نگهداری از فرش های ابریشمی

ابریشم نقش مهمی در صنعت فرش دارد. به خصوص فرش‌های شرقی که ظرافت‌های خاص خود را دارند. همین ظرافت‌های ظاهری و زیباست که لزوم نگهداری از فرش های ابریشمی را دو چندان می‌کند.
به همین دلیل هم بسیاری از افرادی که فرش ابریشمی در خانه دارند؛ برای شستشو و تمیز کردن این کالای با ارزش، همیشه به دنبال یک کارخانه قالیشویی مجرب هستند.
درست است که قالیشویی در تهران به وفور یافت می‌شود؛ اما پیدا کردن یک قالیشویی با کیفیت چندان هم کار ساده‌ای نیست.
آسیب‌پذیری مواد به کار رفته در فرش‌های دستی به خصوص فرش های ابریشمی باعث می‌شود که لکه‌بری و نگهداری از آنها کار دشواری باشد. ما به شما در ادامه خواهیم گفت که چطور از فرش های ابریشمی خود نگهداری کرده و آنها را تمیز کنید.
مطلب فرق فرش و قالی را حتما بخوانید.

 نگهداری از فرش های ابریشمی

نگهداری از فرش ابریشم

البته بهترین راه برای محافظت از فرش های ابریشمی محدود کردن تردد، به ویژه راه رفتن حیوانات خانگی و بازی کردن کودکان روی آنهاست. هرگز اجازه ندهید که مهمان‌ها با کفش روی این کالای با ارزش راه بروند.

در ضمن مایعات بسیار اشباع مانند آبمیوه را از فرش دور نگه دارید. چرا که رنگ این نوشیدنی‌ها به شدت برای فرش های ابریشمی مضر هستند.
اگر حیوان خانگی دارید؛ علاوه بر این که باید تردد آنها را روی فرش محدود کنید، هرگز اجازه ندهید که روی این قالی‌ها ادرار کنند. بو و رنگ مایعات اسیدی می‌تواند به شدت به فرش ابریشمی و پشمی آسیب برساند.

این نوع لکه‌ها فقط توسط پاک‌کننده‌های حرفه‌ای از بین می‌روند. بنابراین اگر چنین اتفاقی برای فرش‌تان افتاد هرگز اقدام به تمیز کردن آن در خانه نکنید و از کمک متخصصان این حوزه بهره ببرید.
فرش‌های دستی خود را به طور مرتب، یعنی هر یک یا دو با در هفته حسابی جارو بزنید تا گرد و غبار و آلودگی روزمره از الیاف فرش خارج شود.

اگر فرش شما در معرض نور است، حتماً آن را هر چند ماه یک بار بچرخانید تا مطمئن شوید تمام قسمت‌های فرش به طور مساوی در معرض نور خورشید قرار دارند.

این کار می‌تواند از تغییر رنگ و خراب شدن الیاف ابریشمی فرش جلوگیری کند.

مطلب قدیمی ترین فرش های جهان را حتما بخوانید.

 تمیز کردن فرش های ابریشمی

در شرایط عادی همیشه توصیه می‌کنیم که برای تمیز کردن این فرش‌ها، با تماس با شماره قالیشویی معتبر، آنها را به دست متخصصان این کار بسپارید.

اما اگر گرد و خاک زیادی روی فرش‌تان نشسته و یا لکه‌های تازه‌ای روی آن ایجاد شده است؛ از راهکارهای خانگی زیر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نمی‌توانید از روش‌هایی که برای پاک کردن فرش‌های معمولی از آنها استفاده می‌کنید؛ برای تمیز کردن فرش ابریشمی هم استفاده کنید.

زیرا محصولاتی غیر از آب، جوش شیرین و سرکه سفید احتمالاً به رنگ قالی آسیب وارد می‌کنند.
مهم‌ترین قدم برای تمیز کردن فرش ابریشمی، سریع عمل کردن است. هرچه لکه مدت بیشتری روی فرش بماند، احتمال اینکه ماندگار شود بیشتر است. به محض ایجاد لکه، یک حوله سفید و تمیز را با آب گرم مرطوب کنید. سپس لکه را با حوله خیس تمیز کنید.
اگر آب گرم لکه را از روی قالی پاک نکرد؛ سعی کنید از مقدار کمی سرکه سفید به همین شیوه استفاده کنید. آب گرم و سرکه سفید را به نسبت یک به یک مخلوط کرده و به همان روشی که در بالا گفتیم، لکه را از روی فرش پاک کنید.
برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از جوش شیرین نیز با احتیاط کامل استفاده کنید. البته جوش شیرین ماده‌ای است که بیشتر برای رفع بوی بد فرش کاربرد دارد. اما به طور بالقوه می‌توانید برای از بین بردن لکه‌ها نیز از آن استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که استفاده از خدمات قالیشویی ، همیشه بهترین و کم خطرترین مسیر برای تمیز کردن فرش های ابریشمی است. چرا که این فرش‌ها بسیار ظریف‌تر از فرش‌های پشمی سنتی هستند.

حتماً فرش‌های خود را هر سال یک بار برای تمیز کردن و حفظ درخشش‌شان، به یک قالیشویی متخصص بسپارید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442