حساسیت به فرش ماشینی

فرش‌ها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌روند که در کل در دو دسته فرش دستبافت و فرش ماشینی وجود دارند. فرش‌های ماشینی از جمله محبوب‌ترین انواع فرش‌ها هستند که می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون ابعاد و اندازه، نوع الیاف و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. با توجه به آنکه در ساخت فرش‌های ماشینی از موادی مانند پلی‌استر، پلی آکریلیک، پلاستیک و … استفاده می‌شود ممکن است آلرژی‌های مختلفی برای افراد ایجاد کنند. حساسیت به فرش ماشینی می‌تواند در اشکال مختلفی همچون عطسه، سرفه، خارش بینی و … ظاهر شود و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی انواع حساسیت ها به فرش ماشینی و راهکارهای رفع آن پرداخته می‌شود.

علائم حساسیت به فرش

علائم حساسیت به فرش ماشینی چیست؟

به صورت کلی تمامی آلرژی‌ها و حساسیت‌ها می‌توانند علائم و نشانه‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. بسیاری از افراد در زمان جارو کردن فرش ماشینی و حتی زمان استفاده از آن دچار آلرژی‌های مختلفی می‌شوند که می‌تواند دلایل مختلفی همچون وجود موهای ریز و پرزهای مختلف فرش، آلودگی‌ها و … باشند. از مهم‌ترین علائم آلرژی به فرش‌های ماشینی می‌توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • داشتن آبریزش چشم و بینی و خارش آنها
  • داشتن عطسه و سرفه
  • کهیر زدن و قرمزی و خارش سطح پوست
  • خس‌خس کردن سینه و تنگی نفس
  • دشواری در تنفس و احساس فشار در قفسه سینه

دلایل حساسیت زا بودن فرش‌های ماشینی

اگرچه عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون گردوغبار، موی حیوانات و … می‌توانند در ایجاد حساسیت در فرش‌های ماشینی مؤثر باشند اما بافت و الیاف این فرش‌ها نیز می‌توانند به‌عنوان عوامل ایجاد آلرژی شناخته شوند. موادی که در تولید فرش‌های ماشینی استفاده می‌شوند معمولاً به صورت صنعتی و غیرطبیعی تولید می‌شوند و دارای ترکیبات فرار آلی هستند و این ترکیبات می‌توانند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شوند. این مواد می‌توانند دستگاه تنفس افراد را تحت تأثیر قرار بدهند و مشکلات مختلفی برای آنان ایجاد نمایند.

به صورت کلی فرش‌ها از دو قسمت پرز فوقانی و لایه زیر بنایی در پشت پرزها تشکیل می‌شوند. موادی که در این بخش‌ها استفاده می‌شوند ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند. بسیاری از افراد حتی در زمان شستشوی فرش نیز دچار آلرژی می‌شوند. لفاف فرش از فوم پلی اورتان پیوندی ساخته می‌شود که می‌توانند مواد آلرژی‌زایی همچون فرمالدهید و استایرین داشته باشند. به صورت کلی هرچقدر ترکیبات آلی فرار بیشتری در تولید فرش‌های ماشینی استفاده شده باشند می‌توانند حساسیت‌های بیشتری برای افراد ایجاد کنند.

دلایل حساسیت به فرش ماشینی

نحوه درمان حساسیت به فرش ماشینی

برای درمان و برطرف کردن حساسیت به فرش ماشینی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • آنتی‌هیستامین‌های خوراکی
  • استفاده از کرم‌های هیدروکورتیزون که نوعی استروئید موضعی هستند و می‌توانند معضلاتی مانند کهیر و خارش را درمان کنند.
  • روش‌های درمان آسم مانند استفاده از اسپری‌های استنشاقی و …
  • استفاده از ایمونوتراپی که می‌تواند میزان آلرژی‌ها را به حداقل میزان ممکن برساند.

مهم‌ترین نکات در زمان حساسیت به فرش ماشینی

همان‌طور که گفته شد ممکن است تعدادی از افراد به فرش‌های ماشینی حساسیت داشته باشند و دچار معضلاتی مانند سرفه، عطسه، خارش و … شوند. از جمله مهم‌ترین نکات برای برطرف کردن عوامل آلرژی‌زا شامل موارد زیر هستند:

  • باید به صورت مرتب و با استفاده از جاروبرقی‌هایی با راندمان بالای فیلتر ذرات ریز اقدام به غبارگیری فرش کرد.
  • باید موهای حیوانات خانگی به صورت کامل از روی سطح فرش‌های ماشینی حذف شود.
  • رطوبت موجود در فضای خانه باید به حداقل میزان ممکن برسد.
  • لازم است که حتماً چندین مرتبه در طول سال فرش‌های ماشینی با بخار تمیز شوند.
  • از سیستم‌های فیلتر هوای مناسب که دارای فیلترهای Hepa هستند استفاده شود.
  • حتماً در زمان انتخاب و خرید فرش‌ها به جنس و الیاف آن و همچنین حساسیت‌هایی که ممکن است ایجاد کند توجه شود.

بهترین الیاف ضد حساسیت فرش کدام است؟

امروزه فرش‌های ماشینی از انواع الیاف‌های مختلفی ساخته و تولید می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌ها، مشخصات و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند. خوشبختانه امروزه انواع فرش‌های ضد حساسیت نیز تولید می‌شوند که داری ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای هستند. فرش‌های آکریلیک هیت ست شده به‌عنوان بهترین نوع فرش‌های ماشینی از نظر ایجاد حساسیت و آلرژی شناخته می‌شوند. این فرش‌ها دارای الیاف بسیار خوبی هستند و هیچ‌گونه گردوغباری به خود جذب نمی‌کنند و در نهایت حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کنند.

شستن فرش ماشینی

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حذف و از بین بردن آلرژی‌ها و حساسیت‌های ناشی از فرش‌های ماشینی شستشوی دقیق و اصولی آنها است. فرش‌ها همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند و پتانسیل بالایی در جذب آلودگی‌ها و گردوغبار دارند که در نهایت می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند. برای حذف معضلاتی مانند حساسیت به فرش ماشینی لازم است که فرش‌ها حتماً به‌خوبی شسته شوند و بهترین روش برای این کار استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی مانند قالیشویی تهران است چرا که این شرکت‌ها از روش‌ها و مواد مخصوص برای شستن انواع فرش‌ها استفاده می‌کنند.

از بین بردن حساسیت به فرش

همچنین استفاده از بخارشوها می‌تواند یکی از بهترین روش‌های خانگی برای حذف آلرژی‌ها هستند. بخار آب به دلیل دما و گرمای بالا می‌تواند انواع میکروب‌ها و موجودات ذره‌بینی را از بین ببرد و بافت و الیاف فرش‌ها را ضدعفونی کند. البته در زمان استفاده از بخارشوها حتماً باید پنجره‌ها باز باشند تا بخار به رطوبت تبدیل نشود.

جمع بندی نهایی

فرش‌های ماشینی از جمله پراستفاده‌ترین انواع فرش‌ها هستند که خود به چند دسته مختلفی تقسیمی می‌شوند و از مواد مختلفی تولید گردند. حساسیت به فرش ماشینی می‌تواند ناشی از وجود ترکیبات فرار آلی، گردوخاک، موی حیوانات و … باشد. افراد مختلفی به فرش‌های ماشینی حساسیت دارند هرچند که امروزه فرش‌های آکریلیک هیت ست شده به‌عنوان فرش‌های ضد حساسیت در دسترس هستند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن و کاهش عوامل حساسیت‌زا در فرش‌های ماشینی وجود دارند که یکی از مهم‌ترین و بهترین آنها تحویل فرش به شرکت‌های قالیشویی برای شستشوی مناسب است.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442