راهکارهایی برای نگهداری و حفظ طول عمر مبل ‌های چرمی

مبل چرمی یکی از شیک‌ترین لوازم دکوراسیون داخلی به حساب می‌آیند. از طرفی نحوه نگهداری و نظافت آن ‌ها نیز با دیگر وسایل فرق داشته و برای حفظ طول عمر آن باید از روش درست شستن مبل و همینطور دستورالعمل نگهداری روزانه آن استفاده کرد. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات تمیزکردن و نگهداری مبل‌های چرمی پرداخته‌ایم.

پیشگیری بهتر از درمان

اولین نکته این است که باید قبل از وقوع هرگونه مشکلی برای مبل چرمی خود به فکر جلوگیری از وقوع حادثه برای آن باشید. برفرض مثال اگر در خانه حیواناتی مثل سگ و گربه نگهداری می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که ممکن است مبل شما در آینده آسیب ببیند و بهتر است روکشی برای آن تهیه کنید.

 

ضدعفونی کردن مبل چرمی

یکی از راهکارهای بسیار پرطرفدار ضدعفونی کردن این نوع مبل‌ها است. به دلیل جنسی که این مبل دارد، می‌تواند خانه بسیاری از باکتری‌ها و میکروب‌ها شود. از این رو می‌توانید به سادگی با کمک محلول‌های ضدعفونی و یا الکل سطح چرم را تمیز کرد. بهتر است این کار را با فواصل طولانی انجام داده تا بافت آن خشک نشود. معمولا پس از هر مهمانی می‌توان این عمل را انجام داد و نتیجه مطلوب آن را دید.

شستن مبل چرمی

تمیز کردن مبل چرمی

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به آن دچار می‌شوند این است که مبل آن‌ها در دراز مدت کثیف شده و از طرفی صاحب خانه نیز به هر دلیل فراموش می‌کند تا آن را تمیز کند. این کار عملا حکم نابودی مبلمان منزل را داشته و بعد از گذشت مدتی دیگر نمی‌توان آن مبل را همانند گذشته تمیز کرد. بهتر است با استفاده از روش‌های زیر مبل چرمی خود را تمیز کنید.

 

غبارگیری مبل

قبل از هرکار بهتر است به کمک یک دستمال که به مقدار بسیار اندکی مرطوب شده است، سطح مبل چرم را تمیز کرده تا تمام گرد و خاک محیط از بین برود. به دلیل بافت چرم، دستمال کشیدن آن کار بسیار ساده‌ای است.

 

جارو کردن مبل

با استفاده از جاروبرقی می‌توانید تمامی آشغال‌های گیر کرده در درزهای مبل را تمیز کرده و سطوح آن را نیز به خوبی پوشش دهید. به دلیل راحتی کار با جاروبرقی، مخصوصا جاروهای کوچک شارژی، می‌توانید در فواصل کوتاه این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ کثیفی روی مبل باقی نمی‌ماند.

استفاده از بخارشوی

در استفاده از این وسیله حرف و بحث‌های فراوانی وجود دارد. می‌توان گفت این دستگاه می‌تواند تمام چرک‌های روی مبل چرمی را از بین ببرد اما از طرفی به دلیل ماهیت آن، یعنی استفاده از بخار داغ،‌ می‌تواند به بافت چرم نیز آسیب بزند. پیشنهاد می‌شود تنها در زمان‌هایی که چرک مردگی و یا لکه‌های بسیار بدخیم روی مبل هستند از این وسیله استفاده کنید.

روغن کاری مبل چرمی

افراد خانه‌دار به خوبی می‌دانند که روغن زدن پایه‌های چوبی مبلمان چه تاثیر خوبی روی طول عمر آن‌ها دارد. این موضوع نیز برای مبلمان چرمی صدق کرده و باید هر چند مدت یکبار این عمل را تکرار کنید. با این کار خط و خش‌های ایجاد شده روی چرم برطرف شده و از طرفی از خشک شدن زود هنگام چرم نیز جلوگیری می‌شود.

برای انجام این کار باید یک شیشه روغن بچه یا روغن برزک را تهیه کرده و بعد با کمک پنبه یا پارچه تنظیف روی سطح چرم بکشید. دقت داشته باشید که تمامی سطوح باید با روغن پوشش داده شود. پس از انجام این کار بهتر است نواحی تحت فشار یا کشش اضافی را دوباره روغن بزنید. لبه‌های مبل یا نشیمنگاهی که بیشتر از همه استفاده می‌شود در خطر ساییدگی و پوسیدگی قرار دارد.

روغن کاری مبل چرمی

چطور بوی بد مبل چرمی را تغییر دهیم؟

برخی افراد بوی مبلمان چرمی استفاده شده را دوست ندارند و به نظر می‌آید این بو به دلیل کثیف شدن مبل ایجاد می‌شود، اما این موضوع صحت نداشته و تنها به دلیل رطوبت محیط و یا نشستن طولانی مدل روی آن ممکن است بوی چرم بلند شود. برای رفع این مشکل دو راهکار بسیار ساده وجود دارد. روش اول این است که مقداری جوش شیرین روی سطح چرم ریخته و پس از چند دقیقه آن را تمیز کنید.

این ماده کمک می‌کند بوی بد چرم از بین برود. اگر نمی‌خواهید از جوش شیرین استفاده کنید، کافی است مقداری مایع دستشویی را با آب رقیق کرده و با دستمال روی سطح مبل بکشید. این کار بوی خوشایندی به مبل می‌دهد. البته بهتر است این روش‌ها را با فاصله اجرا کنید تا مبل چرمی شما آسیب نبیند.

 

نگهداری مبل چرمی

اگر می‌خواهید همیشه یک مبل درخشان و تمیز داشته باشید باید جدای از تکنیک‌های بالا از محلول‌های براق کننده نیز استفاده کنید. برندهای مختلفی این محصول را تولید کرده‌اند. خودتان نیز می‌توانید در خانه این محلول را با کمک روغن زیتون و سرکه بسازید. همچنین استفاده از واکس چرم به جای آب می‌تواند طول عمر این وسیله را افزایش دهد.

اگر می‌خواهید مبل چرمی شما عمر بیشتری داشته باشد باید از همان ابتدا انتخاب خوبی انجام داده باشید. خرید مبل چرمی بی‌کیفیت باعث می‌شود تمام تلاش‌های شما برای نگهداری آن با شکست مواجه شده و بعد از مدت کوتاهی مجبور به تعویض مبل یا روکش آن شوید. همچنین فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید مبل چرم را در مقابل تابش نور خورشید قرار داد. هرچقدر هم که مبل شما مقاوم باشد، در برابر آفتاب از بین رفته و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

نظافت اصولی مبل چرمی

اگر مبلمان گران قیمتی تهیه کردید و می‌خواهید که مدل طولانی از آن استفاده کنید، باید بدانید که شستشوی آن بسیار اهمیت داشته و باید به صورت دوره تمیز شود. اگر تجهیزات کافی برای این کار را در خانه ندارید و یا مطمئن نیستید که بهترین روش برای انجام این کار چیست، بهتر است از مراکز قالیشویی و مبلشویی معتبر کمک بگیرید. قالیشویی نوین با تجربه بسیار بالا در تمیز کردن مبلمان چرم می‌تواند در مدت زمان کوتاهی خواسته شما را برآورده کند. می‌توانید با شماره 1442 تماس گرفته تا در این زمینه به خوبی راهنمایی بگیرید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442