تاریخچه فرش کرمان

قالی و فرش کرمان را به عنوان یکی از با ارزش‌ترین وسایل در صنایع دستی می‌شناسند. علت معروفیت و توجه خاص به این نوع فرش را در ادامه برایتان می‌گویم.
در ابتدا به این هنر دستباف افتخار می‌کنیم و قدر این شاهکار گران‌بها را در کشورمان می‌دانیم. شاید برایتان جالب باشد که فرش ایرانی در همه جای این کره خاکی طرف‌دار دارد و صنعت فرش ایران در جهان گویای هنرمند بودن مردمان کشورمان است.
از تاریخ دور ایران که گذری داشته باشیم متوجه اهمیت ایرانیان به فرش می‌شویم. با ورود به محیط منزل اولین جایی که قدم می‌گذاریم فرش است. هرچند که الان با وجود انواع کفپوش‌ها دور تا دور فضای خانه، خالی از فرش‌هاست و فقط بخش مرکزی اتاق شاهد قرارگیری فرش هستیم. باید قبول کنیم که سلیقه مردم طی سالیان اخیر تغییراتی هم داشته است. اما با این حساب اهمیت وجود فرش در فضاها همچنان برقرار است.
اما این که چرا فرش کرمان بر سر زبان‌ها افتاد و در ذهن مردم به عنوان بهترین فرش جای گرفت باید با تاریخچه این امر که توسط شخصی صورت گرفته آشنا شوید. تاریخچه اصلی فرش کرمان به 400 سال قبل یعنی زمان صفویه برمی‌گردد. در این دوران صنعت فرش‌بافی در شهر کرمان رونق زیادی به خود گرفت.
حتما ضرب‌المثل قالی کرمان را شنیده‌اید. مثلا به فردی که با گذر زمان علاوه بر این‌که پیر نشده، زیباتر و باتجربه‌تر شده می‌گویند مثل قالی کرمان می‌ماند. اما چرا این حرف را می‌زنند؟ یکی از برترین ویژگی‌های قالی کرمان این است که با گذر زمان و استفاده بیشتر، مرغوب‌تر می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید فرش با گذر زمان و با استفاده بیشتر ارزشمندتر و زیباتر شود. با پا خوردن روی فرش، فلس‌های رویی فرش برداشته می‌شود و فلس‌هایی زیرین که شفاف‌تر و زیباتر است نمایان می‌شود. همین عوامل باعث شهرت جهانی فرش‌های ایرانی به خصوص فرش دستباف کرمان شده است. ظرافت در بافت، استفاده از رنگ‌های شاد، استفاده از بهترین نوع پشم گوسفندان در تار و پود فرش، طراحی نقشه استادانه باعث خاص بودن این فرش‌های بافته شده در شهر کرمان شده است.

آشنایی با معروف‌ترین چهره قالی و فرش کرمان

سلطان قالی را می‌شناسید؟ محمد ارجمند معروف‌ترین قالیبافی بود که در شهر کرمان زندگی می‌کرد. از کودکی شاگردی‌اش را در زمینه قالی‌بافی آغاز کرد و توانست تبدیل به برترین چهره بافنده فرش کرمان شود. آشنایی با نقشه‌های فرش را با هوش و ذکاوت خود آموخت و با پشتکار خود زمینه پیشرفت و موفقیت خود را ایجاد کرد.

صادرات فرش کرمان و استقبال 66 کشور از این صنعت

امروزه فرش کرمان با کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و کشورهای عربی صادر می‌شود. فرش پرآوازه کرمان
طرح‌های قالی و فرش کرمان شامل طرح‌های دوره صفوی (مانند طرح گلدان، باغ، ترنج، شکار)، طرح‌های خورشیدی (شامل لچک ترنج، درخت و بته‌ای، قاب قرآن، افشان و سبزی‌کاری و …) است. برخی از این طرح‎ها عشایری و برخی دیگر دارای طرح‌های مورد پسند شهرنشینان هستند. این طرح‌ها برای مردمان کشورهای دیگر بسیار جذاب و پرطرف‌دار است.
اما این استقبال دلایل دیگری هم دارد. استفاده از پشم مرغوب در بافت تار و پود این فرش یکی از ویژگی‌های بارز فرش کرمان است. برای بافت این فرش از پشم گوسفندان بخش سیرجان و بردسیر استفاده می‌شود. همچنین برای رنگ کردن پشمم از رنگ‌های طبیعی کمک می‌گیرند که دوام و جلای بهتری دارد.
طراحی نقشه این فرش‌ها توسط اساتید برجسته انجام می‌شود. افرادی که کار طراحی نقشه فرش را انجام می‌دهند به خوبی رنگ‌ها را میشناسند و از هارمونی نهایی بین رنگ‌ها آگاهند؛ پس طبیعی است که نتیجه کار شاهکاری خارق‌العاده پدید آید. البته رنگ‌ها در فرش‌های کرمانی بسیار متنوع‌اند. در واقع شما می‌توانید شادترین فرش‌ها را در قالی کرمان بیابید.

برای شستشوی فرش دستباف کرمان خود دچار تردید نشوید. قالیشویی نوین با داشتن تیم باتجربه خود فرش گران‌بهای شما را تمیز و سالم به شما برمی‌گرداند. برای اطلاع از شماره قالیشویی کلیک کنید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442