حقایقی درباره فرش ایرانی

اگر یک غیر ایرانی به خانه‌های ما پارسی زبان وارد شود، متوجه حضور فرش در تمامی اتاق‌ها خواهد شد. در واقع ما اتاق بدون فرش را اتاق نیمه کاره و ناقصی می‌دانیم که تنها با حضور یک فرش ایرانی آن را به خانه‌ای گرم تبدیل می‌کند.
اکثر ما توجه ویژه‌ای به فرش‌هایمان داریم. بر روی آن با کفش را نمی‌رویم و ترجیح می‌‌دهیم آن را به بهترین قالیشویی برای شستشو بسپاریم. این حساسیتمان بر روی فرش نشان می‌دهد که ارزش ویژه‌ای برای این هنر زیبا قائل هستیم.
ایرانیان برای بافت فرش، یک قسمت جزئی از آن را به عمد اشتباه می‌بافند. زیرا آن‌ها به این موضوع معتقدند که تنها خدای بزرگ بی‌نقص است.
بهتر است بدانید در هر جایی از دنیا که صحبت از فرهنگ ایرانی باشد، فرش مانند یک نماد از این کشور یاد می‌شود. طرح‌ها و نقش‌های بافته شده بر روی هر فرش نشان دهنده دوره‌ای از تاریخ ایرانی است. فرش‌ها بر اساس نقش‌ها و طرح‌های بافته شده، نامگذاری می‌شوند.
در کشور چین، شهری به نام کاشان وجود دارد که فرش‌هایی شبیه به فرش‌های ایران تولید می‌کنند. این فرش‌ها به قدری شبیه به فرش‌های ایرانی هستند که گاهی تشخیص آن برای افرادی که در این زمینه خبره هستند نیز کار آسانی نیست.

چرا فرش ایرانی معروف شد؟

بعد از نفت، دومین کالای صادراتی در ایران فرش است. ایرانیان از حدود 2500 سال پیش در این صنعت حرف اول را می‌زدند. از گذشته تا به امروز صنعت بافندگی فرش در ایران شکل‌های متفاوتی به خود ایجاد کرد. اما باز هم تا اسم فرش دستباف را می‌شنویم، چند بانوی ایرانی را جلوی دار قالی تصور می‌کنیم که مشغول به بافتن فرشی زیبا هستند. فرشی که در انتها بتواند شما را از رخ زیبایی که دارد شما را متحیر کند.
برای این اثر هنری، هفته‌ها یا حتی سال‌ها انرژی گذاشته می‌شود تا یک فرش خارق‌العاده به وجود آید. این اثر یا برای فروش در نظر گرفته می‌شود یا در موزه‌ها برای بازدید قرار می‌گیرد.
با تقاضای بالا از صنعت فرش، فرش‌های دستباف جوابگو نبود. از طرفی هم فرش‌های دستباف هزینه زیادی داشتند. کارخانه‌های فرشبافی هر روز قدرت بیشتری به دست آوردند و فرش‌ها را در کوتاه‌ترین زمان در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی آماده می‌کردند.
از گذشته‌های دور، قالیچه‌های گران‌بها را به زیر پا نمی‌انداختند. آن‌ها را مانند یک تابلوی زیبا بر روی دیوار نصب می‌کردند تا زیبایی آن را به رخ بکشند.

نکاتی برای خرید فرش ایرانی

در صورتی که با این صنعت آشنایی کافی داشته باشید، می‌توانید فرش‌های دستباف را از نوع ماشینی آن تشخیص دهید. اما در برخی از موارد تشابه ویژگی‌ها ممکن است کار را برای تشخیص سخت کند. شما باید فرش مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و بابت خرید خود، ضمانت کار را دریافت کنید.
قبل از خرید فرش دستباف به دکوراسیون خانه یا فضای مورد نظر خود دقت کنید. اگر به سبک خاصی در دکوراسیون علاقمند هستید، بهتر است اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید. در برخی از موارد تلفیق کردن 2 سبک در دکوراسیون باعث ایجاد جذابیت می‌شود. بنابراین ممکن است دکوراسیون شما به سبک خاصی چیده شده باشد و شما تصمیم بگیرید فرش مدرن برای فضای خود خریداری کنید.
به شناسنامه فرش در هنگام خرید دقت کنید. این شناسنامه در پشت فرش چسبانده می‌شود و اطلاعاتی از قبیل تراکم، محل بافت، پرز، چله، پود، نام تجاری، کد ملی، رنگ و متن حاشیه، سایز طول و عرض، جنس نخ بافته شده، وزن و … را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.
قبل از خرید فرش، فضای مورد نظر برای پهن کردن فرش را در نظر بگیرید. این خرید شما باید علاوه بر کاربردی بودن، زیبایی بی‌نظیری هم در دکوراسیون شما ایجاد کند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442