عوامل موثر در تغییر رنگ فرش

تغییر رنگ فرش یکی از مشکلاتی است که معمولا به مرور زمان ایجاد می شود. معمولا عوامل متعددی بر عوض شدن رنگ فرش دخیل هستند و گاهی اوقات این موضوع موجب می شود تا ظاهر فرش به طور کلی تغییر کنید یا بافت فرش در برخی از قسمت ها دارای رنگ های متفاوتی شود. از آن جایی که فرش از ارکان اصلی دکوراسیون داخلی منزل محسوب می شود، از همین رو لازم است تا همواره تمیز، زیبا و آراسته باشد. گاهی اوقات گذشت زمان و برخی زمان ها قرار گرفتن فرش در شرایط نامساعد موجب می ‌شود تا رنگ و ظاهر فرش تغییر کرده و این کالای گران قیمت جلوه‌ و زیبایی روزهای ابتدایی خود را از دست بدهد.

اما باید بدانید که جای هیچ نگرانی نیست و راهکارهای زیادی برای ترمیم و بازیابی زیبایی فرش وجود دارد. در این مقاله از وب سایت قالیشویی نوین می توانید با عوامل رایج تغییر رنگ فرش و همچنین راه ‌هایی برای جلوگیری از آن آشنا شوید.

تغییر رنگ فرش به چه علت است؟

فرش ‌ها گنجینه‌ های متواضعی هستند که خاطره‌ ها را در تار و پود خود حفظ کرده و زیر پای ما آرام جای گرفته ‌اند. این کالای پر نقش و نگار گاهی در اثر عوامل مختلف تغیر رنگ می دهند و ظاهر و جلوه زیبای خود را از دست می دهند. در ادامه به مهم ترین عوامل موثر بر تغییر رنگ فرش اشاره شده است:

  • تابش مستقیم آفتاب روی فرش
  • شست و شوی نامناسب فرش
  • وجود گرد و غبارو آلودگی روی فرش که موجب از دست دادن جلای فرش می شود.

تغییر رنگ فرش

تغییر رنگ فرش در اثر نور آفتاب

تابش مستقیم نور خورشید بر روی اجسام باعث رنگ ‌پریدگی آن می شود. بافت ظریف و حساس فرش با قرار گرفتن در معرض نور خورشید کم رنگ می شود و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد. به همین دلیل لازم است در فصول بهار و تابستان از پرده‌های ضخیم ‌تر در برابر تابش نور خورشید به وسایل استفاده کرد. این تغییر رنگ در واقع یک تغییر شیمیایی به واسطه اشعه ‌های نور خورشید با مولکول‌ های اکسیژن است.

یک روش دیگر برای جلوگیری از این تغییر، پهن کردن یک روفرشی نسبتا ضخیم بر روی فرش است. قرار دادن فرش بعد از شستشو در معرض آفتاب نیز می تواند رنگ فرش را کم رنگ کند. در قالیشویی نوین مرحله خشک شدن فرش‌ها در گرم خانه‌ های مسقف انجام می ‌شود. پس اگر فرش های خود را به قالیشویی نوین می سپارید، به هیچ عنوان نگران خشک شدن فرش‌ ها در تماس مستقیم آفتاب نباشید.

تغییر رنگ فرش با شستشوی مواد نامرغوب

پیش از بررسی علت تغییر رنگ فرش در اثر شستشوی فرش باید بدانید که یکی از موارد مهمی که باید مد نظر قرار گیرد جنس فرش، بافت و تار و پود آن است.
برای مثال فرش‌های ماشینی بخاطر جنس تار و پود خود پس از شست و شوی مداوم نرمی بافت خود را از دست می‌دهند. یکی از مواردی که در قالیشویی‌های تهران مثل قالیشویی نوین رعایت می‌شود، استفاده از مواد غیراسیدی برای شست و شو است. در خصوص فرش‌ های دستباف نیز دو رنگ لاکی و سرمه ‌ای موجب اثرگذاری بر رنگ‌ های دیگر می ‌شود.

>>علت زرد شدن فرش بعد از شستن و روش های رفع زردی فرش شسته شده<<

در قالیشویی تهران فرش‌ها قبل از شستشو توسط کارشناسان باتجربه بررسی، بهترین نوع شستشو به مشتری پیشنهاد و بر اساس آن قیمت نهایی مشخص می شود. باید توجه داشت که نوع شستشو و حتی مواد استفاده شده در فرش‌ های دستبافت و ماشینی با هم متفاوت است. این مرحله به دلیل حساسیت بالا باید با دقت انجام شود. شستشوی نامناسب باعث تغییر رنگ فرش و از دست دادن جلوه آن و حتی تغییر در رنگ ریشه های آن می ‌شود.

همچنین فرش‌های دستباف در هنگام شستشو به دلیل استفاده از رنگ‌ های گیاهی، بر روی هم تاثیر می‌ گذارند و یا به اصطلاح رنگ پس می دهند؛ به همین دلیل شستشو باید با دقت فراوانی انجام شود. توجه داشته باشید که استفاده از پاک کننده های قوی برای از بین بردن لکه های چای و قهوه بدون تست کردن، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بافت و رنگ فرش شما وارد کند. این موضوع در کنار ایجاد لکه هایی روی فرش می تواند موجب پخش شدن رنگ فرش و آسیب به بافت آن شود. پیشنهاد می شود قبل از این که برای لکه بری فرش خودتان را به دردسر بیندازید، حتما نگاهی به مقاله ”مهمترین نکات در لکه بری فرش” مراجعه کنید و لکه بری فرش را آگاهانه انجام دهید.

تغییر رنگ فرش دستباف

انواع تغییرات رنگی که در فرش‌ها رخ می‌ دهد

زرد شدن فرش

قرار گرفتن فرش در اتاق بدون نور طبیعی موجب زردی فرش به مرور زمان می ‌شود. BHT پدهای فرش و چسب‌های مخصوصی که الیاف فرش را در پشت آن قرار می ‌دهند، از علل اصلی زردی فرش است. چرا که نبود نور طبیعی و وجود رطوبت موجب می ‌شود این مواد به نوعی گاز تبدیل شوند و رنگ فرش را متمایل به زرد کنند. قالیشویی ‌های پیشرفته می‌ توانند با استفاده از تکنیک ‌های مخصوص برای شستشوی فرش، مانع زرد شدن فرش شوند.

تغییر رنگ فرش به خاکستری

رفت و آمد زیاد روی فرش موجب کهنگی آن و تغییر رنگ فرش به خاکستری می ‌شود. این رنگ خاکستری در واقع همان گرد و خاک است که روی فرش نشسته است. در اکثر مواقع کشیدن جاروبرقی روی فرش می تواند این مشکل را برطرف کند و ظاهر زیبا و جلوه شفاف فرش را به آن باز گرداند.

عوض شدن رنگ فرش به قهوه‌ ای

علت تغییر رنگ فرش به قهوه ‌ای الیاف یا قسمت پشتی فرش ‌هایی است که الیاف سلولزی دارند. درواقع این فرش ها به مرور زمان ممکن است متمایل به قهوه ای شوند.

سفید شدن رنگ فرش

یکی از دلایل عمده تغییر رنگ فرش به سفید، لکه‌ها و مواد شیمیایی ذوب یخ است.

لکه برداری فرش

ریختن مواد شیمیایی، مواد غذایی و یا انواع رنگ و چسب روی فرش لکه هایی ایجاد می کند که در شرایط معمول از بین بردن آن بسیار سخت است و با روش های خانگی قابل ترمیم نیست. یکی از بهترین روش هایی که برای ترمیم رنگ فرش و از بین بردن لکه های آن انجام می شود، لکه برداری فرش است. از همین رو در زمان بروز چنین مشکلاتی باید از خدمات قالیشویی برای رفع لکه و بازگرداندن ظاهر فرش استفاده کنید. فرآیند لکه برداری فرش در قالیشویی زیر نظر متخصصین و افراد آموزش دیده انجام می شود و به طور دقیق لکه های فرش را برطرف می کند.

تغییر رنگ فرش ماشینی

رنگبرداری فرش

رنگ پس دادن فرش و یا استفاده از مواد شوینده نامناسب و شرایط نگهداری نامساعد می تواند موجب تخریب رنگ و ظاهر فرش شود و لکه هایی زشت روی آن ایجاد کند. برخی از فرش هایی که فرآیند رنگرزی آن ها به خوبی صورت نگرفته با ریختن آب و شستشو به راحتی رنگ پس می دهند. این موضوع موجب می شود تا جلوه خود را از دست دهند. برای رفع این مشکل باید از قالیشویی های معتبر کمک بگیرید و با استفاده از خدمات رفع رنگ دادگی فرش یا همان رنگ برداری مشکل به وجود آمده را برطرف کنید.

یکی از انواع خدمات فرش که در قالیشویی های معتبر ارائه می شود، استفاده از مواد تثبیت کننده بعد از ترمیم ظاهر فرش است. در این شرایط موادی به فرش زده می شود که موجب ثابت شدن رنگ الیاف می گردد. باید بدانید که مراحل رنگ برداری بسیار مشکل و تخصصی است و نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. از همین رو توصیه می شود همیشه قبل از شستشوی فرش و یا تمیز کردن لکه ها مطمئن شوید که فرش شما رنگ پس نمی دهد. برای این کار می توانید یک پارچه نخی خیس را روی بخش کوچکی از فرش بکشید. اگر پارچه شما رنگی شد، یعنی فرش رنگ پس می دهد و نباید آن را در خانه تمیز کنید. برای تمیز کردن چنین فرش هایی باید حتما از خدمات قالیشویی تهران کمک بگیرید.

رنگ ‌گذاری یا قلم زنی فرش

یکی از خدماتی که قالیشویی‌ ها به مشتریان خود ارائه می دهند، رنگ ‌گذاری یا قلم‌ زنی فرش است. در این متد متخصصین با تحلیل رنگ‌ هایی که در فرش استفاده شده ‌اند، به کمک قلم مو و پودر رنگ‌ های معدنی قلم‌ زنی می ‌کنند. این کار مستلزم صرف وقت و دقت فراوان است و استاد قلم‌ زن با تمرکز بالا رنگ‌ها را بدون خط خوردگی روی فرش می ‌نشاند. در فرش‌ هایی که رنگ در زمینه آن‌ها پخش شده است، ابتدا عملیات رنگ برداری انجام شده و سپس رنگ گذاری صورت می‌ گیرد. برای انجام قالیشویی فرش، سایر خدمات فرش و خشکشویی با بهترین قالیشویی تهران قالیشویی نوین تماس بگیرید یا از طریق سفارش آنلاین هم 20 درصد تخفیف بگیرید و هم هم سفارشتان را ثبت کنید.

بهترین روش ها برای رفع تغییر رنگ فرش ماشینی بعد از شستشو

اگر فرش های خود را در خانه شسته اید و متوجه لکه هایی زرد رنگ روی آن شده اید، می توانید خودتان در خانه نیز از شر این لکه های زشت و زننده خلاص شوید. برای این کار می توانید از محلول آب، سرکه و نمک استفاده کنید. برای این کار باید در یک ظرف 1/5 لیتر آب را با 2 قاشق چای خوری نمک و 2 قاشق چای خوری سرکه ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک پارچه سفید تمیز مقداری از این محلول را روی محل لکه قرار دهید. درواقع باید پارچه را به محلول آغشته کنید و خوب فشار دهید و سپس به آرامی روی لکه قرار دهید تا لکه مورد نظر شما تمیز شود. از کشیدن و فشار شدید روی فرش اجتناب کنید و سعی کنید این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید.

توجه داشته باشید که این روش برای از بین بردن لکه روی فرش هایی که رنگ پس می دهند، موثر نیست. زیرا قرار دادن ترکیب سرکه و نمک روی چنین فرش هایی خود موجب می شود تا بیشتر رنگ پس دهند و ظاهر نامناسب تری پیدا کنند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا از این که فرش شما رنگ پس نمی دهد اطمینان حاصل کنید و سپس از این روش استفاده کنید.

عوض شدن رنگ فرش

در صورتی که زردی فرش با استفاده از محلول سرکه، نمک و آب برطرف نشد، می توانید به جای نمک از جوش شیرین نیز استفاده کنید. جوش شیرین بهتر از نمک لکه را در خود حل می کند و زری فرش را از بین می برد. در صورتی که لکه به سادگی برطرف نمی شود، بهتر است از خدمات قالیشویی برای این کار کمک بگیرید.

تغییر رنگ فرش دستباف

فرش های دستباف از گران قیمت ترین و ارزشمندترین انواع فرش ها هستند که شستشوی آن ها نیز نسبت به فرش های ماشینی بسیار سخت تر و چالش بر انگیز تر است. از همین رو معمولا توصیه می شود که این فرش ها را در خانه نشویید. زیرا تنها کمی سهل انگاری و بی توجهی در کنار استفاده نادرست از مواد شوینده و روش شستشو می تواند به بافت و رنگ فرش شما آسیب وارد کند و ظاهر آن را کدر و رنگ فرش را خراب کند. معمولا فرش های دستباف با شستشوی نادرست، قرار گرفتن در معرض نور خوشید دچار تغییر رنگ می شوند. بهتر است در صورت مشاهده تغییر در رنگ فرش های دستباف حتما فرش خود را به یک قالیشویی معتبر واگذار کنید و شستشوی فرش را به متخصصین بسپارید.

جمع بندی نهایی

وجود لکه و زردی روی فرش به شدت روی ظاهر فرش تاثیر می گذارد و جلوه و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. از بین بردن لکه های روی فرش و برطرف کردن تغییر رنگ فرش باید با روش هایی کاملا تخصصی درقالیشویی انجام شود. شما می توانید برای شستن انواع فرش و قالی و از بین بردن لکه ها و رنگ برداری فرش از خدمات قالیشویی نوین کمک بگیرید. قالیشویی نوین به دلیل داشتن چندین شعبه در سراسر مناطق تهران و همچنین ارائه خدمات آنلاین به مشتریان فرآیند ثبت سفارش را برای مشتریان تسهیل نموده است. شما می توانید با ورود به وب سایت قالیشویی نوین سفارش خود را به صورت آنلاین در وب سایت قالیشویی نوین ثبت کنید. سپس منتظر بمانید تا کارشناسان قالیشویی با شما تماس بگیرند و هماهنگی های لازم را انجام دهند.

0 0 رای
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات
0
نظرتو به ما بگوx
Call Now Buttonتماس 1442