راهکارهایی برای خشک کردن موکت‌ها بعد از شستشو به درستی

شستشوی موکت یکی از آن‌ کارهایی بوده که نمی‌توانید پشت گوش بیندازید. دلیل آن هم این بوده که به دلیل الیاف و بافت موکت، آلودگی و کثیفی سریع‌تر خود را نشان می‌دهد. بعد از شستشو هم مهم‌ترین قدم خشک کردن اصولی و صحیح بوده که در خانه یا خارج از خانه باید رعایت شود. 

ضرورت شستشو و خشک کردن موکت ‌ها 

موکت‌ها هم مانند فرش‌ها نیاز به شستشو و خشک کردن دارند. با اینکه الیاف کوتاه‌تری دارند اما این باعث نمی‌شود تا نیاز به شستشو و تمیزکاری نداشته باشند. از طرفی چون از موکت در محیط‌های پر رفت‌وآمد مانند اداره‌ها استفاده می‌شود، در نتیجه زودتر هم کثیف می‌شوند. 

هنگام نظافت موکت‌ها لازم است تا ابتدا روش شستشوی خود را مشخص کنید. در این صورت بهتر می‌توانید نسبت به دیگر مراحل تصمیم‌گیری کنید. بعد از آن هم باید محیطی را فراهم کنید تا بتوان در آن‌ها موکت را شست. نکته مهمی که وجود دارد این است که متراژ موکت‌ها اغلب از فرش‌ها بیشتر بوده، در نتیجه در محیط‌های کوچک نمی‌توان آن‌ها را شستشو داد. 

بعد از آن هم باید به سراغ لکه‌گیری بروید. پس قبل از اینکه مراحل اصلی شستن را آغاز کنید، ابتدا لکه‌های موکت را با استفاده از مواد شوینده مناسب پاک کنید. در این مرحله چیزی که اهمیت دارد این است که به دلیل الیاف کوتاه موکت، نباید با خشونت با آن‌ها برخورد کنید. 

بعد از شستشو هم نوبت آبگیری و خشک کردن است. اگر از این مرحله عبور کنید، مطمئنا آسیب‌های جدی به آن می‌زنید. روش‌های خشک کردن هم متفاوت بوده و بستگی به شرایط و محیط شما دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. با این حال فراموش نکنید که این مرحله به مراتب مهم‌تر از شستشو بوده زیرا در صورت کپک زدن موکت، این مواد آلوده در تمام سطح خانه و محیط کار شما پراکنده خواهند شد. 

خشک کردن موکت

روش های خشک کردن موکت بعد از شستشو

به دلایل مختلفی ممکن است که نیاز پیدا کنید موکت خود را بشویید، اما خشک کردن آن ممکن است کار سخت‌تری باشد. خشک کردن موکت نسبت به فرش کار راحت‌تری است، زیرا معمولا طرح و نقش خاصی نداشته که نگران خراب شدن آن باشیم و اغلب ضخامت آن کمتر از فرش است که این موضوع نیز به خودی خود سرعت خشک شدن آن را افزایش می‌دهد. در ادامه بهترین روش‌های خشک کردن موکت بعد از شستشو را با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

خشک شدن در هوای آزاد

بهترین روش این است که به جای فضای داخل خانه یا اداره، موکت را در هوای آزاد پهن کرده تا توسط جریان باد خشک شود. این نوع خشک شدن هیچ آسیبی به موکت وارد نکرده و تمام رطوبت آن را از بین می‌برد. بسته به اینکه در چه فصلی از سال هستید، سرعت از بین رفتن رطوبت موکت متفاوت خواهد بود.

 

خشک شدن در معرض نور خورشید

از دیگر مزایای خشک کردن موکت در فضای آزاد این است که در کنار جریان باد، احتمال آفتاب دیدن موکت نیز زیاد بوده و گرمای آفتاب آن را سریع‌تر خشک می‌کند. توجه داشته باشید که لازم نیست حتما موکت را در آفتاب تابستان خشک کنید، بلکه در زمستان نیز این کار قابل انجام است. از طرفی مدت زمان در معرض آفتاب بودن را کنترل کنید تا به موکت شما آسیبی نرسد.

 

استفاده از داربست مخصوص فرش و موکت

اگر معمولا شستشوی فرش و موکت را خودتان انجام می‌دهید، بهتر است این نوع داربست را تهیه کرده تا سرعت خشک شدن موکت را افزایش دهید. با پهن کردن موکت روی این داربست، هم رو و هم زیر موکت هوا خورده و به سرعت خشک می‌شود.

 

خشک کردن موکت داخل اتاق

اگر امکان خشک کردن موکت را در فضای بازی مانند حیاط یا پشت بام ندارد کار شما کمی سخت خواهد شد. اگر هوا به اندازه کافی گرم است می‌توانید پنجره‌ها را باز کرده و به کمک پنکه یک جریان هوای مصنوعی ایجاد کنید تا موکت سریع‌تر خشک شود. همینطور برای بهتر کردن شیوه عملکرد خود می‌توانید ابتدا روی تماس سطح موکت یک پارچه سفید پهن کنید تا رطوبت اولیه را جذب کند و بعد از روش‌های دیگر استفاده کنید. 

استفاده از یک زیرفرشی و پهن کردن آن زیر موکت باعث می‌شود آب اضافی آن به این پارچه جذب شده و نگران کپک زدن زیر فرش نباشید. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان از هیترها و بخاری‌ها و لوازم گرمایشی برای خشک کردن موکت استفاده نکنید زیرا بافت را از بین برده و حتی می‌تواند فرم موکت را عوض کند.

خشک کردن اصولی موکت

عواقب درست خشک نکردن موکت 

در محیط‌های گرم و خشک شاید آن قدر خشک نکردن موکت عواقبی نداشته باشد زیرا با دمای بالای 40 درجه سانتیگراد، تنها با چند دقیقه در معرض آفتاب بودن؛ هر رطوبتی خشک می‌شود. با این حال نکته مهم این بوده که هر کسی در شهرهای گرم و خشک زندگی نمی‌کند. اگر ساکن شهری مانند یزد هستید، شاید بتوانید بعد از شستشوی موکت آن را یک ساعتی در زیر آفتاب تابستان پهن کنید تا تمام رطوبت آن گرفته شود. 

اگر در شهرهای دیگر به خصوص مکان‌های مرطوب مانند شمال ایران هستید، لازم است تا بعد از شستشوی موکت اقدام به خشک کردن آن کنید. در صورتی که موکت را خشک نکنید اولین تاثیر منفی رشد قارچ‌ها و کپک‌ها است. بعد از آن این آلودگی‌ها به بدن، لباس و وسایل دیگر خانه می‌چسبند. به علاوه با تنفس هم وارد ریه شده و شما را دچار مشکلات متعددی می‌کنند. 

 

تفاوت خشک کردن موکت در خانه و خشکشویی 

تفاوت‌های اصلی که میان خشک کردن فرش و موکت در خانه و خشکشویی وجود دارد این است که در خانه فضا، امکانات، تجربه و نیروی انسانی کافی برای انجام درست این کار وجود ندارد. با استفاده از روش‌هایی که گفته شد می‌توانید موکت مورد نظر را در خانه خشک کنید اما در خشکشویی‌ها معمولا از اتاق‌های گرمی استفاده می‌شود که رطوبت و دمای آن با توجه به نوع و اندازه موکت شما تنظیم شده و به بهترین شکل ممکن خشک خواهد شد.

همچنین در فضای خشکشویی‌ها محوطه‌های وسیعی وجود دارد که بعد از قرار گرفتن فرش و موکت در اتاق گرم، آن‌ها را در هوای آزاد پهن می‌کنند تا تمام رطوبت از آن خارج شود. برخی خشکشویی‌های پیشرفته از دستگاه‌های تمام اتوماتیک استفاده می‌کنند که پس از شستشوی موکت به صورت خودکار آن را خشک کرده و به مسئولین مجموعه تحویل می‌دهد. به دلیل وجود این تجهیزات بهتر است که کار شستن و خشک کردن موکت را به مجموعه‌های معتبر بسپارید تا در کوتاه‌ترین زمان موکت شما را به صورت آماده برای استفاده به شما تحویل دهند.

 

اصولی ترین روش خشک کردن موکت 

اصولي‌ترین و بهترین روش خشک کردن این است که به یک قالیشویی معتبر مراجعه کنید. دلیل چنین پیشنهادی این است که قالیشویی‌ها فضای مناسبی برای خشک کردن و شستشوی اصولی دارند. آن‌ها با استفاده از تجهیزات مناسب اقدام به تمیز کردن الیاف کرده و بدون آسیب هم آن‌ها را خشک می‌کنند. قالیشویی نوین با در اختیار داشتن به روز‌ترین وسایل و تجهیزات می‌تواند فرش و موکت شما را سریع و با کیفیت شستشو داده و به دست شما برساند. 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442