پاک کردن آدامس از روی موکت و فرش 8 روش خانگی پاک کردن لک آدامس

از آنجایی که موکت نوعی کفپوش محسوب شده و آن را کف زمین پهن می‌کنند؛ هر روز در معرض تماس با عوامل مخرب و مواد آسیب‌زننده بسیاری است. این تماس مکرر شانس وقوع اتفاقاتی که به کیفیت موکت ضربه می‌زنند و حتی ممکن است از عمرش بکاهند را بالا می‌برد.

به عنوان مثال اتفاقاتی مانند ریختن غذا، انواع نوشیدنی‌ ها و حتی مواد شیمیایی مانند لاک و چسب روی موکت می‌توانند از خود لکه‌ای به جا گذاشته که اگر در اسرع وقت پاک نشوند؛ بعدها از بین بردن‌شان بسیار دشوار می‌شود. یکی از خوراکی‌هایی که چسبیدنش به موکت ممکن است دردسر زیادی برای شما ایجاد کند آدامس است.

این ماده صمغ‌مانند قدرت چسبندگی بالایی دارد و برای پاک کردن آن از روی بافت موکت باید از روش‌ها و محلول‌های خاصی استفاده کنید. در این مقاله از قالیشویی نوین قصد داریم شما را با چند راه‌حل پاک کردن آدامس از روی موکت و روش‌های خانگی کندن آدامس با بهترین حلال‌ها از روی این کفپوش آشنا کنیم.

چرا باید لکه آدامس را هر چه زودتر از روی موکت پاک کنیم

چرا باید لکه آدامس را هر چه زودتر از روی موکت پاک کنیم؟

آدامس خاصیت چسبندگی بالایی دارد. این ماده وقتی در معرض حرارت قرار می‌گیرد گرم شده و با کاهش دمای محیط، سفت می‌شود. بنابراین هر چقدر زمان بیشتری از عمر لکه به جا مانده از افتادن آدامس روی موکت بگذرد؛ با قرار گرفتن این ماده در معرض هوای سرد و از دست دادن رطوبت، پاک کردنش سخت و سخت‌تر خواهد شد.

متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آدامس چسبیده به موکت را می‌توانند با وسیله نوک تیزی مثل چاقو تمیز کنند؛ این در حالی است که این وسیله فقط به بافت موکت آسیب می‌رساند و عملا نتیجه خاصی ندارد. توصیه می‌کنیم برای اینکه نیاز به استفاده از خدمات قالیشویی نداشته باشید؛ از روش‌های زیر برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش و موکت استفاده کنید.

این روش‌ها آزموده شده و مطمئن هستند و کمترین آسیب را به فرش و موکت وارد می‌کنند. فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که آدامس زود خشک و چسبنده می‌شود؛ بنابراین هر چقدر زودتر اقدام کنید نتیجه‌ای که به دست می‌آورید بهتر است.

روش‌های پاک کردن آدامس از روی فرش و موکت

قبل از اینکه به سراغ روش‌های آسیب‌زننده بروید توصیه می‌کنیم که برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش و موکت و یا هر کفپوش دارای بافت دیگری، روش‌های زیر را امتحان کنید.

پاک کردن آدامس از روی فرش و موکت با یخ

یخ

برای پاک کردن آدامس از روی موکت به ساده‌ترین روش ممکن فقط نیاز به یک قالب یخ به اندازه لکه آدامس و یک کیسه پلاستیکی دارید. یخ را داخل کیسه گذاشته و دربش را گره بزنید. سپس کیسه را روی محل لکه شده بگذارید و اجازه دهید که بافت آدامس سفت و منسجم شود.

سپس با استفاده از یک کارد پنیر خوری آدامس که یخ زده و سفت شده است را از روی الیاف موکت جدا کنید. ممکن است دفعه اول نتوانید تمام لکه را از بین ببرید. در این شرایط باید مجددا فرآیند بالا را تکرار کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که تمام آدامس از روی موکت پاک شود.

کندن آدامس از موکت با ترکیب مایع ظرفشویی و نمک

ترکیب مایع ظرفشویی و نمک

کمی مایع ظرفشویی را روی محلی که لکه شده است بریزید و بعد از چند دقیقه مقداری نمک به آن اضافه کنید. این ترکیب هم باعث می‌شود آدامس خشک شود. بعد از ده دقیقه می‌توانید با همان روش یخ و با استفاده از یک کارد پنیر خوری و با احتیاط، به صورتی که پرز موکت آسیب نبیند؛ آدامس را از روی آن جدا کنید.

ترکیب آبلیمو و نوار چسب برای پاک کردن آدامس از روی فرش و موکت

ترکیب آبلیمو و نوار چسب

آبلیمو به جهت داشتن خاصیت اسیدی، ماده خوبی برای پاک کردن آدامس از روی موکت است. کمی آبلیمو طبیعی را روی آدامس چسبیده به موکت بریزید و بعد از چند دقیقه آن را با آب ولرم آبکشی کنید. در این روش هم ممکن است برای بار اول نتیجه کامل را کسب نکنید.

در این شرایط باید یک تکه نوار چسب پهن را محکم روی موکت بچسبانید و با کندنش سعی کنید باقی‌مانده آدامس را از سطح موکت پاک کنید. اگه آدامس خیس است؛ روش چسب نواری را انجام ندهید. چرا که این کار باعث می‌شود آدامس کش بیاید و جاهای دیگر موکت را لکه کند.

پاک کردن آدامش با الکل

الکل

یکی از روش‌های ساده و کم دردسر پاک کردن آدامس از روی موکت، استفاده از الکل است. کافیست مقداری الکل را روی یک تکه اسفنج ریخته و آن را روی آدامس بمالید. بعد از چند دقیقه آدامس خشک شده و آماده کنده شدن با کارد پنیر خوری می‌شود.

پاک کردن آدامس از موکت با اسپری تافت مو

اسپری تافت مو

شاید باورتان نشود اما تافت مو یکی از بهترین موادی است که می‌تواند بدون فرش شویی شما را از شر لکه آدامسی که روی موکت ایجاد شده خلاص کند. تافت آدامس را خشک کرده و بعد از چند دقیقه بافتی در آن ایجاد می‌کند که به راحتی از موکت جدا می‌شود.

حلال‌ ها

حلال‌ها و شوینده‌های بسیاری در سوپرمارکت‌ها وجود دارند که به صورت تخصصی برای پاک کردن هرگونه لکه از روی فرش و موکت فرموله شده‌اند. استفاده از این حلال‌ها که معمولا به شکل اسپری بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند بسیار ساده است.

البته توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از آسیب دیدن بافت و رنگ موکت، قبلا کمی از آنها را روی قسمتی که در معرض دید نیست استفاده کنید. اگر بعد از چند دقیقه تغییری در رنگ و بافت موکت مشاهده نکردید؛ می‌توانید محلول لکه‌بر را روی آدامس چسبیده اسپری کرده و بعد از 10 تا 15 دقیقه آن قسمت را با استفاده از یک دستمال پنبه‌ای و سفید تمیز کنید.

پاک کردن آدامس از روی فرش با روغن

روغن

روغن می‌تواند با خاصیت روان‌کنندگی خود، خاصیت چسبندگی آدامس را خنثی کند. کافیست بلافاصله بعد از اینکه متوجه چسبیدن آدامس به موکت شدید کمی روغن روی آن بریزید. برای این کار از روغن‌های خوراکی معمولی که رنگ و بو ندارند استفاده کنید. در غیر این صورت خود روغن ممکن است موکت را لکه کند.

نکته دیگری هم که باید در مورد این روش پاک کردن آدامس از روی موکت بدانید این است که حتما تست تغییر رنگ موکت را انجام دهید. ابتدا مقداری از روغن را پشت موکت بریزید و در صورتی که در رنگ و بافت موکت تغییری مشاهده نکنید آن را برای پاک کردن آدامس استفاده کنید.

روش پاک کردن آدامس از روی موکت با استفاده از روغن هم به این صورت است که ابتدا چند قطره از این مایع روان‌کننده را روی یک تکه پنبه ریخته و سعی کنید با این پنبه چرب آدامس را از موکت جدا کنید. اگر می‌خواهید موکت چرب نشود باید دقت زیادی به خرج دهید و حوصله داشته باشید. بعد از اینکه آدامس شل شد آن را با یک دستکش پلاستیکی از روی موکت جدا کنید.

کندن آدامس از روی موکت با اتو داغ

اتوی داغ

یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش و موکت استفاده از اتوی داغ است. ابتدا چند لایه دستمال کاغذی روی آدامس بگذارید و اتو داغ شده را مستقیما روی دستمال‌ها بگذارید. 30 ثانیه صبر کنید و سپس دستمال‌ ها را از روی موکت بردارید. احتمالا در همان بار اول حجم زیادی از آدامس کنده می‌شود. اما اگر چیزی از این ماده چسبیده هنوز باقی مانده است؛ این روند را دوباره تکرار کنید.

چند نکته مهم در مورد پاک کردن آدامس از روی موکت

  • تمام این روش‌های پاک کردن آدامس از روی موکت امتحان شده هستند؛ اما اینکه کدامشان برای شما مناسب است به تشخیص خودتان بستگی دارد.
  • هنگام استفاده از کارد پنیر خوری خیلی مراقب باشید که موکت سوراخ نشود.
  • هر چقدر تراکم بافت موکت بیشتر باشد؛ در برابر لکه مقاوم‌تر است. بنابراین اگر هنوز موکت نخریده‌اید؛ سعی کنید جنسی را انتخاب کنید که متراکم‌تر است؛ به‌خصوص اگر بچه کوچک در خانه دارید.
  • بعد از اینکه لکه را پاک کردید آن قسمت از موکت را آبکشی کنید تا اثری از مواد مورد استفاده برای پاک کردن آدامس از روی موکت باقی نماند.

چند سوال متداول در مورد پاک کردن آدامس از روی موکت

آیا این روش‌ها می‌توانند به موکت آسیب برسانند؟

در استفاده از برخی از روش‌ها اگر احتیاط نکنید ممکن است رنگ و بافت موکت آسیب ببیند. مثلا در روش یخ اگر چاقو را زیاد به داخل بافت موکت فشار بدهید ممکن است آن را سوراخ کند.

آیا روش یخ برای هر نوع موکتی مناسب است؟

از این روش برای پاک کردن آدامس از روی هر جنس موکتی می‌توانید استفاده کنید؛ چرا که مکانیزم این روش کاهش دمای آدامس و خاصیت چسبندگی آن است. بنابراین تاثیر آن هیچ ربطی به جنس موکت ندارد.

آیا اسپری مو روش موثری است؟

تافت ترکیباتی دارد که باعث می‌شود آدامس سفت و خشک شده و پاک کردنش راحت شود. اگر آدامس چسبیده به موکت خیس است و با یخ جدا نمی‌شود؛ این روش را به شما توصیه می‌کنیم.

آیا روغن به موکت آسیب می‌زند؟

روغن ممکن است به موکت آسیب برساند؛ بخصوص اگر در حجم زیاد برای پاک کردن آدامس از روی موکت از آن استفاده کنید. توصیه ما این است که برای جلوگیری از تغییر رنگ و بافت موکت، از روغن‌های خوراکی بدون رنگ و به مقدار کم استفاده کنید.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442