شستشوی تابلو فرش

تابلو فرش‌ها ازجمله لوازم تزئینی و دکوری محبوبی هستند که معمولاً از قیمت‌های بسیار زیادی نیز برخوردارند. تابلو فرش در حقیقت به فرش‌هایی گفته می‌شوند که در اندازه‌های کوچک تولید و بافته می‌شوند و مانند یک عکس قاب گرفته‌شده و به دیوار آویزان می‌شوند و ظاهر و جلوه زیبایی به دکوراسیون منازل می‌دهند. ازآنجایی‌که تابلو فرش‌ها ارزش بالایی دارند و معمولاً با هدف سرمایه‌گذاری خریدوفروش می‌شوند تمیز کردن و شستن آنها مشکلات و چالش‌های ویژه‌ای به همراه دارد. شستشوی تابلو فرش با توجه به امکان رنگ پس دادن و آسیب دیدن و افت ارزش باید با حساسیت و دقت بالایی انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستن تابلو فرش و نحوه مراقبت و نگهداری از آنها پرداخته خواهد شد.

شستن تابلو فرش

راهنمای شستن تابلو فرش در منزل

هرچند که تابلو فرش‌ها معمولاً به دیوار منازل آویزان می‌شوند و کمتر در معرض آلودگی و گردوغبار هستند اما این لوازم نیز ممکن است به‌مرورزمان و با جذب گردوغبار کثیف و آلوده شده و نیاز به شستشو داشته باشند. ازآنجایی‌که تابلو فرش‌ها جز اشیای قیمتی و باارزش به شمار می‌روند توصیه می‌شود که حتماً برای تمیز کردن آنها از خدمات قالیشویی استفاده شود. چراکه شرکت‌های قالیشویی از کادر مجرب و باسابقه و متخصص استفاده می‌کنند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن تابلو فرش‌ها را تمیز کنند. قالیشویی نوین، به عنوان بهترین قالیشویی تهران، ترمیم و شستوی انواع تابلو فرش را انجام می دهد. برای مشاوره رایگان با کارشناسان قالیشویی تماس بگیرید.

درصورتی‌که افراد به هر دلیلی ترجیح می‌دهند که شستشوی تابلو فرش را در منزل انجام دهند باید مراحل زیر به‌صورت کامل انجام دهند.

  • در مرحله اولی تابلو فرش باید از قاب آن جدا شود. سپس با استفاده از یک جاروبرقی تمامی گردوغبار و آلودگی‌های موجود بر سطح آن تمیز شود. غبارگیری مناسب می‌تواند کمک زیادی به شستشوی سریع‌تر و راحت‌تر تابلو فرش بکند.
  • در قدم دوم باید بافت و الیاف تابلو فرش تست شود و از عدم رنگ‌دهی آن اطمینان حاصل کرد. چنانچه بافت تابلو فرش رنگ پس بدهد می‌تواند خسارت زیادی ایجاد شود و ارزش آن از بین برود.
  • شامپو فرش را داخل آب سرد حل کرده و به خوبی آن را مخلوط کرد تا کف کافی ایجاد شود. سپس با یک اسفنج تمیز و تازه محلول را به سطح تابلو فرش مالیده تا کاملاً تمیز شود.
  • بعدازآنکه سطح تابلو فرش کاملاً سائیده شد باید آن را روی سطح زمین و در محلی به‌دوراز گردوغبار و با نور مناسب پهن کرد تا کاملاً خشک شود. خشک شدن مناسب و گرفته شدن رطوبت تابلو فرش اجازه تداخل رنگ‌ها و تغییر رنگ را به آن نمی‌دهد.

نکات مهم قبل از شستشوی تابلو فرش

زمانی که فرد در منزل اقدام به شستشوی تابلو فرش می‌کند حتماً باید به نکات مختلفی توجه داشته باشد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • بهترین وسیله برای غبارگیری فرش و تابلو فرش‌ها جاروبرقی است و نباید از جاروهای سنتی، تکاندن شدید، ضربه زدن و … برای این کار استفاده کرد.
  • باید توجه داشت که برای تمیز کردن تابلو فرش‌ها با شامپو فرش نباید از برس‌های زبر و سیمی استفاده شود. چراکه ممکن است به تاروپود آن آسیب بزند. همچنین لازم است که از شامپو فرش‌هایی برای شستن تابلو فرش استفاده شود که درصد خاصیت اسیدی کمی داشته و فاقد جوهر نمک باشد.
  • نباید تابلو فرش‌ها را بر روی طناب پهن کرد چون ممکن است خط تاشدگی آن از بین نرود و باعث بدفرم شدن آن گردد.
  • نباید از آب گرم برای تمیز کردن تابلو فرش‌ها استفاده کرد. چراکه آب گرم موجب تداخل رنگ‌های آنها می‌شود.
  • زمانی که تابلو فرش دچار بیدخوردگی شده لازم است ابتدا سطحی که تابلو فرش روی آن قرار دارد کاملاً تمیز شود و قسمت‌های بید خورده آن ترمیم شود تا در زمان شستشو آسیب نبیند. برای جلوگیری از بیدخوردگی فرش در شستن تابلو فرش می‌توان از پودر یا قرص نفتالین استفاده کرد.
  • شست و شوی انواع تابلو فرش ها با یکدیگر متفاوت است، زیرا کیفیت بافت و جنس آن ها با یکدیگر نیز تفاوت دارد. به طور مثال شست و شو و تمیز کردن تابلو فرش دستباف نسبت به سایر جنس های ماشینی متفاوت است و ممکن است در زمان شستن تابلو فرش در منزل، رنگ پس دهد.

چرا نباید تابلو فرش را در منزل شست؟

تابلو فرش جزو کالاهای زینتی باارزش قلمداد می‌شود و ضرورت دارد هنگام شستشوی آن به عوامل مختلفی توجه کرد. شستن تابلو فرش در منزل با توجه به عدم آشنایی افراد با جنس مواد سازنده آن، شوینده‌های مناسب و دمای آب مورد نیاز برای انجام این کار می‌تواند موجب بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری در تابلوفرش گردد. برای مثال ممکن است کالا هنگام شستشوی غیراصولی پاره شده و یا رنگ‌های آن باهمدیگر قاطی شوند.

تمیز کردن تابلو فرش

مراقبت از تابلو فرش در منزل

تابلو فرش‌ها ازجمله لوازم بسیار ارزشمند و قیمتی هستند که معمولاً باهدف سرمایه‌گذاری و افزایش زیبایی دکوراسیون منازل خریداری می‌شوند بنابراین مراقبت و محافظت از آنها بسیار ضروری و با اهمیت است. ازجمله مهم‌ترین کارهایی که برای مراقبت از تابلو فرش‌ها در منزل لازم است انجام شود می‌توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • در هنگام نصب تابلو فرش‌ها به دیوار لازم است که دقت و حساسیت بسیار زیادی صرف شود چراکه ممکن است میخ و چکش به بافت تابلو فرش آسیب وارد کرده و باعث پارگی آن شوند.
  • تابلو فرش باید در مکانی نصب شود که در معرض نور آفتاب، رطوبت، گردوغبار و آلودگی‌های مختلف نباشد و کودکان نیز به آن دسترسی نداشته باشند. یکی از مهم‌ترین دلایل بیدخوردگی فرش و تابلو فرش‌ها رطوبت است و لازم است که حتماً به میزان رطوبت محیط توجه شود.
  • لازم است که در انتخاب قاب تابلو فرش دقت و توجه ویژه‌ای شود. قاب انتخاب‌شده در کنار زیبایی و جذابیت باید قادر باشد که از تا شدن و چروک شدن تابلو فرش جلوگیری کند.
  • چنانچه تابلو فرش به‌منظور سرمایه‌گذاری خریداری شده و به دیوار آویزان نمی‌شود لازم است که به‌صورت لول شده نگهداری شود و از تا کردن آنها خودداری گردد. همچنین تابلو فرش باید در محیطی نگهداری شود که هوای کافی به آن برسد و از نور کافی برخوردار باشد تا امکان رشد حشرات، قارچ، میکروب، بید و … وجود نداشته باشد. محیط نگهداری باید همواره بررسی شود و از عدم رطوبت آن مطمئن بود چراکه رطوبت و خیس شدن تابلو فرش باعث ترکیب و تداخل رنگ‌های آن می‌شود و خسارت زیادی به آن وارد می‌گردد.
  • برای گردگیری تابلو فرش‌ها نباید از دستمال خیس، برس‎های زبر، تکاندن و … استفاده کرد و بهترین روش برای گردگیری آنها استفاده از جاروبرقی با برس‌های نرم است.

بهترین روش شستشوی تابلو فرش دستباف

تابلو فرش‌ها نیز همانند فرش‌ها می‌توانند به‌صورت ماشینی و دستی تولید شوند. تابلو فرش‌های دستبافت معمولاً از الیاف طبیعی ساخته می‌شوند و ازآنجایی‌که نیروهای انسانی و در مدت‌زمان زیادی آن را می‌بافند چندین برابر تابلو فرش‌های ماشینی قیمت دارند. شستشوی تابلو فرش دستبافت نیز می‌تواند حساسیت‌های بسیار زیادی داشته باشد چراکه کوچک‌ترین اشتباه در انتخاب مواد شوینده، روش شستشو و … می‌تواند باعث آسیب دیدن و خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای شستشوی تابلو فرش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

همان‌طور که گفته شد قالیشویی‌های معتبر مانند قالیشویی تهران از نیروهای متخصص و ماهری برخوردار هستند که تخصص، مهارت و دانش کافی برای شستشوی انواع فرش و تابلو فرش دستبافت و قیمتی را دارند و هیچ‌گونه آسیبی به آنها وارد نمی‌کنند. کسانی که در منزل اقدام به شستن تابلو فرش‌های دستبافت می‌کنند نیز لازم است که تمامی مراحل عنوان شده در بخش‌های قبلی را رعایت کنند و حتماً مواد شوینده را بر روی گوشه‌ای از تابلو فرش تست کنند و از تناسب آن مطمئن شوند.

بایدها و نبایدهای شستشوی تابلو فرش ماشینی

به‌صورت کلی شستشوی تابلو فرش ماشینی نیز همانند تابلو فرش‌های دستبافت دارای حساسیت‌های خاص خود هستند. لازم است که تمامی مواردی که در مورد نحوه شستشوی تابلو فرش گفته شد برای این تابلو فرش‌ها رعایت شود. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستن این نوع تابلو فرش‌ها استفاده از خدمات قالیشویی است. برای شستن این تابلو فرش‌ها در منزل نیز حتماً باید از آب سرد، شامپو فرش‌های مناسب با درصد اسیدیته پایین و برس‌ها و اسفنج‌های نرم استفاده شود. گردگیری این تابلو فرش‌ها نیز باید با استفاده از جاروبرقی انجام شود و به‌هیچ‌عنوان نباید بعد از شستشو آنها را بر روی طناب پهن کرد چراکه بافت و الیاف این تابلو فرش‌ها می‌توانند آسیب ببینند.

غبارگیری قبل از شستن تابلو فرش

به‌صورت کلی تابلو فرش‌ها خیلی کم نیاز به شستشو پیدا می‌کنند چراکه در معرض آلودگی‌های کمی قرار دارند اما اگر به هر دلیلی نیاز به شستشوی پیدا کنند بهترین کار این است که قبل از شستشو به خوبی گردگیری شوند تا عملیات شستشوی به‌راحتی و سرعت بیشتر انجام شود. همان‌طور که گفته شد بهترین روش برای گردگیری تابلو فرش‌ها استفاده از جاروبرقی است. جاروبرقی برخلاف جاروهای سنتی و برس‌ها باعث سایش تابلو فرش نمی‌شود و حتی گردوغبارهایی که به بافت و الیاف تابلو نفوذ کرده‌اند به خوبی تمیز می‌شوند و درنهایت شستن فرش‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.

تست رنگ دهی تابلو فرش

همان‌طور که گفته شد ممکن است تابلو فرش‌ها در هنگام شستشو دچار رنگ دهی و تداخل رنگ شوند. ازآنجایی‌که ارزش و قیمت بسیار زیادی دارند ممکن است خسارت‌های زیادی ایجاد شود. تعدادی از تابلو فرش‌های ماشینی و دستبافت به دلیل جنس و نوع رنگ‌هایی که در آنها به کار می‌رود ممکن است به‌سادگی دچار تداخل رنگ و رنگ دهی شوند. بنابراین انجام تست رنگ دهی برای جلوگیری از تغییر رنگ و آسیب دیدن آنها ضروری است.

  • این تست با استفاده از یک گوش پاک‌کن انجام می‌شود.
  • ابتدا باید یک سر گوش پاک‌کن را زیر آب جوش قرار داد. سپس قبل از آنکه دمای آن کاسته شود روی یک قسمت رنگی تابلو فرش کشید.
  • اگر سر گوش پاک‌کن رنگی شود به این معنی است که شستشوی تابلو فرش قطعاً به تداخل رنگ آن منجر می‌شود.
  • حتی اگر افراد تابلو فرش‌های خود را برای شستشو به شرکت‌های قالیشویی می‌سپارند باید این موضوع را به آنها متذکر شوند تا از آسیب و خسارت دیدن آن جلوگیری شود.

روش تمیز کردن تابلو فرش در قالیشویی

شستن تابلو فرش در قالیشویی یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن این تابلوهای زیبا است. در مواقعی که وقت و زمان کافی برای انجام این کار را ندارید و یا تابلو فرش شما دستباف بوده و ظرافت زیادی در بافت دارد، بهتر است آن را به قالیشویی های معتبر بسپارید تا با خیالی آسوده و راحت تابلو فرش خود را تمیز کرده و به خوبی از آن مراقبت کنید.

هر تابلو فرش با توجه به تراکم و جنس و لکه ها و نوع رنگی که دارد، قالیشویی می شود. رنگ های به کار رفته در تابلو فرش ها متفاوت هستند. امکان مخلوط شدن و آسیب دیدن رنگ ها هنگام شست و شو وجود دارد. به همین دلیل برای شستن تابلو فرش بهترین راه این است که آن را به قالیشویی های معتبر بسپارید. این کار در قالیشویی ها با استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن و به روز انجام می شود. از همین رو بدون هیچ آسیبی به فرش شما، ظاهر آن را همانند روز اول تمیز و زیبا می کند.

هزینه شستن تابلو فرش در قالیشویی نیز بر اساس متراژ تابلو فرش، چگونگی شست و شوی آن و همچنین مواد مورد استفاده برای شست و شوی تابلو فرش متغیر است. قیمت اصلی شستن تابلو فرش در قالیشویی توسط اتحادیه و صنف تعیین می شود و بر اساس معیارهای گفته شده تغییر می یابد. هزینه و قیمت قالیشویی نیز توسط اتحادیه قالیشویان تعیین می‌شود و افراد می‌توانند با آسودگی خیال از خدمات آنها استفاده کنند.

5 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442