افزایش طول عمر فرش

فرش‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های زندگی افراد خصوصاً در میان ایرانیان شناخته می‌شوند و نقش بسیار ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت دکوراسیون منازل دارند. افزایش طول عمر فرش مسئله بسیار مهمی است. این روزها با توجه به قیمت فرش، این مسئله نه‌تنها برای فرش‌های دستباف، بلکه برای فرش‌های ماشینی نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است. عوامل زیادی موجب تغییر کیفیت فرش‌ و کم شدن عمر فرش‌های شما می‌شود. اما به طور کلی دو موضوع اساسی بیشترین تاثیر را در این زمینه دارند. اولین نکته نحوه استفاده از فرش و دومین نکته روش شستشوی فرش است.

قالیشویی یکی از گزینه هایی است که به شما در حفظ فرش و افزایش عمر آن کمک میکند. این موضوع فقط برای فرش نیست، شما برای خشکشویی یا شستن مبلمان، موکت، پرده، خوشخواب و … حتما از خدمات قالیشویی استفاده کنید. با استفاده از این خدمات وسایل شما دیرتر دچار آسیب و فرسودگی می شود.

بهتر ماندن فرش

مهم‌ترین نکات در افزایش طول عمر فرش

امروزه فرش‌ها نیز همانند بسیاری از لوازم‌خانگی از قیمت‌های بسیار زیادی برخوردار هستند و افراد کمی ‌توان تعویض فرش‌ها را دارند به همین دلیل نحوه مراقبت و نگهداری از آنها اهمیت بالایی دارد. از مهم‌ترین نکاتی که به افزایش طول عمر انواع فرش‌ها کمک می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه استفاده از فرش

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند در افزایش یا کاهش طول عمر انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی مؤثر باشند شکل و نحوه استفاده از آنها است. به‌صورت کلی می‌توان با رعایت نکات مختلفی در نحوه استفاده از فرش‌ها از تغییر رنگ و بافت آن جلوگیری کرد. از مهم‌ترین نکات در نحوه استفاده از فرش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که در استفاده از فرش‌ها باید رعایت کرد جلوگیری از عدم برخورد نور خورشید به فرش است. چنانچه تمام بخش‌های فرش و یا قسمتی از آن برای مدت مشخصی در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرد به‌مرورزمان دچار تغییر رنگ خواهد شد. بهترین کار برای مقابله با این مشکل این است که حتی‌الامکان فرش در نقاطی غیر از محل تابش نور خورشید پهن شود و یا از روفرشی‌ها استفاده شود. روفرشی می‌تواند به‌خوبی از فرش در برابر نور خورشید محافظت کند.
  • استفاده از فرش‌ها در نزدیکی منابع حرارتی مانند بخاری‌ها نیز می‌تواند کیفیت آن را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش عمر آن شود. حتی‌الامکان نباید فرش‌ها را در نزدیکی منابع حرارتی مختلف پهن کرد چراکه به‌مرورزمان حرارت باعث می‌شوند بافت و رنگ فرش‌ها دچار تغییر شود. این مسئله بخصوص در خانه‌هایی که از بخاری گازی استفاده می‌کنند بسیار مورد توجه است.

عدم مراقبت و محافظت مناسب

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که به کاهش طول عمر فرش ها کمک می‌کند عدم مراقبت و محافظت مناسب از آنها است. به‌صورت کلی لازم است که فرش‌ها هرروزه توسط جاروبرقی تمیز شوند تا گردوغبار وارد الیاف و بافت آن نشود و لازم است که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به پاک کردن انواع لکه روی فرش شود. هرچقدر که فرش‌ها کمتر آلوده شوند نیاز کمتری به شستن پیدا می‌کنند و درنهایت عمر آنها بیشتر می‌شود. استفاده از جاروهای سنتی مانند جارو یزدی یا پلاستیکی به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای تمیز کردن فرش‌ها نیست.

استفاده از فرش در محل مرطوب

رطوبت می‌تواند یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل پوسیدگی انواع لوازم‌خانگی ازجمله فرش‌ها باشد. هرچقدر که فرش‌ها مدت‌زمان بیشتری در معرض رطوبت قرار بگیرند در زمان کوتاه‌تری پوسیده شده و دچار تغییر می‌شوند. کنترل میزان رطوبت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر فرش ها داشته باشد به همین دلیل است که فرش‌ها در مناطق گرم و خشک عمر بیشتری از فرش‌ها در مناطق شرجی و مرطوب دارند. از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند رطوبت منازل را کنترل کند می‌توان به عایق‌کاری مناسب اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که رطوبت برای فرش‌ها ایجاد می‌کند بیدخوردگی فرش است که ممکن است قابل جبران نباشد. به همین دلیل رطوبت منازل حتماً باید کنترل شود.

عمر فرش

عدم شستشوی مناسب فرش‌ها

به‌صورت کلی فرش‌ها تحت هر شرایطی بعد از مدت مشخصی نیاز دارند که شسته شوند و آلودگی‌ها و لکه‌های موجود بر روی آنها تمیز شود. فرش‌ها را می‌توان هم به‌صورت سنتی و هم به‌صورت مکانیزه شست. انتخاب روش شستشو و نحوه استفاده از مواد شوینده و همچنین رعایت تمامی مراحل شستشو اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه اگر هر کدام از مراحل شستشوی فرش‌ها به‌خوبی انجام نشود باعث تغییر رنگ، تغییر در بافت و الیاف و در نتیجه کاهش طول عمر آنها می‌شود.

بهترین روش برای شستن انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت استفاده از خدمات قالیشویی تهران است چراکه قالیشویی ها از نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن برای شستن فرش‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً کسانی که به‌صورت سنتی اقدام به شستن فرش‌ها می‌کنند از برس‌های زبر و نامناسب، پاروها، بیلچه‌های آهنی و … برای تمیز کردن بهتر فرش استفاده می‌کنند درحالی‌که این عوامل باعث کاهش طول عمر فرش خواهند شد.

قرار دادن اجسام تیز و سنگین بر روی فرش

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث آسیب و خسارت به فرش‌ها شده و عمر آنها را کاهش دهد قرار دادن اجسام سنگین و تیز برای مدت طولانی بر روی آنها است. همچنین تا کردن فرش‌ها برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب دیدن آن شود به همین دلیل بهتر است که در انتخاب و خرید فرش‌ها دقت بالایی شود و فرش هم‌اندازه با محیط مورد استفاده و یا از آن کوچک‌تر باشد که نیازی به تا کردن نداشته باشد. از قرار دادن هرگونه جسم سنگین و تیز بر روی فرش باید خودداری کرد چراکه پارگی و فرسودگی فرش‌ها ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.

تکاندن شدید فرش

یکی دیگر از کارهای بسیاری اشتباهی که معمولاً برای پاک کردن فرش‌ها استفاده می‌شود تکاندن بسیار شدید آنها است. همچنین بسیاری از افراد از روش‌های سنتی مانند استفاده از چوب برای تکاندن و تمیز کردن گردوغبار از روی فرش استفاده می‌کنند. استفاده از جاروبرقی بهترین و مناسب‌ترین راه برای تمیز کردن گردوغبار فرش‌ها است و باید از تکاندن شدید آنها خودداری کرد.

تعمیر و ترمیم فرش در سریع‌ترین زمان ممکن

ممکن است که فرش‌ها تحت شرایط خاصی دچار آسیب‌های جزئی باشند و لازم باشد که زودتر ترمیم شوند تا میزان فرسودگی، پارگی و خسارت آنها گسترش پیدا نکند. برای این کار بهتر است که از خدمات شرکت‌های قالیشویی با افراد متخصص استفاده شود چراکه عملیاتی مانند دارکشی، رنگ زنی، قلم زنی و رفوگری فرش می‌تواند از آسیب بیشتر فرش‌ها جلوگیری کند و باعث افزایش عمر آنها شود.

طول عمر فرش

جلوگیری از سایش و پا خوردگی منطقه‌ای

به‌صورت کلی در تمامی منازل و خانه‌ها محل‌هایی وجود دارند که همواره ترافیک بیشتری داشته و رفت‌وآمد بیشتری به خود می‌بینند و همین امر باعث می‌شوند که نقاطی از فرش‌ها بیشتر از سایر قسمت‌ها دچار سائیدگی و پا خوردگی شوند. برای حل این مشکل و جلوگیری از تغیر رنگ و بافت فرش‌ها بهتر است هرچند وقت یک‌بار فرش‌ها سروته شده تا تمامی قسمت‌های آن به یک اندازه مورد استفاده قرار بگیرد.

  • به طور منظم و در فواصل هفتگی فرش را جارو بکشید.
  • هنگام جابه‌جایی فرش آن را لول کنید. تا زدن فرش به راحتی می‌تواند کیفیت تار و پود فرش را تحت‌تاثیر قرار دهد.
  • در صورتی که فرش شما روی کف خانه حرکت می‌کند از ترمز فرش استفاده کنید.
  • از گذاشتن گلدان یا وسایلی که دارای رطوبت هستند روی فرش خودداری کنید.
  • جلوگیری از بیدزدگی فرش با استفاده از نفتالین
  • از مواد سفید کننده استفاده نکنید.
  • فرش را در جهت خواب فرش جارو بزنید.
  • در صورت پاره شدن یا سوختن فرش حتما با یک قالیشویی معتبر مشورت بگیرید و فرش خود را برای ترمیم به قالیشویی های معتبر بدهید. فرش را به حال خود رها نکنید. در این صورت پارگی بیشتر می شود و فرش شما زودتر از بین می رود.
  • قسمت هایی از فرش که رفت و آمد و امکان کثیف شدن آن زیاد است، حتما از روفرشی استفاده کنید.
  • از زیر مبلی استفاده کنید.
  • با کفش روی فرش راه نروید.
  • در صورت ایجاد لکه، سریع تر لکه را پاک کنید.
  • لکه ها را با چاقو نتراشید.
  • از تا کردن فرش خودداری کنید.
  • به طور منظم فرش را بشورید.
  • از تا کردن فرش خودداری کنید.
  • اندازه فرش از مساحت اتاق بزرگتر نباشد که مجبور شوید فرش را تا کنید.

جمع بندی نهایی

فرش‌ها ازجمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزاتی هستند که نقش ویژه‌ای در تزئین و دکوراسیون منازل دارند به همین دلیل محافظت از آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. برای افزایش طول عمر فرش‌ها لازم است که به مواردی همچون جلوگیری از تابش مستقیم نور، جلوگیری از کثیف شدن و لکه گرفتن، عدم قرار گرفتن در معرض رطوبت و حرارت، شستشوی مناسب و … رعایت شود. افراد می‌توانند با استفاده از شماره قالیشویی و مشاوره با کارشناسان متخصص از بهترین شیوه‌های نگهداری و مراقبت از فرش مطلع شوند و مراقبت بیشتر و بهتری از فرش‌های خود داشته باشند

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442