شستشوی فرش ابریشم – از صفر تا صد

بشر صدها سال است که فرش ابریشمی می‌بافد و از آن برای تزیین و پوشش کف خانه‌اش استفاده می‌کند. با وجود مواد و منسوجات جدیدی که در جهان تولید و عرضه می‌شود، هنوز هم کلمه “ابریشم” مرغوب‌ترین پارچه‌ای که می‌توان از آن استفاده کرد را در ذهن تداعی می‌کند. فرش‌های ابریشمی همواره یک کالای لوکس محسوب می‌شوند که دارای رنگ طبیعی هستند و می‌توانند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشند. نگهداری و شستن فرش ابریشم اصول خاصی دارد. برای شستشوی این مدل فرش‌ها، بهتر است از خدمات قالیشویی استفاده کنید. چرا که قالیشویی‌ها می‌دانند از چه موادی برای تمیز کردن چه جنس فرشی باید استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستشوی فرش‌های ابریشم و نگهداری آن پرداخته خواهد شد.

شستن فرش ابریشم

الیاف ابریشم هنگام خیس شدن حساس به آسیب و کشش (گشاد شدن) می‌شود. بنابراین، بهتر است که هنگام تمیز کردنش از فشار زیاد و مالش، حرارت و یا مواد شیمیایی قوی استفاده نشود.

مهم‌ترین ویژگی های فرش ابریشمی

به صورت کلی تمیز کردن فرش ابریشم می‌تواند حساسیت‌های خاص خود را داشته باشد و لازم است که افراد قبل از استفاده از آن و اقدام برای تمیز کردن با خواص آنها به‌خوبی آشنایی داشته باشند. مهم‌ترین خواص فرش‌های ابریشمی به شرح زیر می‌باشند:

  • این فرش‌ها دارای الیاف بسیار ظریف و حساسی هستند و با کوچک‌ترین گرما دچار آسیب می‌شوند بنابراین در شستن آنها نباید از آب داغ استفاده کرد.
  • الیاف فرش‌های ابریشمی دارای رنگ‌های طبیعی هستند و ممکن است در زمان شستشو دچار تداخل رنگ یا پریدگی رنگ شوند به همین دلیل بهترین روش برای شستن آنها استفاده از خدمات فرش قالیشویی است.
  • برخلاف فرش‌های ماشینی نباید این فرش‌ها را خیس کرد. چرا که دچار تداخل رنگ می‌شوند.
  • برای شستشوی فرش ابریشم حتماً باید از مواد شوینده مناسب و مخصوص استفاده شود.
  • همچنین فرش‌های ابریشمی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. هر کدام از آنها از خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند. این فرش‌ها می‌توانند شامل فرش‌های چله ابریشم، کرک ابریشم و گل ابریشم باشند

شوینده‌های مخصوص فرش ابریشمی

همانطور که گفته شد فرش‌های ابریشمی از الیاف بسیار حساس و ظریفی برخوردارند و به شدت مستعد آسیب هستند. لازم است که در نگهداری و شستشوی آنها حساسیت‌های ویژه‌ای خرج شود. اولین و مهم‌ترین نکته در شستشوی فرش ابریشم انتخاب شوینده مناسب برای آن است و باید اطمینان حاصل شود که شوینده‌ها آسیبی به فرش وارد نمی‌کنند. استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای شستن فرش‌های ابریشمی از این نظر بهتر است که شستشوی فرش با مواد نانو و مواد مخصوص انجام می‌شود و هیچ‌گونه آسیبی به فرش‌ها وارد نمی‌شود. مواد شوینده‌ای که دارای خاصیت اسیدی و قلیایی هستند باعث آسیب دیدن بافت و الیاف فرش‌های ابریشمی می‌شوند بنابراین در انتخاب مواد شوینده برای این فرش‌ها باید دقت بالایی داشت.

اقدامات پیشگیرانه برای تمیز کردن فرش ابریشم

برای کسانی که عاشق فرش‌های ابریشمی هستند، طبیعی است که حتی در مکان‌های پرتردد خانه هم فرش‌های شرقی ابریشمی پهن کنند. البته توصیه می‌شود تا جای ممکن میزان تردد، به خصوص تردد حیوانات خانگی و کودکان روی این مدل فرش‌ها محدود شود.
با این وجود شما هر اقدامی هم که انجام دهید باز هم پس از مدتی فرش‌های خانه شما کثیف می‌شوند و نیاز به شستشو دارند. قبل از تمیز کردن فرش ابریشمی حتما باید از جاروبرقی استفاده کنید و یا آن را روی طناب آویزان کرده و با ضربه‌های ملایم گرد و خاکش را بیرون بکشید.
قبل از اینکه به بهترین روش برای تمیز کردن فرش ابریشمی بپردازیم، خوب است که در مورد موارد مضر برای این فرش‌ها صحبت کنیم. عوامل زیر دشمن الیاف ابریشمی هستند:

  • تردد زیاد
  • نور بیش از حد خورشید
  • ادرار حیوانات خانگی
  • پاک کننده‌های آنزیمی
  • آب گرم یا بخار
  • سفیدکننده حاوی کلر
  • مایعات اسیدی

برای جلوگیری از تابش زیاد نور خورشید به فرش‌ها، بهتر است آنها را هر 3 الی 4 ماه یکبار بچرخانید تا نور خورشید به صورت مساوی به قسمت‌های مختلف فرش بتابد.

شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی

شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی

به صورت کلی شستن فرش ابریشم در منزل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که این فرش‌ها از ارزش و قیمت بالایی برخوردارند و شستشوی آنها نیاز به مهارت و دانش بالایی دارد. شرکت‌های قالیشویی از نیروهای متخصص و ماهر برخوردار هستند و با داشتن تجهیزات و دستگاه‌های مدرن می‌توانند انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت را به بهترین شکل ممکن شستشو دهند. شستشوی فرش دستباف و ابریشمی می‌تواند حساسیت‌های بالایی داشته باشد به همین دلیل شرکت‌های قالیشویی از نیروهای متخصص و دستگاه مجهز و مواد شوینده مخصوص استفاده می‌کنند. تمامی مراحل شستشوی فرش‌های ابریشمی در شرکت‌های قالیشویی به صورت اصول و دقیق انجام می‌شود.

شستن فرش ابریشم در منزل

برای شستشوی فرش ابریشم ابتدا باید مطمئن شوید که فرش شما رنگ پس می دهد یا خیر. معمولاً شستن فرش هایی که رنگ می دهند، بسیار سخت تر است و کوچک ترین بی توجهی در روند شستشو موجب خراب شدن رنگ فرش می شود. برای تست رنگ می توانید یک پارچه سفید نمناک را در گوشه ای از فرش که دید کمتری دارد، بکشید. اگر فرش شما رنگ می دهد، بهتر است که بی خیال شستن آن در خانه شوید و آن را به اولین قالیشویی تهران که نزدیک به شما است، بسپارید. اما اگر فرش رنگ نمی دهد می توانید با کمی دقت آن را در خانه بشویید. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا فرش را با جارو برقی تمیز کنید تا هر گونه گرد و خاک از روی فرش پاک شود. برای این کار می توانید حتی فرش را داخل حیاط آویزان کنید و به آرامی آن را تکان دهید تا گرد و غبار از داخل فرش خارج شود.
  • بعد از مرحله غبارگیری لازم است که لکه‌های موجود بر روی سطح فرش تمیز شود. برای هر نوع لکه‌ای می‌توان از روش‌ها و مواد مخصوصی استفاده کرد. برای این کار باید شوینده ای را انتخاب کنید که با رنگ و الیاف فرش شما مطابقت داشته باشد. از آن جایی که برای درست کردن فرش های ابریشمی و دستباف از رنگ های طبیعی استفاده می شود، بنابراین باید حتماً از شوینده های ملایم و خنثی استفاده کنید تا به رنگ آن آسیب وارد نکند.
  • برای شستن فرش ابریشم نباید از آب داغ استفاده کنید. بنابراین دمای آب را نیز روی حالت ولرم تنظیم کنید. برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش ابریشمی و تثبیت رنگ آن از ماده‌ای به نام هیدروسولفید سدیم استفاده می‌شود.
  • استفاده از برس های زبر و ضخیم نیز برای شستن فرش ابریشم در خانه مناسب نیست. بنابراین بهتر است برای این کار از یک ابر یا اسفنج نرم استفاده کنید.
  • در نهایت بعد از شستن فرش آن را آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافه از فرش خارج شود. در این مرحله توجه کنید که رنگ فرش پخش نشود و ریشه ها فرش خراب نشود. بهتر است فرش را لوله نکنید و ابتدا کمی آن را باز قرار دهید تا آب اضافی خارج شود. سپس زمانی که دیگر آب اضافی از فرش خارج نمی شود، می توانید آن را آویزان کنید تا خشک شود.

نکته‌ای که در زمان شستشوی فرش‌های ابریشمی باید مورد توجه قرار داد این است که این فرش‌ها ممکن است بعد از شستشو زبر شوند و برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از سنگ‌پا استفاده کرد و در جهت خواب فرش آن را صاف کرد. روش شستن فرش ابریشم ماشینی و دستبافت باهم متفاوت هستند و لازم است که حتماً توسط نیروهای متخصص تمیز شوند.

طریقه شستن فرش دستباف ابریشم

فرش‌های ابریشمی همانند سایر فرش‌ها می‌توانند هم به صورت ماشینی و هم به صورت دستبافت بافته شوند و هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی هستند. برای شستن فرش‌های ابریشمی دستبافت لازم است که تمامی مراحل گفته شده در بخش قبلی به صورت مرحله‌به‌مرحله رعایت شود تا هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به آن وارد نشود. جارو کشیدن، لکه‌گیری، انتخاب شوینده مناسب، شستشوی فرش، آبکشی و خشک کردن فرش باید کاملاً دقیق و کامل انجام شود تا به‌خوبی تمیز شده و دچار تغییر رنگ و آسیب نشود.

روش تمیز کردن لکه بر روی فرش ابریشمی

اگر لکه‌ای روی فرش‌های ظریف ابریشمی خانه شما ایجاد شده، بهترین کار این است که فوراً اقدامات لازم برای تمیز کردن آن را انجام دهید. اگر لکه اجازه حل شدن داشته باشد، متاسفانه ممکن است دیگر قابل تمیز کردن نباشد.
همانطور که گفتیم، استفاده از خدمات قالیشویی بهترین و امن‌ترین روش برای شستشوی فرش ابریشم است. اما اگر اصرار دارید این لکه‌ها را در خانه تمیز کنید، از روش زیر پیروی کنید:

  1. یک حوله سفید تمیز را با آب گرم (نه آب جوش) مرطوب کنید.
  2. بدون این که حوله را با شدت زیاد روی فرش بمالید، لکه را کمی مرطوب کنید. این کار باعث می‌شود لکه جذب حوله شود.
  3. اگر آب برای تمیز کردن این لکه کافی نیست، مرحله بعدی تهیه محلولی با نسبت 50 به 50 از سرکه و آب گرم است. باز هم بدون فشار زیاد، برای جذب لکه از حوله آغشته به این محلول استفاده کنید.
  4. اگر روش‌های بالا اثر نکرد، استفاده از کمی جوش شیرین روی لکه مفید است. بعد از پاشیدن این پودر، دوباره فرش را با آب و سرکه سفید بشویید.

از این موارد فقط در مواقع اضطراری استفاده کنید. فراموش نکنید که کم خطرترین روش برای تمیز کردن فرش ابریشمی استفاده از خدمات حرفه‌ای یک قالیشویی معتبر است.

شستشوی فرش ابریشم در منزل

معایب شستشوی فرش ابریشمی در خانه

تمیز کردن فرش ابریشمی در خانه دردسرهای زیادی را به همراه خواهد داشت. استفاده از مواد شیمیایی هنگام شستشوی خانگی، یکی از دلایلی است که موجب می‌شود فرش دستباف ابریشمی دچار خسارت شود. در این فرش‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود که دارای حساسیت زیادی هستند. اگر دمای آب به درستی تنظیم نشده باشد، یا در صورت استفاده نادرست از مواد شوینده فرش آسیب دیده و تار و پود آن تخریب خواهد شد.

یکی از نکات مهمی که پس از شستن فرش ابریشم باید مد نظر قرار گیرد، نحوه خشک کردن آن است. در منازل بخاطر عدم دسترسی به خشک‌کن‌های حرفه‌ای افراد ناچار می‌شوند آن را از طناب آویزان کرده و یا در مقابل آفتاب پهن کنند. آویزان کردن فرش از طناب یک اشتباه بزرگ است که موجب کشیدگی آن و دفرمه شدن قالی می‌شود. پهن کردن قالی در مقابل آفتاب نیز باعث نابودی فرش و نفوذ آلودگی در آن خواهد شد.

مزایای تمیز کردن فرش ابریشم در قالیشویی

شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی دارای مزایای بسیاری است. اولین فایده این کار سپردن عملیات شستشو به متخصصانی است که با داشتن آگاهی و تجربه کافی در زمینه انواع فرش اقدام به عملیات شستن می‌کنند. کارشناسان قالیشویی پس از دریافت فرش ابتدا آن را بررسی می‌کنند که آیا هیچگونه لکه یا آسیبی به فرش وارد شده است که نیازمند رفوگری و تعمیر باشد یا خیر. سپس پس از حصول اطمینان از سلامت فرش اقدام به شستن می‌کنند.

در قالیشویی نوین، برای تمیز کردن فرش ابریشمی از مواد شوینده مرغوبی استفاده می‌شود که با توجه به جنس قالی انتخاب شده‌اند. همچنین دمای آب نیز متناسب با جنس کالا تنظیم شده است تا هیچگونه آسیبی به آن وارد نشود. یکی از نکات مهم در خدمات قالیشویی برخورداری از مراکز خشک کن مخصوص است که این مراکز را بی‌نیاز از نور آفتاب و صدمات حاصل از آن کرده. در نهایت قالی به صورت لول شده و در کاور به مشتری تحویل داده خواهد شد.

قالیشویی نوین با برخورداری از سال‌ها تجربه در زمینه شستشوی انواع انواع فرش دستباف و ماشینی، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان ارجمند است. مشتریانی که دغدغه شستن فرش ابریشم خود را دارند، با آسودگی خاطر کالاهای باارزش خود را به این مرکز می‌سپارند تا با دقت و شفافیت شسته شوند. در صورت نیاز به خدمات تمیز کردن فرش ابریشمی تنها کافی است به وبسایت این مجموعه مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های ابریشمی از جمله زیباترین، جذاب‌ترین و محبوب‌ترین فرش‌هایی هستند که هم به صورت دستبافت و هم به صورت ماشینی در دسترس هستند. شستشوی فرش ابریشم با توجه ظرافت و حساسیت بالای الیاف و بافت آن باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود و حتی‌الامکان از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای شستشوی فرش ماشینی یا دستبافت ابریشمی استفاده کرد.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442