علت لول شدن فرش چیست؟

بخشی از زیبایی فرش به این است که در یک سطح بر زمین پهن می‌شود. قالی جدا از طرح و رنگ خود باید بدون برآمدگی هم باشد. در صورتی که لبه‌های فرش به سمت بالا انحنا پیدا کند و تاب خورده باشد، می‌گوییم لول شدن فرش اتفاق افتاده است. این مشکل در اثر عوامل مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال زمانی که تعادل در بافت فرش وجود نداشته باشد این مشکل ایجاد میشود. ممکن است تار یا پود یک فرش سفت بافته شده باشد و یا یکی از آن‌ها نازک‌تر باشد.گاهی این مشکل بعد از تحویل گرفتن فرش از قالیشویی اتفاق می‌افتد. شستشو، حرارت، تا کردن فرش و حمل و نقل نادرست از دلایل لول شدن فرش است، برای همین اگر برای شستشوی فرش با بهترین قالیشویی تهران تماس بگیرید دچار این مشکل نخواهید شد. قالیشویی نوین با برخورداری از تجهیزات پیشرفته و مواد شوینده مرغوب در کنار پرسنل مجرب، دقت بسیاری هنگام شستن فرش و نگهداری و خشک کردن آن به خرج می‌دهد و مانع از لول شدن فرش می‌شود.

برخی علل لول شدن فرشلول شدن فرشپرتاب بودن بیش از اندازه پود فرش، یکی از دلایل عمده لوله شدن لبه فرش است. در واقع زمانی که چند نخ تک لا در یک جهت تابیده می‌شوند، نخ به چرخش حول محور تاب شده تمایل پیدا می‌کند و در نتیجه با جمع شدن نخ اصطلاحی با عنوان پاملخی رخ می‌دهد.

با افزایش شدت تاب و تعداد نخ‌های تابیده، بیشتر گردش حول محور تاب در نخ رخ داده و از آنجایی که این نیروی گردش در کناره فرش چه بالا و چه در پایین آن بی‌اثر نمی‌شود، کناره‌ها لول می‌خورند.

عامل دیگر، کوبش شدید شانه یا دفه بافندگی است که باعث لول شدن فرش می‌شود. بخاطر این کوبش که به آن دفه نیز می‌گویند، فرش به داخل بافت جمع می‌شود.

در کمر فرش بخاطر اینکه بین نیروها تعادل وجود دارد، مشکلی پیش نمی‌آید، اما در کناره‌های بالایی یا پایینی چون توازن وجود ندارد، فرش لول می‌خورد.

به همین دلیل مهم است که فرآیند تولید فرش با دقت و حوصله فراوان انجام شود. این موارد بر اهمیت نحوه نگهداری از فرش نیز می‌افزایند.

بیشتر بخوانید: رفع کوبیدگی فرش

برای جلوگیری از لول شدن فرش چه کنیم؟

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از لول شدن فرش وجود دارد، در درجه اول باید در خرید فرش دقت کنید تا با این مسئله مواجه نشوید. این مشکل بیشتر در فرش‌های دستباف اتفاق می‌افتد. بهتر است همیشه قبل از خرید فرش دستباف از بافنده معتبر یا فروشگاه‌های مجاز خریداری کنید که در این زمینه تجربه کافی را دارند. در صورتی که اصول فنی در بافت فرش رعایت نشده باشد شما را به دردسر می‌اندازد.

راه‌های خانگی برای جلوگیری از جمع شدن فرش

برای جلوگیری از جمع شدن فرش می‌توانید نوارهای چرمی در حاشیه زیرین فرش بدوزید. با این کار لبه‌های فرش کمی سنگین‌تر می‌شود و اجازه لول شدن و تاب خوردن به سمت بالا را به فرش نمی‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل از مواد شوینده سخت استفاده نکنید. شما باید از شامپو فرش‌های مخصوص استفاده کنید.

البته باز هم تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. چون در همه مواد شوینده مواد شیمیایی وجود دارد. همچنین برای خشک شدن فرش پس از شستشو دقت کنید.

آویزان کردن فرش راه مناسبی نیست. با این کار تعادل بافت بر اثر سنگینی به هم می‌خورد. باید فرش را روی سطح صافی قرار دهید که هم از روی آن و هم از زیر فرش امکان جابجایی هوا باشد.

اما این کار در آپارتمان‌های امروزی شدنی نیست. به همین دلیل همیشه برای جلوگیری از این دردسرها به قالیشویی‌ها اعتماد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ترمیم سوختگی فرش

راه حل فرش لول شده چیست؟

حال اگر با همه مراقبت‌ها یا حتی نا آگاهی از آنان فرشمان لول شد چه کار کنیم که مانند روز اول روی زمین در یک سطح بدون برآمدگی پهن شود؟ از بخارشوی کمک بگیرید. اینگونه لول شدگی فرش را با بخار و گرما اصلاح خواهید کرد. ابتدا بخارشوی را در یک سمت لول شده به آرامی بکشید و سپس تغییر جهت دهید. بهترین کار این است که تغییر جهت ۹۰ درجه باشد. ادامه دهید تا فرش صاف شود. این کار را چند بار می‌توانید تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

اما یک راه ساده هم برای رفع این مشکل وجود دارد. به این ترتیب که فرش لول شده را در خلاف جهت جمع شدن تا بزنید. اما این کار را با احتیاط انجام دهید تا فرش شما نشکند. چند ساعت فرش را در این حالت نگه دارید. در ادامه می‌توانید یک جسم سنگین بر روی محل لول شدن فرش در حالتی که پهن است، قرار دهید تا چین و چروک و برآمدگی فرش برطرف شود. اگر برای این موضوع حساسیتی ندارید می‌توانید فرش را در محل پر رفت و آمد پهن کنید.

نکات مهم هنگام مواجهه با فرش لول شده

دقت کنید که یکی از بدترین کارهایی که موجب صدمه زدن به فرش می‌شود، میخ کردن یا متصل کردن فرش به زمین برای مدت زمان طولانی است. برخی برای برطرف کردن لول خوردگی فرش این کار را انجام می‌دهند که به شدت به فرش آسیب می‌زند. چراکه با این کار در تار و پود فرش تنش ایجاد شده و در مدت زمان طولانی فرش آسیب می‌بیند.

3.3 3 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442