیل هزینه‌های آن بوده که باعث می‌شود انواع آلودگی‌ها در خانه جمع شود. به همین دلیل باید همیشه به خوبی از موکت‌های داخل محیط‌های بسته نگهداری شود. در این صورت، نه تنها مشکلی برای آن پیش نیامده که عمر آن هم زیاد می‌شود.

همانطور که گفتیم ممکن است از موکت آلودگی و بیماری در خانه پخش شود. دلیل آن هم این است که اگر رطوبت داخل موکت باقی بماند، محیط مرطوب و تاریک باعث رشد انواع کپک و قارچ می‌شود. بعد از اینکه رشد کردند، در هوای اتاق پراکنده شده و از ظریق تنفس وارد ریه‌ها می‌شوند. محیط ریه هم بهترین شرایط را برای پرورش هر باکتری دارد. به همین دلیل باید از همان ابتدا شستشوی موکت به صورت مرتب و خشک کردن آن را در برنامه خود قرار دهید.

موکت رنگی

مهم‌ ترین نکات برای نگهداری از موکت

از آن جایی که مراقبت از موکت ساده‌تر از فرش بوده، پس پیشنهاد می‌کنیم تا با رعایت نکات زیر، عمر موکت خود را افزایش دهید.

  • اول از همه اینکه همیشه بلافاصله بعد از اینکه موکت کثیف شد، برای تمیز کردن آن اقدام کنید. هرچه لکه‌ها سریع‌تر پاک شوند، آسیب کمتری به الیاف وارد می‌شود.
  • برای تمیز کردن هم به سراغ شوینده‌های قوی نروید. بهترین و در دسترس‌ترین گزینه، شامپو فرش بوده که با یک اسفنج موکت را تمیز می‌کند.
  • اگر ماده چسبناکی به سطح موکت چسبید، در اسرع وقت با کمی آب گرم آن را بشویید. در صورتی که ماده‌ای مانند آدامس به آن چسبید، باید برای شستشوی آن با یخ و کاردک دست به کار شوید.
  • بعد از اینکه موکت را با دستمال مرطوب یا آب شستشو دادید، باید بلافاصله برای خشک شدن در معرض هوای آزاد قرار دهید. در صورتی که امکان آن را ندارید و محدوده مرطوب هم کوچک است، می‌توانید از سشوار استفاده کنید.
  • باقی ماندن هرگونه رطوبت داخل موکت منجر به ایجاد کپک و قارچ می‌شود. در نهایت هم باید موکت را دور بیندازید، پس به این نکته دقت کنید.

بهترین روش جارو کردن برای مراقبت از موکت

برای مراقبت از موکت، بهترین روش برای جاروکشی این است که فواصل تمیز کردن را کم کنید. بنابراین هربار که موکت کثیف می‌شود، به سرعت جارو کنید تا آلودگی‌ها وارد الیاف موکت نشوند. همچنین برس جاروبرقی را روی حالت موکت قرار دهید تا آلودگی‌ها بهتر جذب شوند. البته این در مورد موکت‌های الیاف کوتاه است. برای نمونه‌هایی که دارای الیاف بلند هستند باید با همان برس فرش، جارو کنید.

برای کسب نتیجه بهتر حتما به یک طرف جاور کنید و این کار را به آرامی انجام دهید تا جارو فرصت جمع آوری آلودگی‌ها را داشته باشد. از طرفی هر چند دفعه یک بار، با استفاده از حداکثر قدرت مکش جاروبرقی موکت را تمیز کنید. با این کار حتی آلودگی‌های عمقی هم از آن پاک خواهند شد.

یک نکته مهم دیگر هم این است که حتما هر چند دفعه یک بار، موکت را بلند کرده و آن را بتکانید. این کار باعث می‌شود تا هوا بین الیاف آن رفت و آمد کند. اگر هم امکان دارد، پشت موکت را هم جارو کرده و هفته‌ای 2 تا 3 بار پنجره‌ها را باز کنید تا هوا عوض شود. با این کار‌ها عمر موکت شما زیاد خواهد شد.

موکت رنگ روشن

بهترین روش شستشوی موکت با کمترین آسیب

از آن جایی که موکت نسبت به فرش ظاهر سختی دارد، اینطور به نظر می‌رسد که نیاز به استفاده از روش شستشوی خاصی نیست. با این حال، برای مراقبت از موکت باید اصول خاصی را دنبال کنید. اول از همه با استفاده از جاروبرقی، تمام گرد و خاک داخل فرش تمیز کنید. اگر بتوانید قدرت مکش جاروبرقی را در حداکثر قرار دهید، نتیجه بهتری دریافت می‌کنید.

بعد از آن باید به سراغ شامپو فرش بروید. دستورالعمل روی آن را مطالعه کرده و براساس آن با کمی آب ترکیب کنید. حالا باید با یک اسفنج تمیز به جنگ لکه‌ها و کثیفی‌های روی موکت بروید. البته این بدان معنا نیست که به الیاف موکت آسیب بزنید، بلکه باید به دقت تمام لکه‌های خوراکی و غذا را از روی سطح پاک کنید.

بعد از اینکه تمیز کردن آلودگی‌ها به اتمام رسید، باید با یک دستمال مرطوب از جنس کتان، روی سطح موکت را بکشید. اگر امکان شستشو با آب را ندارید، کشیدن دستمال مرطوب بهترین گزینه است. بعد از آن باید اجازه دهید تا موکت در معرض هوا قرار گرفته تا خشک شود.در مقاله ای دیگر از مجله قلیشویی نوین  به بررسی ترفندهای از بین بردن لکه موکت به صورت اختصاصی پرداخته ایم، به شما پیشنهاد میکنیم قبل از سپردن فرش خود به قالیشویی این مقاله را مطالعه کنید.

البته بهترین روش شستشوی موکت با کمترین آسیب این است که آن را به یک قالیشویی بسپارید. در قالیشویی با استفاده از روش‌های نوین و دستگاه‌های مکانیزه نه تنها تمام آلودگی‌ها از موکت پاک شده که به خوبی هم خشک می‌شود. در نتیجه رطوبت در داخل الیاف باقی نخواهد ماند.

قالیشویی معتبر برای شستشوی موکت

قالیشویی نوین متخصص در شستشوی انواع فرش، گلیم و موکت با استفاده از جدیدترین روش‌های شستشو است. کلیه مراحل شستشو به صورت مکانیزه و تحت نظر کارشناس انجام می‌شود. در نتیجه هیچگونه آسیبی هنگام شستشو به فرش وارد نمی‌شود. سفارشات شما به موقع ارسال شده و می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان مشاوره داشته باشید. برای مشاوره رایگان تنها کافی است تا با 1442 تماس بگیرید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442