راهکارهای جلوگیری و یا ترمیم بیدخوردگی فرش

بید حشره بسیار کوچکی است که با وجود شرایط مطلوب برای زندگی‌اش به کمک تخم‌ریزی تکثیر پیدا می‌کند. عمر این حشره حدود 3 هفته است اما موضوعی که باعث نگرانی می‌شود این است که در این مدت می‌تواند حدود 100 بید تولید کند. این حشره معمولا در لابه‌لای الیاف فرش دستباف رشد می‌‍کند.  پروتئین موجود در پشم فرش دستباف به عنوان تغذیه لارو که همان نوزاد بید است مصرف می‌شود. اگر لاروها شانس زنده ماندن پیدا کنند پس از مدتی تبدیل به صدها بید می‌شوند که رفته رفته می‌توانند تمامی فرش را در بر بگیرند. یکی از تخصص‌های یک قالیشویی خوب، ترمیم فرش بعد از بید خوردگی فرش است. قالیشویی نوین در این امر تخصص ویژه‌ای دارد.

بید خوردگی فرش را چطور تشخیص دهیم؟

معمولا طول می‌کشد تا ساکنین خانه متوجه بیدخوردگی فرش شوند. چون این مسئله چیزی نیست که به سرعت به چشم بیاید. اما به هر حال نشانه‌هایی وجود دارند که از طریق آنها می‌توانید بفهمید که فرش بیدزده است یا نه. اگر سلامت فرش و قالی خانه برایتان مهم است می‌توانید این نشانه‌ها را بررسی کنید:

  • دیدن حشرات ریزی که خیلی سریع روی فرش حرکت می‌کنند می‌تواند نشانه وجود بید و بیدخوردگی باشد.
  •  بید در حین خوردن فرش دور الیاف فرش تار می‌تند. وجود تارهای نازکی روی بافت فرش می‌تواند از علائم بیدخوردگی باشد.
  • بید برای ورود به بافت فرش به مرور باید سوراخ‌ها و دالان‌هایی ایجاد کند و راهش را باز کند. اگر لکه‌های سفیدی روی فرش دیدید که به تدریج عمق پیدا می‌کنند، می‌توانند نشانه حضور بیدها باشند.
  •  ذرات خاکستری روی سطح فرش، نشانه‌ای از وجود لارو یا همان بید است.
  •  پشت فرش را چک کنید. همانطور که گفتیم بید کارش را از پشت فرش آغاز می‌کند. اگر گره‌های فرش حالت خورده‌شده داشت، دچار بیدزدگی شده است.
  • اگر ناگهان بخشی از الیاف زمینه فرش از بین رفتند و محو شدند، نشانه بیدخوردگی است. بید از انتهای الیاف شروع می‌کند، بنابراین الیاف سست می‌شوند و با جارو کردن یا دست کشیدن راحت کنده می‌شوند.

در ادامه میتوانید شکل بید فرش را در تصویر مشاهده کنید.

موریانه فرش

جلوگیری از بیدزدگی فرش

همیشه از ورود هوای تازه به خانه استقبال کنید. به خصوص در فصولی که آفتاب به خانه شما نمی‌تابد. البته کارشناسان بهداشت می‌گویند هر 6 ماه یکبار باید فرش را برعکس کنید تا به قسمت پشتی آن نیز هوای آزاد بخورد. اما این کار برایتان سخت است و تحمل سنگینی فرش را ندارید قسمت‌های از فرش را به نوبت تا بزنید تا پشت آن نیز هوا بخورد.
همچنین نظافت زیر فرش را فراموش نکنید. هر از چند وقتی زیر فرش را جارو بزنید و با کمک پاک کننده‌های سرامیک و سنگ به ضدعفونی آن قسمت‌‌ها بپردازید. باز هم توجه داشته باشید که رطوبت در زیر فرش باقی نگذارید. پس از خشک شدن سنگ و سرامیک می‌توانید فرش را پهن کنید.

در جاهایی که تعداد زیادی فرش را در انباری نگهداری می‌کنند گرما و تاریکی و رطوبت باعث رشد میکروب و زمینه برای تولید مثل حشرات ایجاد می‌شود. اما افرادی که از این موضوع آگاهند برای جلوگیری از این ضرر راهکارهایی دارند. فکرش را بکنید که یک تاجر فرش دستباف اگر در این موضوع سهل‌انگاری کند می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری محتمل شود.
آن‌ها برای جلوگیری از بید زدگی فرش، لابه‌لای هر یک از فرش‌ها قرص نفتالین استفاده می‎کنند. نفتالین با ایجاد بویی مانع از ورود حشرات به فضای مورد نظر می‌شوند.
اما یک توصیه بسیار مهم برای شما داریم. از تماس مستقیم نفتالین با پوستتان جدا جلوگیری کنید. زیرا مواد سمی موجود در نفتالین می‌تواند باعث بیماری پوستی، تنفسی، کلیه، چشم و روده انسان شود. بنابراین برای کار با نفتالین حتما از دستکش استفاده کنید.
البته در برخی از نقاط دنیا روش دیگری نیز مرسوم است. که فرش را پیش از لوله کردن به جای نفتالین، بر روی الیاف آن کافور می‌ریزد و سپس فرش را به شکل لوله شده در انبار نگهداری می‌کنند.
اما این روش‌ها برای فرش‌هایی بود که استفاده نمی‌شدند و در انبارها نگهداری می‌شدند. در گذشته برخی از فرش‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی حتی در زمان استفاده نیز دچار بیدزدگی فرش می‌شدند. یکی از روش‌هایی که استفاده می‌کردند این بود که در زیر قالی و فرش توتون و تنباکو قرار می‌دادند. اما همین روش هم مشکل و محدودیتی داشت. چرا که اگر رنگ فرش روشن بود پس از مدتی توتون و تنباکو باعث تغییر رنگ می‌شد.

بهترین راه پیشگیری از این مشکل، این است که هر چند وقت یک بار فرش خود را چک کنید. اگر بیدخوردگی ناچیز و ابتدایی باشد شما می‌توانید برای ریشه‌کن کردن آن اقدام کنید و فرش را نجات دهید، اما اگر وسعت و عمق پیدا کند رفع مشکل سخت‌تر می‌شود. یادتان باشد که حشره بید ممکن است از نواحی مختلفی در فرش اقدام کند. بیدها معمولا در سطح فرش پراکنده‌اند. پس کل فرش را به دقت بررسی کنید. 

ترمیم فرش بید زده

آیا ترمیم فرش بیدخورده امکان‌پذیر است؟

درصد بیدزدگی فرش‌ها متفاوت است. ممکن است از روی فرش، زیر فرش و یا هر دو طرف آن صورت بگیرد. اما به هر حال اگر فرش شما دچار چنین آسیبی شد باید سریعا برای ترمیم آن دست به کار شوید. ترمیم فرش‌های بیدزده برای شما کار آسانی نیست به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کنید.  برای اطلاع از قیمت شستن فرش کلیک کنید.
اما چرا این موضوع اورژانسی است. هر چقدر دست دست کنید تعداد بیدها بیشتر می‌شود و به قسمت‌های بیشتری از فرش آسیب می‌رسانند. همچنین اگر فرش شما نیاز به شستشو داشته باشد، با وجود بیدها بافت سستی پیدا می‌کند و ممکن است ظاهر کلی فرش را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته مهم این است که کار ترمیم باید توسط فرد متخصص و با تجربه انجام شود. یک رفوگر مجرب می‌تواند با اختصاص دادن وقت و تمرکز و مهارت لازم، مشکل بیدخوردگی را تا حد زیادی برطرف کند. از آنجا که کار رفو و ترمیم کاری ظریف و حساس است، بهتر است در انتخاب قالیشویی بیشتر تحقیق کنید. شما می‌توانید تمام نظرات مشتریان، اطلاعات و نمونه‌کارهای یک قالیشویی آنلاین معتبر را در سایت  ببینید و برای سفارش اقدام کنید.

 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442