برای رفع کوبیدگی فرش چه کنیم؟

زمانی که الیاف فرش تحت فشار زیاد و مداومی قرار بگیرند، بعد از مدتی ممکن است در آن قسمت از فرش مشکلی به نام کوبیدگی فرش ایجاد شود. کوبیدگی فرش در واقع بیشتر در محل فشار پایه میز و مبل یا اشیا سنگین روی فرش ایجاد می شود. زمانی که یک شی سنگین روی تار و پود فرش قرار می گیرد، بافت فرش در اثر فشار زیاد فشرده و جمع می گردد و از همین رو این موضوع روی ظاهر فرش تاثیر می‌گذارند و به مرور آن را دچار ساییدگی و فرسایش می کند.معمولاً در مکان هایی که لوازم سنگین روی فرش قرار می گیرد، کوفتگی فرش بیشتر اتفاق می افتد. فضاهایی مثل اتاق پذیرایی و اتاق خواب که مبلمان، میز و گاهی تخت خواب و میز آرایش روی فرش قرار می گیرند، سنگینی این لوازم موجب فشرده شدن بافت فرش می گردد. در ادامه به سوال چیکار کنم جای پایه مبل روی فرش نمونه؟؟ پاسخ داده خواهد شد.

ما راهکارهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از کوبیدگی فرش و برطرف کردن آن وجود دارد که با به کار بردن آن ها می توانید به سادگی از شر این مشکل خلاص شوید.بی توجهی به کوبیدگی فرش های دستباف می‌تواند به مرور موجب از بین رفتن تار و پود فرش و کج شدن آن شود. در صورتی که فرش شما دچار چنین مشکلاتی شود، باید از خدمات دارکشی فرش در قالیشویی های معتبر کمک بگیرید. در این روش متخصصین فرش به منظور رفع عیوب ابعادی فرش از عملیات دارکشی استفاده می کنند. توجه داشته باشید که خدمات تنها برای فرش های دستباف انجام می‌ شود و فرش های ماشینی نیازی به آن ندارند. قالیشویی نوین به عنوان بهترین قالیشویی در تهران می‌تواند خدمات متنوعی را به شما ارائه کند.

برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه کنیم؟

رفع کوبیدگی فرش

فرش از اجزای اصلی دکوراسیون هر ایرانی است. این کالای ارزشمند معمولا در وسط فضا قرار گرفته و باقی وسایل دور آن چیده می‌شوند. گاهی به علت کمبود فضا ناچار می‌شویم بخشی از وسایل را روی فرش بچینیم و این گونه روی فرش فشار می‌آید. این فشار بر روی بافت فرش ممکن است باقی مانده و ظاهر آن را تحت تاثیر قرار دهد. مهم است بدانیم که جنس فرش ما چیست تا بتوانیم اقدامات اصلاحی لازم را برای رفع کوبیدگی فرش خود انجام دهیم.

زمانی که مبل را برای مدت طولانی از روی فرش جا‌به‌جا نکنیم، ممکن است با کوبیدگی فرش مواجه شویم. در این حالت تار و پود فرش بخاطر سنگینی مبل روی آن به شکل کوبیده ظاهر می‎شود. اولین و آسان‌ترین راه برای محافظ فرش از پایه مبل، قرار ندادن پایه مبل روی فرش و یا جابه‌جا کردن دائمی آن است. اما قطعا به مرور زمان از جا‌به‌جایی دائمی مبلمان خسته خواهیم شد؛ ضمن اینکه جابه‌جایی مداوم مبلمان بخاطر وزن زیاد آن‌ها صحیح نیست. در ادامه برخی راهکارهای مفید عملی را به شما ارائه می‌کنیم.

بسیاری از خانواده‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی برای رفع کوبیدگی فرش هستند. قرار گرفتن مبلمان روی فرش‌‌ها به مرور زمان باعث می‌شود جای پای مبل روی فرش شما باقی بماند و موجب آسیب به فرش و از بین رفتن یکدستی آن شود. برای رفع این مشکل قبل از هر چیز باید علت کوبیدگی فرشمان را بدانیم تا بر اساس آن بهترین راه حل را اتخاذ کنیم. 

>>بیشتر بخوانید: روش جلوگیری از سر خوردن فرش<<

رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی

کوبیدگی فرش

همان طور که گفتیم، پیش از به کارگیری راهکارهای مختلف باید با جنس الیاف فرش آشنایی کامل داشته باشیم. در ادامه راه‌های رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی را به شما ارائه می‌کنیم.

رفع کوبیدگی فرش با استفاده از یخ

برای این کار ابتدا لازم است زیر قسمت کوبیده شده فرش محافظی مانند حوله یا پادری قرار دهید، تا در صورتی که کف خانه از چوب، پارکت یا هر جنس دیگر است، خراب نشود. سپس قسمت کوبیده شده فرش را با تکه‌های یخ بپوشانید و بگذارید در طول شب یا حداقل به مدت چهار ساعت روی آن باقی بماند. در این روش یخ با تبدیل به آب شدن الیاف له شده فرش را به آرامی جذب خود می‌کند و موجب می‌شود تا از حالت کوبیدگی خارج شوند.

حتما یادتان باشد، اول این کار را با یک قسمت کوچک امتحان کنید تا مطمئن شوید الیاف فرش یا موکت رنگ پس نمی‌دهد.

پس از آنکه طی چند ساعت فرش آب کافی را به خود جذب کرد، با یک حوله تمیز رطوبت اضافی آن را بگیرید. حواستان باشد که نه فرش کاملا خشکِ خشک شود و نه آب اضافی داشته باشد. در انتهای کار، حوله‌ای که زیر فرش گذاشته بودید را بردارید و با کمک یک سکه یا قاشق الیاف فرش را به جهت‌های مختلف حرکت دهید تا مثل دیگر قسمت‌های فرش صاف شود.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف طبیعی

الیاف طبیعی شامل پشم، پنبه و سیزال می‌شود. یکی از بهترین‌ راه‌های رفع کوبیدگی فرش با الیاف طبیعی استفاده از بخاطر است. در این مرحله دوباره باید برای دسترسی به قسمت فرورفته، آن را از زیر مبل، میز یا هر وسیله سنگین دیگر بیرون بیاورید.

رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل به وسیله بخار شور

یکی از روش های ساده برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل استفاده از بخار شور است. بخار شور وسیله ای است که اغلب از آن برای تمیز کردن فرش و سرامیک و پرده ها استفاده می شود. اما شما می‌ توانید از این دستگاه برای رفع کوبیدگی فرش و از بین بردن فشردگی های ایجاد شده روی فرش نیز استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است بخارشور را روشن کنید و به آرامی روی محل مورد نظر بکشید.

از بین بردن کوبیدگی فرش

برای چند ثانیه صبر کنید سپس با استفاده از یک برس پلاستیکی و یا با کمک دست الیاف فرش را در جهات مختلف حرکت دهید. بخار داغ که از دستگاه بخار شور خارج می شود، به رفع کوبیدگی فرش و از بین بردن فشردگی آن کمک زیادی می کند.اگر به بخارشور دسترسی ندارید می توانید برای از بین بردن کوبیدگی فرش از اتو بخار نیز استفاده کنید. در صورتی که با انجام این ترفند تغییری در فرش شما ایجاد نشد و کوبیدگی آن برطرف نشود، پیشنهاد می ‌شود که از خدمات قالیشویی برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

رفع کوبیدگی فرش با اتوبخار

مانند روش پیشین، ابتدا یک حوله زیر فرش بگذارید تا زمین زیر آن از خراب شدن بخاطر گرما و بخار مصون باشد. اتوبخار را پر از آب کنید و روی بیشترین درجه حرارت قرار دهید. سپس آن را در فاصله 10 تا 15 سانتی متری بالای کوبیدگی به صورت ثابت نگه دارید و دکمه بخار را بزنید. انقدر این کار را تکرار کنید تا فرش مرطوب و گرم شود. در صورتی که اتو بخار ندارید، می‌توانید با اسپری آب، قسمت فرورفته را مرطوب کنید و همین کار را با سشوار انجام دهید.

در مواردی که کوبیدگی بسیار عمیق است، یک پارچه را خیس کنید و بچلانید تا حدی که رطوبت داشته باشد. سپس آن را روی کوبیدگی بگذارید. اتو را روی حرارت متوسط بگذارید و وقتی گرم شد، یک دقیقه روی پارچه آرام فشار دهید. آنگاه اتو را برداشته و اجازه دهید پارچه روی فرش بماند تا خشک شود. سپس پارچه یا حوله تمیزی روی فرش بکشید تا خشک شود و با برس یا قاشق آن را پوش دهید.

روش های جلوگیری از کوبیده شدن فرش

برای جلوگیری از ایجاد کوبیدگی فرش و فشرده شدن بافت آن روش های متعددی وجود دارد. اولین و مهم ترین روشی که باید در مورد جلوگیری از کوبیدگی فرش بدانید این است که فرش را تا حد امکان زیر لوازم سنگین که فشار مقطعی به تار و پود فرش وارد می‌کنند، قرار ندهید. سعی کنید با قرار دادن ترمز فرش در زیر آن از سر خوردن فرش جلوگیری کنید. ترمز فرش در واقع به نوعی لاستیک های مخصوص برای ثابت نگه داشتن فرش گفته می شود که از حرکت و سر خوردن فرش جلوگیری می کند. شما می توانید این لاستیک ها را به اندازه مورد نیاز خود قیچی کنید و در بخش های مختلف فرش قرار دهید. زمانی که فرش شما کمتر تکان بخورد و حرکت نکند، بافت فرش کمتر آسیب می بیند و دچار کوبیدگی می گردد.

به جای استفاده از موکت زیر فرش می توانید از پدهای زیر فرش نیز استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا فشار و وزن اضافی روی فرش عمیق روی یک نقطه ایجاد نشود و فرش شما آسیب کمتری ببیند. شما می توانید این پدها را در ضخامت ها و اندازه های مختلف خریداری کنید و آن را زیر فرش خود قرار دهید. روش دیگری که معمولاً برای جلوگیری از کوبیدگی فرش بسیار مؤثر است، جابجا کردن فرش می باشد. برای این که فشار مداوم و طولانی مدت به یک نقطه از فرش وارد نشود، بهتر است هر چند هفته یا چند ماه یک بار جای فرش را عوض کنید.

رفع کوبیدگی فرش

زیر پایه مبل چی بزاریم؟

یکی از مهم ترین دلایلی که موجب ایجاد کوبیدگی فرش می ‌شود، پایه های مبل هستند. استفاده از ضربه گیر زیر پایه مبل روی فرش می تواند از ایجاد فشار زیاد روی یک نقطه از فرش جلوگیری کند و احتمال ایجاد کوفتگی فرش را کاهش دهد. استفاده از ضربه گیر نه تنها فشار پایه مبلمان روی فرش را کاهش می دهد، بلکه همانند ضربه گیر و صدا گیر عمل می کند و موجب می شود که مبل شما کمتر تکان بخورد و در صورت تکان خوردن پایه های مبل نیز آسیب نبینند. معمولاً ضربه گیرهای چسبی بعد از مدتی خراب می شوند و باید از یک ضربه گیر جدید استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید از نوعی ضربه گیر پایه مبل که چسب قوی تری دارد و یا با پیچ به پایه مبل وصل می شود نیز استفاده کنند.

تمامی تولید کنندگان مبلمان این روزها انواع ضربه گیر پایه مبل و پدهای زیر پایه های مبل را برای محافظت تولید می کنند. این ضربه گیرها و زیر پایه ای ها در طرح ها و جنس های مختلفی وارد بازار می شوند. شما می توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود از بین این انواع انتخاب کنید.
زیر پایه ای و ضربه گیر از هرگونه صدمه و آسیب به فرش، موکت، کفپوش خانه و پایه مبل جلوگیری می کنند. حتی می توانید زمان خرید مبلمان این ضربه گیرها را از فروشنده بخواهید. فروشنده می تواند ضربه گیری متناسب با نوع و جنس و مدل مبلمان به شما بدهد. مواد مختلفی برای تهیه این ضربه گیرها استفاده می شود. از انواع ضربه گیر و زیر پایه ای می توان به ضربه گیر ژله ای پایه مبل ، زیر پایه مبلی فومی، زیر پایه مبلی نمدی و غیره اشاره کرد.

ضربه گیرمبل چطور عمل می کند؟

همانطور که اشاره کردیم ضربه گیرها و زیر پایه ای ها انواع مختلفی دارند و هرکدام بسته به نوع خود به نحوی از آسیب دیدن الیاف فرش و موکت و همچنین پایه مبل جلوگیری می کنند. همچنین ترمز پایه مبل باعث می شود موقع جابجایی هیچگونه سر و صدایی ایجاد نشود و به کفپوش خانه هم آسیبی نرسد. با استفاده از زیرپایه یا ضربه گیر مبل می توانید از ورود هرگونه آسیب به الیاف فرش جلوگیری کنید و زیبایی و سلامت و قوام فرش را برای مدت طولانی حفظ کنید.
بنابراین استفاده از این وسیله نه تنها برای فرش شما مفید است بلکه مزایای دیگری هم دارد. در این قسمت می توانیم به مهم ترین مزایای ضربه گیر یا زیرپایه ای مبل به طور فهرست وار اشاره کنیم:

  • از ایجاد هرگونه سر و صدایی موقع جابجایی جلوگیری می کند.
  • از آسیب دیدن کف پوش منزل جلوگیری می کند.
  • از آسیب دیدن تار و پود فرش یا موکت جلوگیری می کند.
  • از صدمه دیدن پایه مبل جلوگیری می کند.

آیا می توانیم در خانه زیر پایه مبلی بسازیم؟

اگر به هر دلیلی به ضربه گیر مبل دسترسی نداشتید شما می توانید خودتان اقدام به ساخت نوعی زیر پایه ای مبل کنید و به جلوگیری از کوبیدگی فرش کمک کنید. ساخت این وسیله کار نسبتا آسانی است و شما می توانید با استفاده از چند ابزار برای خودتان زیر پایه ای بسازید.
برای این کار نیاز به قیچی، چسب، پارچه نمدی و تکه های موکت دارید. شما باید پارچه ای را که برای ساخت ضربه گیر انتخاب کرده اید به شکل سطح مقطع پایه مبل دربیاورید. مثلا اگر سطح مقطع پایه گرد است زیر پایه ای خود را به صورت گرد ببرید و اگر مربع است به صورت مربع.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که زیر پایه ای باید دقیقا به اندازه پایه باشد و از آن بیرون نزند. چون در صورت بیرون زدن، جلوه ناخوشایندی ایجاد می کند. بعد از اینکه کار بریدن زیر پایه ای تمام شد، آن را با استفاده از چسب به زیر پایه مبل بچسبانید و صبر کنید تا خوب خشک شود و بچسبد. به این طریق به آسانی یک ضربه گیر پایه مبل ساخته اید و مانع از آسیب دیدن فرش شده اید. برخی از لاستیک زیر پایه صندلی میگذارند تا به عنوان ضربه گیر مبل عمل کند.

از بین بردن کوبیدگی فرش با مبل به وسیله موکت

شاید با دیدن این موضوع در ابتدا کمی تعجب کنید، اما استفاده از موکت یکی از روش های ساده برای رفع کوبیدگی فرش است. قرار دادن موکت زیر فرش درست مثل یک ضربه گیر عمل می کند و خاصیت ارتجاعی فرش را بالا می برد. زمانی که زیر فرش از موکت استفاده می‌کنید، فشار وارد بر فرش کاهش پیدا می‌کند و تار و پود فرش کمتر آسیب می بیند. این موضوع به خصوص در خانه هایی که کف آن سرامیک و پارکت است، کاربرد بیشتری دارد.

جمع بندی نهایی

کوبیدگی فرش مشکلی است که معمولاً به وفور در منازل اتفاق می افتد و موجب از بین رفتن ظاهر زیبای فرش می شود. اگر فرش شما در اثر قرار گرفتن پایه های مبل به مدت طولانی دچار فرسایش شده و بافت آن دچار ساییدگی شده است، بهتر است برای رفع این مشکل از خدمات رفوگری فرش کمک بگیرید. برای رفع مشکلات سطحی کوبیدگی فرش نیز می توانید از متخصصین و کارشناسان باتجربه در قالیشویی که در نزدیکی تان واقع شده درخواست کمک کنید. قالیشویی نوین به دلیل داشتن شعب مختلف در سراسر تهران و همچنین ارائه خدمات متنوع و باکیفیت به مشتریان یکی از بهترین انتخاب ها برای مشتریان سخت پسند می باشد. شما می توانید با مراجعه حضوری به یکی از شعب و یا ثبت سفارش آنلاین قالشویی از خدمات قالیشویی نوین در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت قالیشویی و بالاترین کیفیت برخوردار شوید.

4 4 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
علی اصغر

دمتون گرم محتوای مفیدی بود.
من واقعا دنبال این بودم بدونم چیکار کنم جای پایه مبل روی فرش نمونه و این راهکار برم کاربردی بود

هما صفامنش

واقعا یکی از مشکلات من اینه که زیر پایه مبل چی بزاریم که فرش خراب نشه؟ من از محافظ پایه مبل روی فرش هم استفاده کردم.
حالا از روش موکت زیر پایه مبل استفاده کردم و به نظرم تا حد خوبی کمک میکنه به جلوگیری از رد گذاشتن پایه مبل روی فرش.

4
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442