آیا ویروس کرونا روی فرش فعال می‌ماند و امکان انتقال آن وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید ویروس کووید 19 یک ویروس جدید است؛ و اطلاعات کمی از آن در دسترس بشر می‌باشد. به همین دلیل سوالات زیادی در مورد آن وجود دارد. اما چیزی که بیش از این سوالات، جوامع بشری را درگیر کرده، وحشت و اطلاعات غلط زیادی است که در مورد این ویروس در حال پخش شدن است. یکی از سوالات متداول در مورد این موضوع این است که آیا کرونا روی فرش فعال می‌ماند و اگر پاسخ مثبت است، آیا شستشوی فرش از پخش شدن آن جلوگیری می‌کند؟ ما به عنوان یکی از فعالان حوزه بهداشت و نظافت سعی می‌کنیم در این مقاله به این پرسش پاسخ دهیم. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین قالیشویی کشور هستیم، اما با ارائه اطلاعات علمی و خدمات باکیفیت، سعی داریم در حفظ سلامت شما نقش داشته باشیم.

آیا کرونا روی فرش فعال می‌ماند؟

کرونا روی فرشمسئله مهم این است که چه اتفاقی برای ویروس‌ها هنگام برخورد با سطوح می‌افتد. ویروس‌ها مانند باکتری‌ها نیستند. باکتری‌ها سطوح متخلخل گرم مانند پارچه و کاغذ را دوست دارند. این علاقه شامل فرش نیز می‌شود.
از طرف دیگر ویروس‌ها زندگی روی سطوح غیر متخلخل سخت مانند فلزات را ترجیح می‌دهند. ویروس‌ها می‌توانند پس از انتشار روی این سطوح به مدت طولانی فعال بمانند. تحقیقات حاضر در مورد کرونا ویروس نشان می‌دهند که این ویروس تا 28 روز فعال می‌ماند. اما فراموش نکنید که هنوز روزهای آغازین شیوع این بیماری است و محققان در این زمینه اطلاعات کمی دارند.
یافته‌های دیگر نیز نشان داده‌اند که این ویروس تا 24 ساعت روی کارتن و 2 الی 3 روز روی پلاستیک می‌ماند. نکته مهمی که در مورد سطوح متخلخل، به خصوص الیاف طبیعی مانند پشم موجود در فرش وجود دارد این است که فعالیت ویروس به شرایط حاکم بر محیط بستگی دارد.
بنابراین اگر فرد بیماری در خانه وجود داشته باشد و مدام عطسه و سرفه کند، طبیعی است که فرش هم آلوده می‌شود. در ضمن اگر اعضای خانواده عادت داشته باشند با کفش وارد خانه شوند، میزان آلودگی فرش بیشتر نیز می‌شود.

مطلب دیزاین خانه با فرش را حتما بخوانید.

آیا برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید فرش‌ها را بشوییم؟

درست است که فرش می‌تواند میزبان ویروس کرونا باشد، اما تا وقتی که این ویروس نتواند به دهان، چشم و بینی شما راه پیدا کند، نمی‌تواند بیمارتان کند. با این وجود برخی از مسئولان بهداشتی توصیه می‌کنند که برای کاهش شانس ابتلا، حتما در طول دوره همه‌گیری بیماری، فرش‌های خانه را تمیز کنید. به خصوص اگر فرد بیماری در خانه دارید.
همان‌طور که می‌دانید دمای مورد نیاز برای از بین بردن ویروس‌ها در خارج از بدن، حدود 60 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین یکی از روش‌های از بین بردن کرونا روی فرش استفاده از دستگاه بخارشوی است.
درجه حرارت بخاری که از این دستگاه خارج می‌شود، بسیار گرمتر از 60 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این درجه حرارت بالا چیزی است که باعث می‌شود الیاف پارچه و فرش ضدعفونی شود. این بدان معنی است که تمیز کردن کفپوش‌های خانه با بخارشوی باعث از بین رفتن هرگونه اسپور فعال ویروس از روی تار و پود فرش می‌شود. البته بهتر است برای تمیز کردن فرش‌هایی که بافت و الیاف ظریفی دارند از این روش استفاده نکنید.
برای این فرش‌ها بهتر است که کار شستشو و تمیز کردن را به قالیشویی بسپارید تا خیال‌تان از بابت وجود کرونا روی فرش راحت شود. البته اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این بیماری شده است، توصیه می‌کنیم که حتما تمام سطوح پارچه‌ای که با آنها در تماس بوده مانند تشک، فرش، روتختی، پرده و… را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.
اگر ضدعفونی کردن این سطوح برای‌تان امکان‌پذیر نیست، حداقل 2 هفته وارد اتاقی که فرد بیمار در آن قرنطینه بوده است نشوید. امیدواریم که با رعایت این نکات بهداشتی و ماندن در خانه بتوانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید یا ریسک ابتلا را تا حدود زیادی کاهش دهید.

قالیشویی نوین، بهترین قالیشویی تهران است که انواع خدمات فرش را با بهترین کیفیت انجام می دهد. 

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442