آشنایی با ابعاد فرش ماشینی و دستبافت

برای تولید انواع فرش ماشینی و دستباف معمولاً از استانداردهای متفاوتی به منظور تعیین ابعاد فرش استفاده می شود. هر یک از اندازه های فرش دستباف و ماشینی نام های مشخصی دارند و گاهی اوقات خود به دسته بندی های جداگانه تقسیم می شوند. اصطلاحی که تحت عنوان قالی، یک زرع و نیم و پرده ای استفاده می شود، هر یک نشان دهنده متراژی مشخص در ابعاد فرش است. آشنایی با اصطلاحات مختلفی که در مورد ابعاد فرش مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به شما کمک کند تا سایز دقیق و متراژ هر فرش را به خوبی بشناسید و خرید بهتری را تجربه کنید. در این مقاله از قالیشویی نوین می‌توانید با ابعاد فرش ماشینی و دستباف به خوبی آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

اهمیت آشنایی با اندازه فرش

اگر تا به حال برای خرید فرش به فروشگاه رفته باشید، احتمالاً اولین سوالی که خیلی از فروشندگان از شما می پرسند این است که فرشی که قصد خرید آن را دارید باید چه اندازه باشد. آیا به دنبال قالی یا قالیچه هستید و یا می خواهید یک فرش زرع و نیمی خریداری کنید. در واقع آشنایی با اصطلاحاتی که در مورد ابعاد فرش ماشینی و دستباف مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به شما کمک کند تا خریدی راحت تر دقیق تر و مطمئن تر را تجربه کنید. باید بدانید که سایز و اندازه فرش های ماشینی با فرش‌های دستباف متفاوت هستند همه فرش ها نیز به صورت استاندارد در همین ابعاد تولید می شوند.

اندازه فرش
بنابراین قبل از خرید فرش می توانید در نظر بگیرید که برای اتاق یا منزل شما چه ابعادی از فرش مناسب تر است. بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد ابعاد استاندارد فرش ها قادر نخواهید بود که یک فرش مناسب برای منزل خود تهیه نمایید. به علاوه شما حتی زمانی که قرار است فرش خود را به یک قالیشویی در تهران یا یک فرش شویی بسپارید نیز باید در مورد سایز و اندازه فرش آشنایی داشته باشید. زیرا در اکثر قالیشویی ها خدمات فرش با توجه به ابعاد و جنس فرش شما با هزینه متفاوتی انجام می شود.

انتخاب ابعاد فرش

برای انتخاب سایز فرش شما ابتدا باید متراژ و ابعاد فضای مورد نیاز خود را اندازه بگیرید. به طور کلی امروزه در دکوراسیون مدرن از فرش هایی که کمی کوچک تر از فضا هستند، استفاده می شود. در واقع شما برای پهن کردن یک فرش 6 متری باید فضایی حداقل با عرض 2 متر و طول 3 متر داشته باشید. در صورتی که اتاق شما کمی بزرگ تر از این مقدر است نیز باید با متر به طور دقیق اندازه بگیرید که چه سایز فرشی برای محل مورد نظرتان مناسب تر است.

ابعاد فرش ماشینی

فرش ماشینی همانند فرش دستی ابعاد و استانداردهای مشخصی دارد و معمولاً در اندازه های زیر تولید و عرضه می شود.

  • فرش ماشینی 6 متری با ابعاد 2 در 3
  • 9 متری با اندازه 2/5 در 3/5
  • 12 متری با ابعاد 3 در 4
  • فرش 4 متری با ابعاد 2 در 2
  • قالیچه با ابعاد 2/25 در 1/5
  • فرش گرد یا قطر 1 متر، 2 متر و 3 متر
  • قالیچه ماشینی کوچک یا پادری با ابعاد 50 در 80، 40 در 60 و 60 در 100
  • فرش ماشینی با ابعاد 24 متری با ابعاد 4 در 6 متر
  • 18 متری با اندازه 5 در 3/5
  • فرش ماشینی 15 متری با اندازه 3 در 5

ابعاد فرش دستبافت

سایز فرش دشتبافت و ماشینی

فرش های دستباف اندازه های متفاوتی تولید می شوند در ادامه می توانید با رایج ترین ابعاد فرش دستباف آشنا شوید.

ابعاد قالی

قالی به نوعی از فرش های ماشینی گفته می شود که سایز آن ها از ۶ متر مربع بیشتر است و معمولاً در اندازه های مختلفی تولید می شوند. قالی ها معمولاً 2 در 3، 3 در 4، 4 در 6، 5 در 7، 6 در 10 هستند و هر فرش دستبافی که در این اندازه بافته شود، قالی نام دارد.

ابعاد قالیچه

نوع دیگر از فرش‌های دستباف هستند که ابعاد آن ها از سه متر مربع کمتر است قالیچه ها معمولاً با عرضی در حدود یک متر و چهل سانتی متر تا یک متر و ۵۵ سانتیمتر و طول با ابعاد ۲ متر ۲۰ سانتیمتر و دو متر و ۳۵ سانتی متر تولید می شوند.

ابعاد زرع و نیم

فرش هایی که ابعاد آن ها از 1 تا 1/15 متر است و عرضی در حدود 1/65 تا 1/50 متر دارند به عنوان زرع و نیم شناخته می شوند.

ابعاد زرع و چارک

یکی دیگر از اندازه های فرش دستباف که ابعاد آن 130 در 80 سانتی متر است.

ابعاد دو زرع

دو زرع به قالیچه های دستبافی گفته می شود که ابعاد آن ها 1/2 در 1/35 متر است.

ابعاد پرده ای

از دیگر اندازه های استاندارد فرش دستباف که معمولاً به صورت آویز مورد استفاده قرار می گیرد و سایز آن حدود 1/5 در 2/5 است.

ابعاد فرش

ابعاد کلگی

کلگی به فرش هایی گفته می شود که چادرنشینان و روستایی ها از آن استفاده می کنند و ابعاد آن معمولاً 1/5 در 3، 1/70 در 3 و 2 در 5/3 است.

ابعاد خرک یا پادری

خرک یا پادری به فرش هایی گفته می شود که اندازه‌ای کمتر از 1 متر دارند.

ابعاد فرش کناره

فرش کناره به نوعی از فرش های دستباف گفته می شود که طول بلند و عرض کمی دارند و از آن ها برای راهرو یا روی پله استفاده می شود.

ابعاد استاندارد فرش گرد

فرش های گرد شاید به اندازه فرش های معمولی مستطیلی رایج نباشند، اما به هر حال این فرش های نیز طرفداران مخصوص به خود را دارند و برای برخی فضاها بسیار مناسب هستند. معمولاً فرش های گرد در قطر 1 متری، 1/5 متری، 2 متری، 2/5 متری و 3 متری تولید می شوند.

خرید فرش 9 متری

یکی از رایج ترین فرش های ماشینی که امروزه در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، فرش های 9 متری است. این فرش های معمولاً اندازه ای در حدود 2/5 در 3/5 متر دارند و از همین رو شما باید برای خرید این فرش ها حداقل 2/5 متر در عرض و 3/5 متر در طول فضا داشته باشید.

خرید فرش 6 متری

ابعاد فرش 6 متری

یکی دیگر از سایزهای استاندارد و رایج در فرش های ماشینی فرش های 6 متری است. حتی بسیاری از افراد از فرش های جفتی 6 متری برای سالن خود استفاده می کنند. برای استفاده از فرش 6 متری در یک اتاق ابعاد اتاق شما باید عرضی برابر با 2 متر و طولی 3 متری داشته باشد.

نکات مورد نیاز هنگام انتخاب اندازه فرش

  • اگر به جز ابعاد استاندارد بالا، سایز دیگری در نظر دارید، می‌توانید یکی از سایزهای غیر استاندارد را انتخاب کنید. فقط توجه داشته باشید که فرش با اندازه غیر استاندارد فقط توسط یک سری از برندها تولید می‌شود. همچنین شما نمی‌توانید فرش غیراستاندارد خود را به صورت تکی خریداری کنید و باید آن را به صورت جفتی بخرید.
  • اگر می‌خواهید فرش‌هایی با سایز بزرگ بخرید، باید به نکاتی مانند شستشو و حمل و نقل آن توجه کنید. زیرا ممکن است به مرور زمان هزینه‌بر شود. برای انتخاب سایز فرش خود زمان زیادی را بگذارید.

حرف آخر

قالیشویی نوین یکی از شناخته شده ترین قالیشویی های سطح تهران است که چندین شعبه در بخش های مختلف شهر دارد و از همین رو شما می توانید برای شستشو و ترمیم فرش و قالی دستباف و ماشینی از این قالی شویی استفاده کنید. قالیشویی نوین برای شستشوی قالی ها از مدرن ترین تجهیزات و ماهر ترین متخصصین کمک می گیرد و از همین رو خدماتی بسیار باکیفیت به مشتریان ارائه می دهد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442