راهنمای جارو کردن فرش

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جارو زدن فرش هم قواعد خاص خودش را دارد. جارو می‌تواند به بافت فرش‌های ما آسیب برساند. برای مثال خیلی از افراد عادت دارند فرش را در همه جهات جارو بزنند. این رفتار با فرش از عمر آن می‌تواند کم می‌کند.
اما جارو زدن فرش به طور صحیح می‌تواند زیبایی آن را بیشتر حفظ کند. چرا که شما اجازه ورود گرد و غبار را به درون بافت فرش خود نمی‌دهید. بنابراین فرش تمیز شما تا مدت‌ها نیازی به شستشو و تحویل آن به قالیشویی را ندارد. البته بماند که شستشوی فرش تنها با جارو زدن به تعویق نمی‌افتد. اما نظافت فرش‌ها می‌تواند بسیاری از بیماری‌های حساسیتی را از شما دور کند. به شما توصیه می‌کنیم بعد از هر مهمانی، فرش خود را جارو بزنید تا باقی مانده غذاها و خوراکی‌ها در میان تار و پود آن باقی نماند.

امروزه طرفداران فرش‌های فانتزی زیاد شده‌اند. این فرش‌ها نیازمند مراقب ویژه‌ای هستند. حتی جارو زدن این فرش‌ها هم باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود. برای این کار جاروهای برقی دارای برس‌های نرم‌تری هستند و همچنین دارای قرقره‌هایی برای حرکت نرم بر روی فرش دارند که کمترین آسیب فیزیکی به بافت این فرش‌ها برسند.

اما شاید بپرسید که در هفته لازم است چند بار روی فرش خود را جارو بزنیم؟ این کار به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال اگر حیوان خانگی در منزل دارید که پرزهای بدن او بر روی فرش ریخته می‌شود لازم است روزانه فرش خود را جارو بزنید تا ایجاد حساسیت برای شما نشود. همچنین اگر کودکی در منزل دارید باز هم فرش شما به نگهداری بیشتری نیازمند است.
روش جارو کردن فرش

دفعات جارو کشیدن فرش

میزان دفعات مورد نیاز برای جارو کشیدن فرش رابطه مستقیمی با میزان استفاده شما از آن فرش دارد. با توجه به این موضوع که میزان رفت و آمدهای افراد و همینطور تعداد افرادی که در همان محل قرارگیری فرش زندگی می‌کنند روی میزان کثیف شدن فرش تاثیر دارد، تعداد دفعات مورد نیاز برای جارو کشیدن را نیز باید با همین موارد تنظیم کنید. اگر بخواهیم معیاری را برای تمیز ماندن فرش‌ها قرار دهیم، باید گفت حداقل تعداد دفعات جارو کشیدن فرش‌ها در هفته یکبار است.

در صورتی که شدت آلودگی محیطی شما بیشتر از حالت عادی باشد، مانند شرایطی که فرش در یک محیط اداری قرار گرفته است، باید تعداد دفعات جارو کشیدن برای طول هفته را افزایش دهید. به دلیل عبور و مرور افراد، مواد شیمیایی و یا مخرب بین الیاف فرش قرار گرفته و همین موضوع باعث می‌شود که عمر فرش شما کمتر شده و زودتر از حالت عادی فرم خوب خود را از دست بدهد. بنابراین جارو کشیدن بیشتر در همچین شرایطی باعث افزایش طول عمر فرش می‌شود.

اگر با همچین شرایطی روبرو هستید، بهتر در هفته 2 تا 3 بار فرش خود را جارو بزنید. برعکس عقیده عمومی، بیشتر جارو کشیدن باعث خراب شدن فرش‌های شما نمی‌شود، بلکه انجام اینکار به شیوه نادرست است که آن را خراب خواهد کرد. پس با دقت کردن به نکات مهم هنگام جارو کشیدن و همینطور افزایش تعداد دفعات جاروکشی فرش‌ها، می‌توانید ظاهر زیبای این کفپوش‌های بی‌نظیر را دوباره نمایان کنید. در صورتی که می‌خواهید فرش‌های شما جلوه زیباتری پیدا کنند، می‌توانید آن‌ها را به یک قالیشویی معتبر سپرده تا پس از شستشوی کامل، آن را تمیز و مرتب به شما تحویل دهد.

روش صحیح جارو کردن فرش

تا به حال شده به این فکر کنید که شاید نحوه جارو کردن فرش شما صحیح نباشد، که پس از پایان هر بار جارو زدن باز هم اثراتی از گرد و خاک متوجه می‌شوید. برای این کار باید جهت خواب فرش خود را پیدا کنید. اما منظور از خواب فرش چیست؟ جهت قرارگیری پرزهای فرش را خواب فرش می‌گویند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید دست خود را بر روی بافت فرش در جهات مختلف بکشید. تنها در یک جهت است که بافت خشن در زیر دستان خود حس نمی‌کنید. این تفاوت را به سادگی پیدا خواهید کرد.

در صورتی که یکنواختی و نرمی بافت فرش را در جهتی احساس کردید، آن جهت خواب فرش است. در واقع خواب فرش از قسمت بافته شده به سمت پایین است. با این تعریف شما می‌توانید متوجه شوید فرش شما از کدام سمت بافته شده است. حال که خواب فرش را پیدا کردیم، در همین جهت جارو زدن را آغاز می‌کنیم.

دفعات جارو کشیدن فرش

نکات مهم هنگام جارو کشیدن 

اطلاع از روش‌های صحیح جارو کشیدن باعث می‌شود تا زحمتی که می‌کشید نتیجه بهتری داشته باشد و نیاز کمتری به شستشوی فرش داشته باشید. به این منظور توصیه می‌کنیم تا به نکات زیر توجه کنید:

  • اول از همه اینکه سعی کنید دفعات جارو کشیدن را زیاد کنید. به این صورت که هفته‌ای چند بار فرش‌ها را جارو بکشید. این کار باعث می‌شود تا آلودگی و کثیفی‌ها داخل فرش جمع نشود. 
  • همچنین حتما به جهت تار و پود توجه کنید؛ اصطلاحا گفته می‌شود که جارو را در جهت خواب فرش بکشید. در این حالت هم بهتر تمیز شده و هم الیاف فرش آسیب نمی‌بیند. 
  • علاوه بر این براساس نوع الیاف فرش، تنظیمات جارو برقی را تغییر دهید. روی فرش‌هایی که تار و پود بلندی دارند، حتما باید قدرت مکش جارو بیشتر باشد. 
  • برای اینکه به جاروبرقی آسیبی وارد نشود، حتما در خانه‌هایی که متراژ زیادی دارند، در چند نوبت جارو کردن را انجام دهید. 
  • اگر حیوان خانگی یا کودک خردسال در خانه دارید، باید تعداد دفعات جارو کشیدن را به روزی یک بار افزایش دهید. البته در صورتی که توان مالی کافی دارید، می‌توانید از جاروهای رباتیک هم استفاده کنید. 

 

آیا جارو کشیدن صحیح روی افزایش عمر فرش موثر است؟

همیشه این سوال پرسیده می‌شود که آیا درست جارو کشیدن در بیشتر شدن عمر فرش موثر است. در پاسخ باید گفت که بله، اگر بتوانید به شکل صحیح و مرتب فرش‌های خود را جارو کنید، هوا در بین الیاف آن جابجا می‌شود. این مساله مانع از پوسیدگی الیاف فرش خواهد شد. همچنین چون به سرعت آلودگی‌ها را از فرش جارو می‌کنید، نیاز به شستشو هم کمتر خواهد شد. 

البته اگر فضای کافی دارید، می‌توانید هر چند ماه یک بار فرش‌ها را در فضایی مانند حیاط یا پشت بام پهن کنید. در معرض هوای آزاد بودن، هم باعث خارج شدن آلودگی و هم تازه شدن تار و پود می‌شود. فقط دقت کنید که در معرض نور مستقیم خورشید به خصوص در گرمای تابستان نباشد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442