روش‌های خانگی از بین بردن انواع بوی بد فرش

این که چرا از فرشمان بوی بد متصاعد می‌شود علت‌های متفاوتی دارد. چند علت آن را برای شما می‌گوییم. مهم‌ترین و مشخص‌ترین علت بوی فرش کثیفی و عدم نظافت آن است. بهتر است هر زمانی که احساس کردیم فرش نیاز به شستشو دارد با قالیشویی معتبر تماس بگیریم تا فرش تمیز خود را پس از چند روز تحویل بگیریم. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های رفع بوی فرش را به شما توضیح دهیم.
اگر در شهری زندگی می‌کنید که آب و هوای شرجی دارد احتمالا زودتر از بقیه نیاز به شستشوی فرش خواهید داشت. همچنین وجود فرزند در خانه‌ای کار نظافت فرش را بیشتر می‌کند. خیلی مواقع متوجه کثیف شدن فرش نمی‌شویم. البته بستگی به این دارد که فرش را در کجای منزل پهن کرده باشیم. مسلما فرشی که بیشتر در مسیر رفت و آمد باشد بیشتر در معرض کثیفی و آلودگی قرار می‌گیرد. بنابراین برای نظافت آن هم باید بیشتر وقت گذاشت.
اگر در منزل حیوان خانگی نگهداری می‌کنیم زمان شستشوی فرش باید سریع‌تر اتفاق بیفتد. ریختن موی حیوانات و برجای ماندن آن در تار و پود فرش می‌تواند دردسر ساز باشد. این موضوع شرایط را برای رشد میکروب‌ها آماده می‌کند.
حتما برایتان پیش آمده که یک لیوان آب از دستتان به روی فرش بیفتد و فرشتان را خیس کند. پس از چند دقیقه متوجه بوی نامطبوع آن می‌شوید. حتی شاید ممکن باشد که فرشتان را به تازگی هم شسته باشید. برای رفع این مشکل، سریعا با یک دستمال نخی، رطوبت فرش را بگیرید. دقت کنید این دستمال از خودش رنگ پس ندهد و شما را در دردسری جدید نیندازد. سپس سعی کنید هوای آزاد به سطح فرش برخورد کند. در این لحظه می‌توانید از سشوار هم کمک بگیرید.

برای رفع بوی فرش چه کنیم؟

ما به شما چند روش خانگی را می‌گوییم. اما اگر این روش‌ها به درستی برای رفع بوی فرش جواب نداد باید به فکر شستشوی کامل فرش باشید.
جوش شیرین یار همیشگی ما در نظافت خانه است. این پودر می‌تواند بوی بد وسایل را از بین ببرد. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای رفع بوی فرش استفاده از محلول جوش شیرین است. به این صورت که مقداری از این پودر را به همراه آب مخلوط کرده و روی فرش اسپری می‌کنید. شما می‌توانید به این ترکیب مقداری هم اسطوخودوس اضافه کنید. گلبرگ‌های این گیاه را خورد کنید تا متوجه عطر آن شوید. سپس آن را درون محلول آب و جوش شیرین بریزید و سپس اسپری کنید. این ترکیب خوشبو، عطر خوبی بر روی فرش شما می‎نشاند و همچنین با وجود جوش شیرین بوهای نامطبوع را از بین می‌برد.
سعی کنید در طول روز چند ساعت پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای داخل خانه به جریان بیفتد. همچنین نور خورشید برای از بین بردن بوی نامطبوع و ضدعفونی کردن محیط موثر است. اما سعی کنید از برخورد طولانی مدت نور آفتاب بر روی فرش جلوگیری کنید تا فرش‌هایتان رنگ خود را از دست ندهند.

⭕این روزها حیوانات خانگی به خصوص سگ‌ها جای خود را در میان انسانها باز کرده اند و با انها در خانه زندگی میکنند. اما این موجودات دوست داشتنی دردسرهایی با خود به همراه دارند، کثیف شدن فرش و موکت‌ها یکی از مشکلاتی است که این حیوانات بازیگوش ایجاد میکنند. اما نیازی به نگرانی نیست شما میتوانید با راهکارهایی ساده فرش و موکت خود را به روز اول برگردانید و از فرش تمیز خود در کنار حیوان خانگی دوست داشتنی خود لذت ببرید. اما پاک کردن لکه ادرار حیوانات از روی فرش اصولی دارد که بهتر است قبل از انجام  هرگونه اقداماتی اطلاعات کامل را داشته باشید. ⭕

بوی نم فرش را چطور از بین ببریم؟

عوامل مختلفی در ایجاد بوی نم فرش موثرند که مهم ترین آنها آب و هواست. رطوبت با نفوذ به داخل الیاف فرش، در آنجا باقی می ماند و بوی نا می گیرد. اما برای رفع بوی نم فرش راهکارهایی وجود دارد. یکی از این راهکارها استفاده از همان جوش شیرین است که پیش از این هم به آن اشاره کردیم. کافی است مقداری جوش شیرین را روی فرش بریزید و با جارو یا فرچه به فرش بمالید. بعد از بیست و چهار ساعت آن را از روی فرش بردارید. 

یک روش دیگر استفاده از روغن های معطر گیاهی است. روغنی را انتخاب کنید که بوی آن را می پسندید. کافی است روغن را روی فرش اسپری کنید و اجازه دهید به خورد فرش رود. اما روش دیگر برای ازبین بردن بوی نم فرش، استفاده از لیمو ترش است. لیمو را نصف کنید و روی قسمت هایی بگذارید که بوی نم می دهند. خاصیت اسیدی لیموترش می تواند بوی نم را از بین ببرد.

بوی ادکلن روی فرش را چگونه از بین ببریم؟

عطر و ادکلن اگر به مقدار زیادی روی فرش بریزند می توانند بوی ناخوشایندی ایجاد کنند و همچنین باعث ایجاد لکه روی فرش شوند. یک راه از بین بردن بوی ادکلن از روی فرش استفاده از محلول سرکه و آب گرم است. محلول را باید به صورت نیمی سرکه و نیمی آب گرم تهیه کنید و داخل یک بطری اسپری بریزید. محلول را روی فرش اسپری کنید و بگذارید حدود سی دقیقه باقی بماند. 

سرکه سفید یکی از رایج ترین مواد برای از بین بردن لکه و آلودگی و بوی نامطبوع است. این ماده قوی می تواند لکه را از بین ببرد و همچنین بوی ناخوشایند را بزداید. بعد از گذشت سی دقیقه، باید به کمک یک اسفنج یا دستمال مرطوب، سرکه را از روی فرش کاملا پاک کنید. بعد از آن می توانید به کمک ترکیب آب و مایع ظرفشویی فرش را بشویید تا تمامی بوها کاملا از آن خارج شوند.

بوی فرش شسته شده را چگونه از بین ببریم؟

علت بوی بد فرش پس از شستشو، می تواند خارج نشدن کامل کف و مواد شوینده از آن و یا خشک نشدن کامل فرش باشد. البته قابل ذکر است که در صورت سپردن فرش به مراکز قالیشویی این اتفاق نمی افتد، چون در این مراکز به کمک دستگاه ها و تجهیزات قوی، فرش به خوبی کف گیری و خشک می شود. بسیاری از افراد در این مواقع می پرسند که برای از بین بردن بوی فرش چه کنیم؟ اگر بوی بد فرش شما ناشی از خشک نشدن کامل فرش باشد می توانید آن را جلوی آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود و بو از آن خارج شود. اما اگر فضای مناسبی برای این کار ندارید، باز کردن در و پنجره ها می تواند تا حدی موثر باشد.

بوی فرش خیس و گوداب زده را چگونه از بین ببریم؟

ممکن است به دلیل وجود لوله های آب، و یا جاری شدن آب روی فرش در اثر باران و سیل، فرش خسارت ببیند و بوی کپک بگیرد که به آن «گوداب» هم می گویند. اما چطور می توانیم این بوی نامطبوع را از فرش خارج کرده و فرش را تمیز کنیم؟

یک نکته مهم این است که پیش از اقدام برای از بین بردن بوی فرش خیس باید مطمئن شوید که مشکل آب حل شده باشد. مثلا ترکیدن لوله ها برطرف شده باشد و مجددا رخ ندهد. اما برای رفع این بو، باید ابتدا فرش را به فضای بیرون انتقال دهید تا هوا کاملا آن را خشک کند. بعد داخل خانه را خشک کنید. اگر امکان انتقال فرش به فضای دیگری را ندارید می توانید با دستگاه رطوبت گیر آن را خشک کنید. 

اما برای از بین بردن بو می توانید از جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید. جوش شیرین را در محل آسیب دیده فرش بریزید. قبل از ریختن باید اطمینان حاصل کنید که فرش کاملا خشک شده باشد. اجازه دهید جوش شیرین بیست و چهار ساعت بماند و بعد آن را جاروبرقی بکشید. استفاده از سرکه سفید نیز همانطور که پیش تر اشاره کردیم به صورت محلول 50/50  آب و سرکه است که باید روی محل صدمه دیده اسپری شود.

بهترین راه برای شستشوی فرش

گاهی اوقات فرش به دلیل شستشوی نامناسب بوی بدی به خود می‌گیرد. زمانی که کثیفی‌های فرش به صورت کامل از بین نرود، بخش باقی مانده آن می‌تواند باعث بروز بوی نامطبوعی باشد و بعد از آن باید به دنبال راه‌حلی برای رفع بوی فرش باشیم. البته که بهترین راه برای شستشوی فرش، استفاده از خدمات قالیشویی است. فرش‌ها در این فضاها به کمک دستگاه شستشو داده می‌شوند و سپس در خشک کن‌های مسقف خشک می‌شوند. زمانی که فرش مرطوب است می‌تواند به راحتی آلودگی به خود جذب کند. اما خشک شدن اصولی آن در کارخانه قالیشویی‌ از این کار جلوگیری می‌کند.
در صورتی که خودتان تصمیم به شستشوی فرش گرفتید، آن را با مواد شوینده مخصوص فرش شستشو دهید. دقت کنید فرش عاری از کثیفی شده. سپس برای خشک کردن فرش، آن را بر روی یک سطح پهن کنید که هوا هم از زیر و هم از روی فرش جریان داشته باشد. با این کار از ورود میکروب‌ها به داخل تار و پود فرش جلوگیری می‌کنید. قالیشویی نوین یکی از بهترین قالیشویی ها در تهران، خدمات فرش، قالیشویی و خشکشویی را با کیفیت بالا به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

4 1 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442