چگونه فرش خیس را سریع خشک کنیم؟

خیس شدن فرش یکی از اتفاقاتی است که شاید خیلی از ما به سادگی از کنارش بگذریم، اما فرش خیس می تواند مشکلات ناخوشایندی را موجب شود. رطوبت می تواند به الیافت و تار و پود فرش آسیب بزند و عمر آن را کم کند.
از طرفی تغییر رنگ فرش و بوی نامطبوع کپک و نا، چیزی است که هیچ صاحب خانه ای آن را دوست ندارد. خیس شدن فرش ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از ریختن آب لیوان گرفته تا چکه کردن شوفاژ و ترکیدگی لوله و غیره. اما در هر صورت مهم این است که هرچه زودتر برای خشک کردن آن اقدام کنیم تا عواقب بعدی را در پی نداشته باشد.
در این نوشته قصد داریم درباره راهکارهایی برای خشک کردن فرش خیس صحبت کنیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید و نمی دانید در مقابل آن باید چه کاری انجام دهید، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

راه های خشک کردن فرش خیس

همانطور که گفتیم عدم رسیدگی به فرش خیس می تواند عواقب ناخوشایندی در پی داشته باشد. رطوبت اگر به عمق فرش نفوذ کند باعث پوسیدی و زوال الیاف فرش می شود. همچنین رطوبت باقی مانده می تواند محلی برای رشد قارچ و باکتری شود و به سلامت ساکنین خانه آسیب بزند. بهترین کار برای اطمینان از خشک شدن فرش و سالم ماندن آن، سپردن فرش به قالیشویی است، اما ممکن است گاهی به هر دلیلی نتوانید از خدمات این مراکز استفاده کنید. در این قسمت قصد داریم به راه های از بین بردن این خیسی و رطوبت اشاره کنیم.

استفاده از جاروبرقی دوکاره

بعضی از جاروبرقی های خانگی دوکاره هستند. این جاروبرقی های جدید دو محفظه جدا برای آشغال های تر و آشغال های خشک دارند. از این جاروبرقی های دوکاره می توانید برای گرفتن آب روی فرش و خشک کردن سریع فرش استفاده کنید. قدرت مکش جاروبرقی رطوبت را جذب می کند. اما متاسفانه جاروبرقی های معمولی امکان چنین استفاده ای را ندارند و ممکن است موتور آنها بسوزد. بنابراین قبل از انجام این کار حتما نوع و مدل جاروبرقی را در نظر بگیرید.
این کار تقریبا شبیه به چیزی است که در مراکز قالیشویی با کیفیت بیشتر و خیلی حرفه ای تر انجام می دهند. خدمات قالیشویی شامل استفاده از یک دستگاه مخصوص برای این کار است.

برداشتن اشیاء از روی فرش

در صورتی که آب روی فرش بریزد، نه تنها فرش بلکه اشیای روی آن را نیز خیس می کند. بنابراین برای خشک کردن فرش خیس لازم است حتما چیزهایی را که روی فرش قرار داده اید بررسی کنید. اشیایی مثل مبلمان، صندلی، میز و غیره. اگر بتوانید این اسباب و لوازم را از روی فرش بردارید و جای دیگری بگذارید، کمک بزرگی به خشک شدن سریع تر فرش کرده اید. وقتی این وسایل را بردارید، هوای آزاد به قسمت های عمیق تر فرش راه پیدا کرده و زودتر آن را خشک می کند.

آویزان کردن فرش

طبیعتا ساده ترین و آسان ترین راه برای خشک کردن فرش خیس استفاده از جریان هوا است. البته این مسئله مستلزم این است که شما فضای مناسبی در اختیار داشته باشید. در گذشته نیز پس از شستشوی فرش در فضای آزاد آن را آویزان می کردند. در صورت داشتن فضا می توانید با آویزان کردن فرش روی بند یا جای دیگری، آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید. متاسفانه خانه های امروزی اکثرا آپارتمان هستند و چنین امکانی را ندارند. در این صورت برای خشک کردن فرش در خانه می توانید از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید. این دستگاه می تواند تا حدی به شما کمک کند.

استفاده از بخارشوی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم باقی ماندن رطوبت در فرش محلی برای رشد قارچ و باکتری ایجاد می کند و بنابراین بوی نامطبوعی در فضا می پراکند. شستشوی فرش در قالیشویی می تواند بهترین راه برای از بین بردن این بوی ناخوشایند و باکتری ها باشد.
اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات قالیشویی را نداشتید، می توانید با دستگاه بخارشوی خانگی نیز این کار را بکنید. بخارشوی می تواند قارچ و سموم داخل الیاف فرش را از بین ببرد. بخار قدرت زدودن و پاک کردن فرش از قارچ و کپک را دارد. هنگام استفاده از بخارشوی برای خشک کردن فرش خیس حتما پنجره های خانه را باز بگذارید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین، این ماده مفید و پرکاربرد اینجا هم می تواند به شما کمک کند. کافی است جوش شیرین را روی قسمت خیس فرش بریزید و حدود نیم ساعت صبر کنید. جوش شیرین می تواند رطوبت و بوی نامطبوع فرش را جذب کند و از بین ببرد. بعد از نیم ساعت می توانید با استفاده از جاروبرقی جوش شیرین را از روی فرش جمع کنید.

زیرفرشی را جمع کنید

برای خشک کردن فرش خیس یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید توجه به زیر فرش است! آب و رطوبت می تواند خیلی سریع از الیاف فرش رد شود و به زیر آن نفوذ کند. معمولا بعد از ریختن آب روی فرش خیلی زود اثری از آن باقی نمی ماند چون فورا به بافت فرش جذب شده و زیر آن جمع می شود. در این شرایط باید فورا فرش را بلند کنید و زیرفرشی را جمع کنید. ممکن است زیر فرش موکت یا چیز دیگری انداخته باشید. جمع شدن آب روی این زیرفرشی می تواند محلی برای رشد کپک و قارچ و باکتری شود.

استفاده از حوله یا دستمال توالت

برای رفع رطوبت سرعت عمل شما نقش مهمی بازی می کند. هنگامی که فرش خیس شد سعی کنید فورا برای خشک کردن آن اقدام کنید. بعد از استفاده از بخارشوی یا جوش شیرین یا انجام راه های دیگر، حتما با استفاده از یک حوله یا چند دستمال توالت قسمت خیس را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید رطوبت کاملا از بین رفته است. اگر همچنان اثری از رطوبت در فرش باقی بود، حوله یا دستمال ها را در محل بیندازید تا رطوبت باقی مانده را جذب کنند و فرش را خشک کنند.

خشک کردن فرش دستباف

خشک کردن فرش دستباف تا حدی با خشک کردن فرش های دیگر متفاوت است. این فرش ها ظریف تر و حساس تر هستند و رطوبت می تواند رنگ و کیفیت و قوام آنها را از بین ببرد. رنگ های فرش دستباف ممکن است در اثر رطوبت کمرنگ شده یا با هم قاطی شوند و جلوه نامطبوعی به وجود آورند. بنابراین بهتر است برای خشک کردن فرش دستباف ریسک نکنید و آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید تا با روش خاص و مناسب خشکشویی رطوبت و پیامدهای آن را از بین ببرند.

سخن آخر
در این نوشته سعی کردیم راه های خشک کردن فرش خیس را به شما آموزش دهیم. همانطور که اشاره کردیم سرعت عمل و اقدام به موقع شما در این مواقع تاثیر زیادی دارد. اما در صورتی که نتوانستید تاثیرات خیسی یا بوی نامطبوع و کپک فرش را از بین ببرید بهتر است از طریق یک قالیشویی ارزان و معتبر اقدام کنید. مراکز قالیشویی با در اختیار داشتن نیروی متخصص و تجهیزات مخصوص می توانند به بهترین نحو فرش شما را خشک کرده و مانع آسیب رسیدن به آن شوند.

3 3 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442