آشنایی با تاریخچه فرش ماشینی

پدید آمدن هر وسیله‌ای در دکوراسیون می‌تواند تاریخچه‌ای داشته باشد. حتما می‌دانید یکی از وسایل با ارزش در هر خانه ایرانی فرش آن خانه است. این فرش‌های با ارزش امروزه در طرح‌ها و رنگ‌ها مختلفی تولید می‌شود. بیایید با هم تاریخچه فرش ماشینی را بخوانیم.
با ورود دستگاه‌های بافت فرش، زحمت زیادی از روی دوش نیروی انسانی برداشته شد. برای بافت هر فرش چند نفر باید به پای دار قالی مینشستن و روزانه ساعات زیادی را برای بافت فرش مشغول می‌شدند. ظرافت و سختی بافت بستگی به نوع طرح و نقشه فرش داشت. بر اساس آن باید تار به تار فرش با دقت بافته می‌شد. پس از پایان بافته شدن فرش ممکن بود آسیب‌های جدی به ستون فقرات، چشم و زانوهای بافندگان برسد.
جایگزین شدن دستگاه‌ها و ماشین‌های بافندگی به کمک این افراد نیامد، تعداد زیادی از آن‌ها را حذف کرد. اما در قبال این موضوع توانست در سرعت بافت تحولی عظیم ایجاد کند. با خرید این فرش‌ها دردسر کمتری برای اعتماد به قالیشویی داریم. چرا که حساسیت فرش‌های دستباف را ندارد و برای شستشو از روش‌های معمول در هر قالیشویی می‌توان استفاده کرد.

تاریخچه فرش ماشینی

قدمت این نوع فرش به دهه 50 برمی‌گردد. در ابتدای آن سال‌ها در شهر کاشان اولین فرش ماشینی بافته شد. به موازات این اتفاق برخی از تاجران فرش‌هایی را از کشور بلژیک وارد خاک ایران کردند. این فرش‌ها مورد استقبال مردم ایرانی قرار گرفت.
پس از این عده‌ای شرکتی به نام صنایع کاشان را تاسیس که در آن اولین فرش ماشینی را تولید کردند. این اتفاق که در سال 1353 افتاد مورد استقبال عده زیادی از افراد قرار گرفت. چرا که طرح آن بسیار شبیه به فرش دستباف بود.
بعدها در شهرهای دیگری مانند اصفهان، مشهد، آران و بیدگل، یزد و تبریز نیز این صنعت رونق گرفت. هر ساله تعداد زیادی از فرش‌های زیبا تولید می‌شد و بخش زیادی از آن نیز به نقاط مختلف کشور صادر می‌شد.
دستگاه‌های متنوعی برای بافت فرش به وجود آمدند. اما قدیمی‌ترین آن توسط ماشین ژاکار بافته شد. پس از این دستگاه‌های دیگری هم برای بافت فرش اختراع شدند. ماشین‌هایی مانند تکسیما، واندویل، شونهر از دیگر دستگاه‌های بافت فرش هستند. بعد از ورود دستگاه‌های بافندگی ماشین، برای طرح‌های فرش ایرانی هم تفکرات بیشتری شد. همه روزه افراد بیشتری برای نقشه فرش طرح جدید می‌زدند و به این کار علاقه نشان می‌دادند.
امروزه فرش ماشینی جزو جدانشدنی در خانه‌های ایرانی و حتی مردم خارج از کشور شده است. جذابیت بی‌نظیری به دکوراسیون شما می‌دهد و گرمای خانه شما را تعیین می‌کند.

استقبال امروزی از فرش ماشینی

حال که با تاریخچه فرش ماشینی آشنا شدیم استقبال مردم را از آن در این سال‌ها بررسی کنیم. امروزی با توجه به هزینه‌های زیاد فرش دستباف خیلی از افراد برای دکوراسیون منزل خود از فرش ماشینی استفاده می‌کنند. فروشگاه‌های زیادی در سطح شهر وجود دارند که خرید را برای این نوع فرش آسان کرده‌اند. نگران هماهنگ کردن آن با باقی وسایل دکوراسیون خود نباشید، فرش‌های ماشینی آن‌قدر تنوع دارند که شما می‌توانید بر اساس طرح، رنگ و سایز انتخاب مناسبی داشته باشید.
خرید فرش ماشینی مزیت‌های زیادی دارد که افراد آن را برای گرما بخشیدن به خانه خود انتخاب می‌کنند. علاوه بر این که برای انتخاب دست شما را کاملا باز می‌گذارد، قیمت مناسبی هم در قبال خرید دارند. فرش‌های ماشینی چون توسط دستگاه‌ها در کارخانجات بزرگ ساخته می‌شود هزینه بافت نیروی انسانی را شامل نمی‌شود. همچنین استفاده از نخ‌های متفاوت‌تر کمی هزینه‌های آن را معقول می‌کند. در گذشته فرش‌های ماشینی 300 شانه بافته می‌شدند، اما امروزه این فرش‌ها با تراکم بالاتر مانند 1500 شانه هم بافته می‌شود.
برای درک بیشتر این موضوع مقاله مفهوم شانه و تراکم فرش ماشینی چیست؟ را در سایت قالیشویی نوین مطالعه کنید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442