تمیز کردن فرش در منزل بدون شستن

با وجود تمام تلاش‌های شما در زمینه حفظ پاکیزگی فرش و موکت، فرش شما در نهایت تبدیل به قربانی یک قطره شربت، چای، قهوه و یا آلودگی‌های کف کفش شما خواهد شد. پس یادگیری نکاتی برای تمیز کردن فرش و موکت همیشه مفید است. با یادآوری اینکه چگونه متخصصان مسائل مختلف را حل می‌کنند، ما به سراغ متخصصان بهترین قالیشویی ، یعنی قالیشویی نوین رفته‌ایم؛ تا درباره رازهای شستن فرش و موکت از آنها اطلاعاتی بگیریم. حاصل این کار را در این نوشته به صورت نکاتی برای تمیز کردن موکت و فرش می‌خوانید.

تمیز کردن فرش دستباف

فرش‌های دستباف یکی از گران قیمت‌ترین و ارزشمندترین فرش‌ها به شمار می‌روند. از همین ‌رو شستشوی این فرش‌ها نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. در همین ابتدا بهتر است بدانید که شستشوی فرش ابریشم در خانه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این فرش‌ها بافت بسیار حساسی دارند. تنها کمی بی‌‌توجهی در فرآیند شستشو می‌تواند به فرش آسیب جدی برساند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تمیز کردن فرش ابریشم از خدمات قالیشویی‌های معتبر کمک بگیرید. برای شستن انواع فرش دستباف در خانه بهتر است از آب ولرم و همچنین شوینده‌های ملایم استفاده شود. به کار بردن مواد شیمیایی و شوینده‌های قوی می‌تواند به بافت فرش‌های دستباف آسیب جدی وارد کند. بعد از اتمام فرآیند شستشوی فرش دستباف باید آن را در معرض هوا قرار دهید و به روشی کاملا صحیح خشک کنید. بی توجهی به این موضوع می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های زرد رنگ روی فرش شود. هم‌چنین برای تمیز کردن ریشه فرش دستباف در منزل، سرکه سفید بهترین گزینه به شمار می‌رود.

تمیز کردن فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی نسبت به فرش‌های دستباف قیمت پایین‌تری دارند. معمولاً فرآیند شستشوی آن‌ها نیز ساده‌تر است. برای شستن فرش ماشینی در خانه ابتدا باید سطح فرش جاروکشی کنید. سپس می ‌توانید با استفاده از شامپو فرش و یا هر شوینده مناسب دیگر فرایند شستشوی فرش را آغاز نمایید. توجه داشته باشید که جارو کشی به موقع فرش لکه بری فرش درست بعد از ایجاد لکه و همچنین استفاده از روفرشی می‌ تواند از آسیب دیدن فرش همچنین کهنه شدن آن جلوگیری کنند. هر فرش ماشینی خصوصیات متفاوتی دارد که هنگام شستشوی بهتر است به آن‌ها توجه کنید. برای آشنایی با این ویژگی‌ها می‌توانید به محتوای انواع فرش ماشینی مراجعه کنید.

شستن فرش روشن

تمیز کردن فرش روشن سفید و کرم رنگ نسبت به فرش های رنگی نیاز به دقت بیشتری دارد. این فرش ها سریع تر لکه می شوند و وجود کوچک ترین لکه روی آن ها به شدت خودنمایی می کند. از همین رو تمیز کردن به موقع لکه ها در فرش های روشن می تواند روش مؤثری برای از بین بردن آن باشد. یکی از بهترین تمیز کننده ها برای از بین بردن لکه های روی فرش روشن استفاده از ترکیب آمونیاک و آب است. شما می‌توانید این ترکیب را روی محل لکه اسپری کنید و سپس با یک اسفنج آن را تمیز نمایید در صورتی که تخصصی در مورد تمیز کردن فرش ندارید بهتر است از خدمات خشکشویی کمک بگیرید.

تمیز کردن فرش

تمیز کردن موکت

شستشو و تمیز کردن موکت در خانه کار چندان سختی نیست. شما می‌توانید برای تمیز کردن موکت از شامپو فرش و هم بخار شور استفاده کنید. اگر روی موکت شما لکه ایجاد شده بهتر است قبل از تمیز کردن آن دود لکه را تمیز کنید سپس روی موکت را جارو بزنید و در انتها از شامپو فرش یا بخار شور برای تمیز کردن موکت استفاده نمایید. اگر موکت شما به شدت لکه و کثیف شده و یا در خانه قادر به تمیز کردن آن نیستید، بهتر است از یک خدمات خشکشویی و قالیشویی مطمئن برای این کار کمک بگیرید.

تمیز کردن فرش در منزل

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند فرش و موکت های خود را در خانه تمیز کنند. باید بدانید که شستشوی فرش در خانه آن قدرها که به نظر می رسد نیز سخت نمی باشد. برای تمیز کردن و شستن فرش در خانه قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که فرش شما رنگ نمی دهد. برای این کار می توانید یک پارچه سفید را خیس کنید و روی قسمت رنگی فرش بکشید. اگر پارچه شما رنگی شد بنابراین فرش رنگ نمی دهد و می توانید به راحتی آن را در خانه بشوید. بهترین شوینده برای شستن فرش استفاده از شامپو فرش می باشد. برای این کار باید طبق دستورالعملی که روی بسته بندی شامپو فرش نوشته شده و مقداری از آن را با آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا کف کند. برای انتخاب یک شامپو فرش مناسب، پیشنهاد ما مطالعه‌ی مقاله‌ی بهترین شامپو فرش است.

سپس با استفاده از یک اسفنج کف روی آن را بردارید و به آرامی روی فرش بکشید این کار را برای تمام قسمت‌های فرش انجام دهید و در انتها با اسفنج نمناک روی فرش را تمیز کنید. هر چند که روش‌های دیگری نیز برای تمیز کردن و شستن فرش در خانه وجود دارد. اما پیشنهاد می‌شود از روش شستشو و آبکشی فرش در خانه استفاده نکنید. تمیز کردن ریشه فرش از سخت‌ترین بخش‌های شستن فرش در خانه محسوب می‌شود. از طرف دیگر خشک کردن فرش به روش نادرست می‌تواند موجب زرد شدن ریشه‌ها و کهنه به نظر رسیدن فرش شما شود.

تمیز کردن تابلو فرش

تابلو فرش جزو کالاهای زینتی باارزش قلمداد می‌شود و ضرورت دارد هنگام شستشوی آن به عوامل مختلفی توجه کرد. تمیز کردن تابلو فرش در منزل با توجه به عدم آشنایی افراد با جنس مواد سازنده آن، شوینده‌های مناسب و دمای آب مورد نیاز برای انجام این کار می‌تواند موجب بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری در تابلو فرش گردد. برای مثال ممکن است کالا هنگام شستشوی غیراصولی پاره شده و یا رنگ‌های آن باهمدیگر قاطی شوند.

رازهایی برای شستن فرش و موکت که باید بدانید.

لکه‌های سست را فشار ندهید.

آلودگی‌ها و لکه‌های سست را به راحتی می‌شود پاک کرد. اگر و فقط اگر هنگام پاک کردن آن کمترین فشار ممکن را وارد کنید. این لکه‌ها معمولا در عمق فرش و موکت نفوذ نکرده‌اند؛ و با پارچه تمیز، دستمال کاغذی یا اسفنج می‌شود بخش اصلی آن را برداشت؛ و باقی مانده را نیز به آرامی شستشو داد. درباره این شکل از لکه‌ها، فشار بی‌جا تنها باعث نفوذ آلودگی به لایه‌های زیرین فرش می‌شود.

تمیز کردن فرش با جوش شیرین

جوش شیرین جرم و آلودگی را در خود حل می‌کند و موجب از بین رفتن لکه‌های روی فرش و قالی می‌گردد. استفاده از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین یک راهکار بی نظیر برای پاک کردن سخت‌ترین لکه‌ها از روی فرش محسوب می‌شود. شما می‌توانید این شوینده خانگی و داخل شیشه اسپری‌دار بریزید. سپس آن را روی لکه مورد نظر اسپری کنید و با یک برس کوچک یا مسواک لکه را تمیز نمایید.

هر چند استفاده از جوش شیرین آسیبی فرش شما نمی زند، اما ممکن است لکه ای که روی فرش ایجاد شده با جوش شیرین تمیز نشود. معمولاً لکه‌های قدیمی و تیره به سختی از روی فرش تمیز می‌شود. از همین رو بهتر است برای تمیز کردن این لکه‌ها حتماً از خدمات قالیشویی‌های معتبر کمک بگیرید. هم‌چنین برای تمیز کردن فرش با جوش شیرین می‌توانید جوش شیرین را روی فرش بریزید. سپس چند ساعت صبر کنید و فرش را جارو بزنید. جوش شیرین لکه‌ها را در خود حل می‌کند و موجب تمیز شدن فرش می‌گردد. چنان چه اطلاعات و تجربه کافی برای تمیز کردن مبل چرم و فرش‌های دستی و ماشینی خود ندارید می‌توانید از خدمات فرش در قالیشویی نوین استفاده کنید.

تمیز کردن فرش دستباف

کرم اصلاح صورت را امتحان کنید

یکی از بهترین لکه‌بر های در دسترس کرم اصلاح صورت است. کرم اصلاح را مستقیما به لکه‌ها اعمال کنید و آن را حدود 30 دقیقه بگذارید. در نهایت منطقه را با یک دستمال خشک پاک کنید. اگر لکه هنوز هم باقی است؛ می‌توانید از محلول یک سوم سرکه در آب استفاده و محل لکه را با آن پاک کنید. از این روش همچنین میتوان برای شستشوی موکت استفاده کرد.

پاک کردن آدامس از روی فرش

این موضوع اتفاقی نادر است؛ در صورتی که یک آدامس به فرش یا موکت شما بچسبد چکار می‌کنید؟ اگرچه در ظاهر بسیار سخت به نظر می‌رسد؛ اما تنها با کمک یک تکه یخ یا قاشقی که در سرمای فریزر کاملا سرد شده، می‌توانید آدامس را به دمای انجماد رسانده و آن را به راحتی از فرش خود جدا کنید.

مواد شوینده ماشین ظرفشویی در مقابل روغن

یکی از بدترین لکه‌های ممکن روی فرش لکه‌های چربی یا روغنی است. در ابتدا شاید تصور کنید تمیز کردن فرش با این شرایط ممکن نیست. اما کافی است از شوینده‌های ماشین ظرفشویی برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده کنید تا نظرتان عوض شود.

تمیز کردن لکه های ناشی از موم، وکس یا شمع

این آلودگی‌ها به سرعت جذب فرش و موکت شده و تا عمق آن فرو می‌روند. بهترین راه تمیز کردن فرش در این شرایط چیست؟ در قدم اول باید این مواد را از عمق فرش یا موکت خارج کنید. برای این کار فرش را برعکس کرده و یک پارچه تمیز را روی بخش آلوده قرار دهید. حالا با استفاده از یک تکه فلز گرم مثل قاشق گرم شده یا سشوار یا اتو، روی پارچه را حرارت دهید؛ و یا این کار را از پشت فرش انجام دهید.

این کار را باید آنقدر ادامه دهید تا حرارت موم (یا وکس یا مواد مشابه) را نرم کرده و موم شروع به خارج شدن از فرش نماید. در نهایت می‌توانید با یک پارچه تمیز دیگر اقدام به برداشتن باقی مانده موم کنید. در این زمینه فراموش نکنید که حرارت بیش از حد به فرش شما آسیب نزند.

غبار زدایی و شستن قالی

غبار زدایی که به آن خاک گیری فرش هم می‌گویند، برای فرش‌های بزرگ کار چندان آسانی نیست. اما برای فرش‌های کوچک می‌توانید با انجام چند کار ساده فرش‌های خود را خاک گیری کنید. غبارزدایی می‌تواند فرش شما را برای شستشو آماده کند. احتمالا با بوی بد فرش هنگام خیس شدن مواجه شده‌اید. این بو ناشی از آلودگی‌های موجود در داخل تار و پود فرش است که گرد و غبار هم در آن بی‌تاثیر نیست.

اول از همه باید شرایط را برای این کار مهیا کنید. عملیات غبارگیری به فضای مناسبی نیاز دارد. بهتر است این کار را در فضای باز مانند حیاط انجام دهید تا گرد و خاک بر روی دیگر وسایل شما نشیند. برای شروع این کار بهتر است یک شبکه توری داشته باشید. این وسیله باید تحمل وزن فرش را داشته باشد. بعد از این که فرش را به صورت برعکس بر روی توری قرار دادید، به کمک یک چوب بر پشت فرش بکوبید. سعی کنید بر همه جای فرش این کار را انجام دهید.

سپس می‌توانید فرشتان را از روی توری بردارید و شاهد گرد و غباری باشید که به زیر توری ریخته، باشید. اما دقت کنید ضربه‌های چوب را به صورت محکم بر فرش نکوبید. این کار ممکن است به فرش شما آسیب برساند.
برای جلوگیری از غبار گرفتن فرش بهتر است از آن مراقبت کنید. جارو کشیدن اصولی بر روی فرش یکی از راه‌های مراقبت از آن است. در مواقعی که احساس می‌کنید ممکن است فرش شما دارای گرد و غبار شود بهتر است بر روی آن کاور فرش بیندازید.

تمیز کردن فرش از لکه‌ها

بهترین قالیشویی

این پایان ماجرا نیست. ممکن است شما هم فرش را غبار زدایی کنید و لکه‌های مختلف را با بهترین روش از روی آن حذف کنید، اما همچنان آلودگی‌هایی درون بافت فرش شما وجود دارد که از آن بیخبرید. اما حداقل کاری که برای تمیز کردن قالی‌های خانه می‌توانید انجام دهید این است که هر لکه بر روی آن را با روش اصولی پاک کنید. ما در سایت قالیشویی نوین، مقالاتی مرتبط با این موضوع برای شما آماده کرده‌ایم. به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده لکه بر روی فرش در کمترین زمان ممکن سعی در پاک کردن آن داشته باشید. زیرا هر چقدر در این امر وقت بگذرانید، تمیز کردن لکه فرش هم سخت‌تر می‌شود. بسیاری از لکه‌ها را می‌توانید با شامپو فرش و آب گرم و یک دستمال نخی تمیز پاک کنید. اگر با هر تلاش شما همچنان آثار لکه‌ها بر روی فرش شما باقی ماند، برای تمیز کردن فرش به دنبال یک قالیشویی مدرن و معتبر بگردید تا مشکل شما را به آسانی حل کند.

فاصله شستن فرش دستباف و ماشینی

برای این که زمان شستشوی فرش خود را بدانیم لازم است به نکاتی توجه کنیم. کثیف شدن فرش برای هر مکانی متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم فاصله شستشوی فرش در سال را بدانیم.
شما بسته به نوع و میزان آلودگی باید فرش خود را شستشو دهید. با یک تماس چند دقیقه‌ای با قالیشویی ، کارشناسان حمل به مکان مورد نظر شما رجوع می‌کنند و بر طبق خواسته شما خدمات فرش مورد نیاز را یادداشت می‌کنند تا آن را به همراه فرش به کارخانه قالیشویی تحویل دهند.
فاصله شستشوی فرش برای همه خانه‌ها یکسان نیست. شما باید بر اساس میزان رفت و آمد، منطقه زندگی، شرایط آب و هوایی و … میزان آلودگی را بسنجید. اما به صورت کلی بهتر است حداقل سالی یکبار فرش خود را شستشو دهید. اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید که هوای آلوده شهر را بارهای تنفس کرده‌اید، به شستشوی بیشتری برای فرش خانه نیاز دارید.

شستن فرش در قالیشویی

شستشوی فرش توسط قالیشویی‌ها کار را برای ما بسیار آسان کرد. در زندگی‌های آپارتمانی امروزی امکان شستشوی فرش را در محل زندگی خود نخواهیم داشت. اگر هم چنین امکانی را نداشته باشیم، به دلیل محدودیت فضا، امکان شستشوی اصولی فرش را نداریم. بعد از این مرحله هم باید به فکر خشک شدن فرش باشیم.

آیا فرزند کوچک یا سالمندی در خانه دارید؟ خانه‌هایی که کودک خردسال در آن زندگی می‌کنند نیاز به نظافت بیشتری خواهند داشت. کودک به دلیل این که آموزش و تجربه کافی برای خوردن غذا ندارد با هر بار غذا خوردن ممکن است فرش خانه را کثیف کند. در این صورت بعد از 3 وعده غذایی باید زمانی را برای تمیز کردن فرش در نظر بگیرید.

روند شستشوی فرش امروزه به قدری آسان شده که شما تنها باید زحمت هماهنگی و جمع کردن فرش خود را بکشید. اما اگر در روزهای پایانی سال تصمیم به شستشوی فرش خود گرفتید، احتمال این که برای تحویل فرش شما تاخیر به وجود آید، زیاد است. می‌توانید برای شستشوی فرش خود و جلوگیری از بروز چنین مشکلی بعد از عید یا ماه‌های دیگر سال اقدام کنید.

تمیز کردن موکت

نظافت خانگی خیلی مهم است

بله! نظافت و رسیدگی خانه بسیار مهم است. بعد از شستشوی فرش در سال جاری، زمانی که فرش تمیز خود را در خانه پهن می‌کنید، از همان ابتدا می‌توانید با رعایت و انجام چند کار موجب حفظ پاکیزگی فرش تمیز شده شوید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که از روفرشی‌ها استفاده کنید. تنوع رنگ و طرح‌های روفرشی‌هایی که امروزه در بازار موجود است به سادگی می‌تواند با دکوراسیون شما متناسب شود. برخی از مدل‌های روفرشی است که قسمت گوشه‌های آن به زیر فرش قرار می‌گیرد و با رفت و آمد از روی فرش جمع نمی‌شود.

یکی دیگر از راه‌های نظافت فرش این است که در صورت کثیف شدن فرش، همان لحظه برای از بین بردن لکه اقدام کنید. هر چقدر که در این موضوع سهل انگاری کنید باید زمان و انرژ بیشتری برای لکه برداری از روی فرش صرف کنید. شاید همه اهالی خانه شما شاغل باشند و ساعاتی از روز کسی در خانه حضور پیدا نکند؛ اما با این وجود باز هم خانه شما به نظافت نیاز دارد. گرد و غبار بر روی فرش شما می‌نشیند و باعث بروز بیماری و حساسیت می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود فرش‌های خود را هفته‌ای یک یا دوبار جارو برقی بکشید.

نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه هم چالش‌هایی دارد. موی بدن این حیوانات هم مانند موی انسان در طول روز می‌ریزد و به دلیل جنسی که دارد می‌تواند باعث حساسیت‌های تنفسی شود. برای جلوگیری از این موضوع فرش خود را هر روز جارو برقی بکشید تا به سلامت خود و فرشتان کمک کنید.

1 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
سمیه قادری

سلام فرش دستباف رو با کدوم روش بشورم خراب نشه؟

2
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442