آشنایی با نحوه طراحی نقشه فرش

طرح و نقشه فرش اولین نمای ظاهری آن است که به چشم می‌آید. استاد این کار با کمک هنر و خلاقیت خود، نقشه‌های اصیل و چشم‌نواز را طراحی می‌کند. پس از طراحی، نوبت به انتخاب رنگ فرش می‌رسد. این کار باتوجه به شناخت چرخه رنگ انجام می‌شود. کسی که مسئولیت این مرحله را به عهده می‌گیرد، باید فردی با ذوق و سلیقه باشد. نتیجه کار باید فکر شده و شگفت انگیز از آب دربیاید. پس دقت عمل در طراحی و انتخاب الگوهای صحیح حرف اول را می‌زند. هنر دست طراح در نهایت تبدیل به یک اثر هنری چشم‌گیر به صورت تابلو فرش یا قسمت مهمی از دکوراسیون منزل می‌شود. ظرافت طراحی با آمیزش رنگ‌ها تکمیل می‌شود.
در این مقاله با ابزارهای طراحی و نحوه رنگ آمیزی نقشه فرش آشنا می‌شویم.

” شستشوی انواع فرش های دستباف و ابریشم در  قالیشویی نوین با انواع طرح و رنگ آمیزی به صورت حرفه ای انجام می شود “

” قالیشویی نوین این اطمینان را به شما میدهد که فرش های شما به بهترین شکل شستشو خواهد داد “

برای اطلاع از قیمت شستن فرش در قالیشویی نوین کلیک کنید.

انواع طرح و نقشه فرش

فرش‌ها طرح‌های متنوعی دارند. اگر بخواهم اسم چند طرح آن را برایتان بگویم، به طرح هندسی شاخه شکسته، هندسی ترنج‌دار، محرمات یا قلمدانی، محرابی، ماهی درهم اشاره می‌کنم. البته هنر فرش ایرانی گسترده‌تر از این مثال‌هاست، اما ما چند نمونه طرح محبوب‌ را نام می‌بریم.

طراحی هندسی

همان‌طور که از اسم آن پیداست از اشکال زاویه‌دار استفاده می‌شود.

طراحی محرمات

در این طراحی فرش از قسمت طولی با خطوط از هم جدا میشوند، و بین خطوط از طرح‌های تکراری استفاده می‌شود. در بعضی از مناطق کشورمان به این طرح، طرح قلمدانی نیز می‌گویند.

طراحی محرابی

دقیقا مانند طرح محراب در قسمت بالای فرش، با نقش‌هایی ترکیبی شاخ و برگ است.

طراحی ماهی در هم

یکی از معروف‌ترین طرح‌های فرش است که در آن طرح گل نیلوفر آبی و گل شاه عباسی به چشم می‌خورد.

ابزارهای طراحی نقشه فرش

گذشته‌های دور که خبری از کامپیوتر و برنامه‌های طراحی نبود، طراحی نقشه فرش با کمک کاغذهای شطرنجی توسط استادان باتجربه این کار انجام می‌شد. ابتدای کار توسط مداد با یک طرح کلی انجام می‌شد. در مرحله بعد جزئیات طرح کار را تکمیل می‌کند. بعد از این، نوبت به نقطه گذاری فرش می‌رسید؛ درواقع هر نقطه به معنای یک گره در فرش است. سپس طرح برای رنگ‌آمیزی آماده می‌شد.
امروزه به کمک نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ کار طراحی نقشه فرش بسیار حرفه‌ای تر و متنوع‌تر انجام می‌شود. پس به صورت کلی این کار به دو روش دستی و کامپیوتری انجام می‌شود.
البته نرم افزارهای دیگری هم برای این منظور طراحی شده‌اند که هم به صورت رایگان و هم به صورت نسخه حرفه ای جهت خرید هستند که به کمک آن کسانی که در این حوزه علاقه دارند اما تجربه طراحی نقشه های فرش را ندارند می‌توانند از آن استفاده کنند. در این نرم‌افزارها به شما امکان کار با رنگ‌ و مولفه‌های آن، گزارش رنگ، نقشه شطرنجی با عدد، و خروجی نهایی نقشه برای تابلو فرش داده می‌شود.
بسیار دیده‌ایم که حاشیه فرش با الگوی مرکز متفاوت است. حاشیه فرش مانند حصاری دور تا دور فرش طراحی می‌شود و به دنبال آن نقش مرکزی فرش نمایان می‌شود.

رنگ آمیزی نقشه فرش

دنیای رنگ‌ها و روانشناسی آن برای هرکسی قابل درک نیست. شاید فکر کنید این فقط یک تفریح است. اما افرادی که در این حوزه تجربه دارند با این موضوع موافق نیستند. در واقع رنگ‌آمیزی نقشه فرش نیاز به تجربه و علم روانشناسی دارد. شناخت هارمونی رنگ‌ها، رنگ‌های متضاد، رنگ‌های مکمل، رنگ‌های سرد و گرم از مباحث مهم در این شغل است. برای یک ترکیب رنگی عالی در فرش، لازم است تمرکز رنگ در یک نقطه پرهیز کنیم. در واقع رنگ‌ها در همه جای فرش باید پخش باشند. در این صورت ارزش کل طرح حفظ می‌شود

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
پویا

عالی بود

بازیار

سلام وقت بخیر . من به طراحی فرش علاقه دارم اما هیچ پیش زمینه ای ندارم . نرم افزارهای رایگان مناسب جهت طراحی فرش رو میشه بهم معرفی کنید ؟

4
0
نظرتو به ما بگوx
تماس 1442