فرش را چند وقت یکبار بشوییم؟ بهترین زمان شستشوی فرش ها

همه ما به اهمیت زیبایی و تمیزی ظاهری فرش‌ها آگاه هستیم. اما ضرورت شستشوی فرش‌ها به طور منظم به دلایل بیشتری مورد توجه است. در این مقاله از قالیشویی نوین می‌خواهیم درباره دلایل ضرورت زمان تمیز کردن فرش به طور منظم نکاتی را مطرح کنیم. پیشنهاد همیشگی ما این است که در فواصل زمانی منظم شستشوی فرش و مبلمان خود را به یک قالیشویی متخصص و با تجربه بسپارید.

اهمیت زمان تمیز کردن فرش

افزایش عمر فرش‌ها

تمیز کردن فرش به صورت مداوم می‌تواند باعث افزایش عمر آن‌ها شود. بیشتر تولیدکنندگان فرش استفاده از آب گرم را برای قالیشویی در فواصل 12 تا 18 ماهه توصیه می‌کنند. این برنامه‌ریزی باید منظم باشد؛ و البته بسته به نوع استفاده و وضعیت خانه شما می‌تواند در فواصل کوتاه‌تر یا بلندتر انجام شود.

پاک سازی گرد و خاک و آلاینده ها

جارو کردن فرش مانند گردگیری رومبلی است. این کار به خوبی می‌تواند گرد و خاک را از سطح فرش شما دور کند؛ اما فرش عمق و بافت‌هایی دارد که گرد و خاک و آلاینده‌ها می‌توانند وارد آنها شده و در آنجا باقی بمانند. برای پاک‌سازی گرد و خاک و آلاینده‌ها از داخل فرش خود به یک قالیشویی حرفه‌ای نیاز دارید. یک قالیشویی مکانیزه می‌تواند به خوبی از پس این کار برآمده و فرش شما را به صورت کاملا عمیق شستشو داده و تمیز کند.

پاک‌سازی لکه ها

همه ما انسان هستیم و ایجاد لکه حتی برای محتاط‌ترین و تمیزترین افراد هم اتفاق می‌افتد. اگر صاحب فرزند هستید، مطمئنا لکه‌های بسیاری در انتظار فرش شماست. بسیاری از مردم از محصولات تبلیغاتی برای زدودن لکه‌ها استفاده می‌کنند. ما در قالیشویی نوین محتوای لکه بری فرش را برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم تا با روش‌های اصولی در منزل، این لکه‌ها را تمیز کنید.

البته اسپری زدن و دستمال کشیدن بر روی اکثر لکه‌ها تنها باعث می‌شود به بخش های عمیق‌تر فرش بروند. یک شستشوی حرفه‌ای فرش و انجام این کار توسط متخصصان قالیشویی، تنها راهی است که می‌توانید یک بار و برای همیشه از دست این نوع لکه‌ها راحت شوید.

آلودگی های مربوط به حیوانات خانگی

مشکلات مربوط به حیوانات خانگی؟ مشکلی نیست! اتفاقات همیشه رخ می‌دهند. شاید حیوان خانگی جدیدی خریده‌اید. شاید حیوان شما مریض شود. پاکسازی آثار به جای مانده حیوانات خانگی از فرش بسیار حائز اهمیت است. اگر به اندازه کافی مواظب نباشید ممکن است بعدا بسیار پشیمان شوید. اما ادرار حیوانات بر روی فرش ممکن است باعث ایجاد بوهای ناخواسته شود؛ و مکانی را برای رشد باکتری‌ها فراهم کند. به هر حال برای رهایی از بوی بد و آلودگی‌های این چنینی بهتر است فرش خود را به طور منظم شستشو دهید.

چرک باعث فرسایش فرش می‌شود

زمانی که بر روی فرش راه می‌روید باعث فرو رفتن چرک‌ها به درون بافت فرش می‌شوید؛ که به نوبه خود باعث کهنه شدن فرش شما می‌شود. جارو کردن فرش به صورت مداوم می‌تواند باعث پاک‌سازی آلودگی‌ها و کاهش فرسودگی شود؛ اما جاروبرقی‌های خانگی به اندازه تجهیزات حرفه‌ای پاک‌سازی فرش قدرت مکش ندارند. همچنین جاروبرقی‌ها قادر نیستند لک و بوهای نامطبوع را دفع کنند. پس برای جلوگیری از فرسایش فرش بهتر است به برنامه منظم شستشوی فرش روی آورید.

پیشگیری از هزینه‌های احتمالی

با عدم توجه به شستشوی فرش در زمان مناسب و یا اقدام ناآگاهانه به شستشو با روش‌ها و ابزار نامناسب، ممکن است به فرش آسیب زده و هزینه‌های بیشتری برای خود بتراشید. این آسیب‌ها شاید حتی در لحظه قابل رویت نباشند اما در کاهش عمر فرش شما قطعا موثرند. و دیر یا زود شما را متحمل هزینه خواهند کرد. پیش از اقدام به شستشوی لک از فرش یا شستشو به طور کلی، بهتر است کمی دست نگه دارید.

پرداخت قیمت شستن فرش در یک قالیشویی معتبردر زمان مناسب، شما را از این هزینه‌های آتی خلاص می‌کند. هزینه‌هایی که چه بسا خیلی گران‌تر از هزینه یک بار شستن فرش برایتان تمام شوند و شما را مجبور به تعمیر یا تعویض قالی کنند. پس سپردن کار شستشو به یک متخصص، در بهترین زمان شستشوی فرش قطعا عاقلانه‌ترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید.

ذرات معلق در هوا

باکتری، قارچ، گرده، خاکستر سیگار و دوده همگی ذرات بسیار کوچک معلق در هوا هستند؛ که به داخل خانه‌تان نیز نفوذ کرده و در داخل فرش شما جا خوش می‌کنند. تنها پاک‌سازی حرفه‌ای فرش در یک کارخانه قالیشویی در تهران قادر است این ذرات میکروسکوپی را تمیز کند؛ و همچنین به کاهش حساسیت‌ها و مشکلات تنفسی بسیاری افراد که در نتیجه این ذرات به وجود می آیند؛ کمک کند.

کک

یکی از آلودگی‌های معمول فرش‌ها کک است. جانوری ریز و میکروسکوپی که در بافت فرش لانه کرده و موجب فرسایش آن می‌شود. رهایی از این آلودگی نیز یکی از دلایل ضرورت شستشوی فرش است.

فرش ها را چند بار در سال بشوییم؟

فواصل زمانی شستن فرش تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. برای خانواده های کم جمعیت و خانواده هایی که کودک خردسال ندارند، شستن سالی یک بار فرش کفایت می کند. اما برای خانواده های پر جمعیت به خصوص آنها که فرزند خردسال دارند بهتر است سالی دو بار برای شستشوی فرش ها اقدام کنند.
همچنین میزان تردد اعضای خانه نیز می تواند عامل تعیین کننده دیگری باشد. اگر اکثر اوقات را در خانه می گذرانید و رفت و آمد روی فرش زیاد است، احتمالا فرش های شما زودتر نیاز به شستشو پیدا می کنند.
بنابراین به صورت خلاصه می شود گفت: اگر تعداد شما کم است و بزرگسال هستید و تردد شما روی فرش ها کم است هر دوازده ماه یکبار و اگر پر جمعیت هستید یا کودک خردسال دارید و تردد شما روی فرش ها زیاد است، هر شش ماه یکبار برای شستن فرش ها اقدام کنید.

آیا شستشوی بیش از اندازه فرش ها مضر است؟

شستن زود به زود فرش قطعا می تواند به الیاف فرش صدمه وارد کند و طول عمر فرش را کاهش دهد. تار و پود فرش در اثر شستشوی مداوم با مواد شوینده قوی سست و آسیب پذیر می شوند و فرش قوام و استحکام خود را از دست می دهد. به خصوص اگر موادی که استفاده می کنید شیمیایی و مضر باشند.
همچنین برس کشیدن مدام فرش می تواند الیاف آن را از بین ببرد. برای پاک کردن لکه ها حتما باید از شیوه کار و ماده حلال مناسب لکه آگاهی داشته باشید. به خصوص اگر فرش شما دستباف باشد شستشوی مداوم می تواند به آن آسیب بیشتری بزند و حتی باعث از بین رفتن رنگ فرش شود.
از نکات دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هرگز آب داغ را برای شستشوی فرش استفاده نکنید، هرگز برس یا فرچه خیلی سفت و ضخیمی را روی الیاف فرش نکشید و هرگز از مواد شوینده نامناسب یا نامرغوب برای پاک کردن لکه فرش استفاده نکنید.
سپردن فرش به قالیشویی گزینه خیلی عاقلانه تر و بهتری است، آن هم در فواصل زمانی معین، نه زودتر از موعد. در مراکز قالیشویی با بهره گیری از مواد شوینده مناسب و مرغوب و نیروی متخصص و همچنین با استفاده از شیوه های مناسب انواع فرش ها را با بهترین کیفیت شستشو می دهند.

تفاوت تعداد دفعات شستشوی فرش ماشینی و دستباف

فرش های دستباف از بافت و الیاف خیلی ظریف تر و حساس تری برخوردار هستند. بنابراین شستن مداوم و زود به زود این فرش ها کار اشتباهی است. این کار می تواند به تار و پود فرش شما آسیب بزند و رنگ آن را از بین ببرد یا باعث قاطی شدن رنگ های فرش دستباف شود. همه متخصصان قالیشویی توصیه کرده اند که فرش دستباف را زودتر از موعد نشویید و تا وقتی که فرش به اندازه کافی چرک و کثیف نشده برای شستشو اقدام نکنید. همچنین این کار را بهتر است به قالیشویی بسپارید چون استفاده از مواد نامناسب و شیوه ناصحیح می تواند به فرش دستباف که حساسیت بیشتری دارد واقعا آسیب بزند. آسیب هایی مثل قاطی شدن رنگ و زرد شدن فرش و بوی نامطبوع.
اما در مورد فرش های ماشینی تا این اندازه حساسیت وجود ندارد. برای شستن فرش های ماشینی می توانید با خیال راحت تری اقدام کنید. در صورت مواجهه با لکه و چرک و کثیفی می توانید فرش را به قالیشویی بسپارید. برای پاک کردن لکه ها در خانه می توانید از شامپو فرش و یک اسفنج تمیز بهره بگیرید. اگر لکه ها سمج و خاص بودند بهتر است ناآگاهانه ماده ای را برای از بین بردن آنها استفاده نکنید و این کار را به متخصصان در مراکز قالیشویی بسپارید.

بهترین زمات شستشوی فرش

پیش از افزایش آلودگی ناشی از رفت‌وآمد

یکی از دلایلی که باعث کدر شدن و سیاه شدن فرش‌ها می‌شود، استفاده طولانی مدت از آنهاست. نشست و برخاست زیاد و رفت و آمد زیاد روی فرش به مرور الیاف آن را کدر و تیره می‌کند. هرچه این استفاده طولانی‌تر شود این چرک و سیاهی بیشتر به خورد الیاف می‌رود. اما اگر به شستشوی به موقع فرش توجه شود این اتفاق نمی‌افتد. منظره یک فرش چرک و کدر در خانه بسیار ناخوشایند است. با اقدام در بهترین زمان شستشوی فرش و سپردن آن به یک قالیشویی معتبر می‌توانید از این پیش‌آمد جلوگیری کنید.

قبل از اینکه مجبور به خیساندن دائم فرش شوید!

یکی دیگر از دلایل کدر و تیره شدن فرش‌ها خیس کردن نادرست آنهاست. به خاطر وجود آلودگی‌ها و لکه‌های ناخوشایند، خیلی از افراد سعی می‌کنند هر از گاهی با مرطوب کردن سطح فرش و پاک کردن آن، درواقع فرش را شستشویی سطحی دهند. اما این کار نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه حتی می‌تواند باعث تیره‌تر شدن فرش شود. هر فرشی بسته به نوع و الیاف آن، روش خاص شستشو را می‌طلبد و دمای آب، مواد شوینده و نحوه شستشو عواملی هستند که در این کار بسیار تعیین‌کننده و تاثیرگذارند. بهتر است پیش از اقدام ناآگاهانه، و قبل از اینکه سطح فرش شما کاملا سیاه و چرک و غیرقابل تحمل شود، با خیال راحت و در زمان درست این کار را به متخصص شستشو بسپارید.

شستشو در فواصل معین و مناسب کفایت می‌کند!

استفاده وقت و بی‌وقت از شوینده‌های نامناسب هم باعث کدر و تیره شدن فرش می‌شود و هم عمر فرش شما را کم می‌کند و به آن آسیب می‌زند. شوینده‌ها اکثرا دارای مواد شیمیایی هستند که به فرش صدمه می‌زند و رنگ آن را تیره می‌کند. بدون آگاهی از خواص شوینده‌های مناسب به دارایی خود آسیب می‌زنید. با دیدن لکه‌ها و تیرگی‌ها بلافاصه با یک شوینده مشغول شستشو نشوید! بهترین کار این است که در زمان مقرر فرش خود را به مرکز معتبری بسپارید تا با استفاده از شوینده‌های خنثی و مناسب آن را به ایمن‌ترین و بهترین روش شستشو دهند. این کار هم فرش شما را به حالت تمیز و درخشنده اول درمیآورد و هم شما را از شستشوی مدارم با مواد نامعتبر معاف می‌کند.

تخمین زمان شستن فرش

شستن فرش ها
اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن فرش پیدا می‌کنید؛ بر اساس نوع فرش و میزان استفاده از آنها متفاوت است. اکثر مردم نمی‌دانند که هر چند وقت یکبار باید فرش‌های خود را برای شستشو به قالیشویی ارسال و تمیز کنند. خوشبختانه، تیم قالیشویی نوین که از متخصصان با تجربه فرش تشکیل شده است؛ و در همه مناطق تهران و کرج شعبه دارد، می تواند وضعیت فرش شما را ارزیابی کرده و به شما کمک کند که متوجه شوید هر چند وقت یکبار باید آنها را تمیز کنید.
همچنین ما به طور تخصصی انواع فرش‌های شما را با بهترین روش‌های ممکن می‌شوییم. در ادامه این مطلب، برخی از دستورالعمل‌های مهم در مورد اینکه تخمین بزنیم هر چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن فرش وجود دارد، آورده شده است.

فرش‌های با گرد و خاک سبک

فرش‌های در معرض گرد و خاک سبک را باید توسط جاروبرقی به طور روزانه و یا هر زمانی که آثار کثیفی بر روی آن نمایان می‌شود تمیز کنید. شما باید حداقل یک مرتبه در هفته آن را با جاروبرقی جارو کنید. برای مناطقی از این فرش‌ها که بیشتر از سایر قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ شما باید هر 12 تا 18 ماه یکبار عملیات شستشو را در یک قالیشویی معتبر انجام دهید. در نهایت، شما می‌توانید عملیات لکه‌گیری را هر دو ماه یکبار انجام دهید. این الگوی تمیز کردن باید فرش‌های سبک شما را بی‌نظیر و جذاب حفظ کند.

فرش های با گرد و خاک متوسط ​​

برای فرش‌های در معرض آلودگی متوسط، شما می‌توانید یک بار یا دو بار در هفته از جاروبرقی و غبارگیری فرش استفاده کنید. همچنین هر زمانی که آلودگی‌های آشکاری را بر روی آن مشاهده کردید باید فورا آن را پاک کنید. علاوه بر این، مناطقی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را باید هر 6 تا 12 ماه یکبار تمیز کنید. در نهایت، شما باید هر سال یک بار فرش خود را برای شستشوی کامل به کارخانه قالیشویی بسپارید.

فرش های با گرد و خاک سنگین

فرش‌هایی با گرد و خاک سنگین، مهمترین موارد می‌باشند که باید عملیات مراقب و تمیز کاری را بر روی آن‌ها انجام دهید. شما باید این نوع فرش‌ها را بین دو تا هفت بار در هفته با جاروبرقی تمیز کنید. همچنین هنگامی که یک آلودگی مشهود را می‌بینید، باید فورا آن را پاک کنید. مناطق پر استفاده باید هر 3 تا 6 ماه یکبار تمیز شود. این فرش‌ها باید حداقل هر 6 ماه یکبار در قالیشویی شستشو شوند. این فرش‌ها معمولا در مکان‌های عمومی و پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حتی با استفاده از این راهنمای اولیه برای تمیز کردن فرش، شما باز هم نیاز دارید که با یک فرد حرفه‌ای قبل از هرگونه تصمیم‌گیری جدی در رابطه با تمیز کردن فرش خود مشورت کنید. با این همه، انجام این کار باعث می‌شود در زمان خود برای اختصاص دادن به عملیات تمیزکاری فرش صرفه‌جویی کنید. همچنین به شما اطمینان می‌دهد که فرش‌های‌تان تمیز و جذاب باقی می‌ماند. متخصصان حرفه‌ای تائید شده قالیشویی نوین ، دقیقا همان افرادی هستند که شما می‌توانید با آنها در زمینه شستشوی فرش خود مشورت کنید. ما برای کمک به شما برای تمیز کردن فرش‌های‌تان یا مشاوره در این زمینه حاضر هستیم. مجموعه قالیشویی نوین با 5 شعبه قالیشویی در تهران و البرز آماده ارائه خدمات قالیشویی و شستن مبل حرفه ای به تمام هموطنان عزیز تهرانی و البرز می‌باشد. ما تنها یک تماس با شما فاصله داریم! برای اطلاع از شعب مختلف و شماره قالیشویی کلیک کنید.

 
0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442